Anonym bruker Skrevet 2. august 2006 #1 Skrevet 2. august 2006 Høres så koselig ut med de som bare løfter baby opp i sengen sin, ammer liggende i mørket og legger baby tilbake i egen seng etterpå. Uten å stå opp, uten å skru på lyset... skulle ønske jeg også fikk til det!! Men nå har jeg gitt opp. Nytter ikke å amme liggende, klarer ikke å få han til å ta brystet uten å holde brystet med en hånd og trekke han inntil med den andre - og hvordan gjør man det når den armen du ligger på kommer i en rar vinkel fordi man samtidig skal slappe av i skulderen? Dessuten tar han heller ikke brystet på første forsøk om natten. Da er det nemlig sprengt, stort og rundt og glatt av melk med liten brystvorte, så det er ikke så lett å komme igang. Jeg er helt nødt å sette meg opp og skru på lyset og likevel skriker han før vi er ordentlig igang. Ikke sover han lenge heller, det lengste er 3 timer i strekk, etter amming da våkner han som regel igjen etter en times tid. På dagen/kvelden spiser han lite og ofte. Han er 7 uker nå. Når kan man håpe på at ting begynner å stabilisere seg, at vi kommer inn amming hver 3. time på dagtid og kanskje en litt lenger soveperiode på natten? Får kun morsmelk. Jeg er utslitt, skulle gjerne sovet 4-5 timer i strekk en natt, men kan jo ikke klage heller, har verdens søteste baby som nesten ikke skriker. Ifølge pappaen har babyen ikke endret hverdagen vår noe særlig. Greit for han å si som ikke er matstasjon...
Babykilo Skrevet 2. august 2006 #2 Skrevet 2. august 2006 Min sover heller ikke mer enn 2 til 3 timer, og jeg begynner å bli lettere psykotisk etter å ha sovet så lite i 2 mnd. Jeg får ikke alltid sove selv om han sover, og så blir jeg stressa av at "nå må jeg sove, han skal snart ammes!" Ille. Jeg klarer heller ikke amme liggende. det jeg gjør er at jeg tar en pute pluss ammepute på fanget mitt, sitter i skredderstilling i senga. Så legger jeg han til og da går det rimelig greit. Ikke alltid han sovner med en gang, og det er strevsomt. Er redd noen babyer bare er sånn. Håper det går seg til...
Anonym bruker Skrevet 2. august 2006 #3 Skrevet 2. august 2006 Godt å høre at det er flere i samme båt da.. Kjenner igjen den der med at 'nå må jeg sove så jeg rekker et par timer før han våkner igjen'!! Har alltid hatt trøbbel med å sovne og det blir ikke lettere av å tenke på hvor kort tid det er til man må våkne igjen!! Hmm, ammepute var kanskje en ide, kanskje jeg skal prøve med det igjen. Prøvde med den et par ganger i begynnelsen men fikk det overhodet ikke til å funke. Men det var et godt tips å bruke den i sengen på natten. Får håpe det går seg til ja. Hadde faktisk to netter på rad hvor han sov opp til 5-6 timer, men så var det tilbake til 3 timer max igjen. Men det er vel håp.
Expat Skrevet 2. august 2006 #4 Skrevet 2. august 2006 Antar at du ammer rett før du legger deg? De fleste babyer kan amme i søvne når de er blitt noen uker gamle. Vi fikk ikke til liggende nattamming før hun var nesten 3mnd, men etter det var det kjempelett, hun hjalp jo til. Ang "hvor gjør man av armene": Hodet ditt på pute, skulderen på madrassen (viktig). Underste armen rett ut fra skulderen med underarmen ned langs barnets rygg, hånden nesten ved rompen, hodet til baby omtrent ved puppen. Du justerer puppen med den andre, og det er også greit å ha en liten pute bak din egen stuss, slik at du kan legge deg litt bakover (da kommer puppen høyere). Det er enklest hvis baby har en tynn sovepose på, da kan du enklest justere. Uten klær blir det iallefall vanskelig å lempe med en hånd. Men altså, før tre mnd var jeg ute av stand til å gjøre dette uten lys, så pappa'n fikk en pute over hodet før jeg satt meg opp (trenger jo ikke drive lystortur), og så la han henne etterpå, hvis vi ikke endte med å samsove, da. Nattlige bleieskift var fars oppgave. Og det var ofte et problem i begynnelsen.
-pixie- Skrevet 2. august 2006 #5 Skrevet 2. august 2006 Hei! Jeg hadde det som deg, jeg fikk heller ikke til å amme liggende uten lys. I begynnelsen var jeg helt utslitt, tulla spiste og spiste - brukte opp til 1 1/2 time på hvert måltid også om natten. Men etterhvert gikk det plutselig an å ligge og amme - jeg bare prøvde jevnt og trutt. Etter litt til gikk det fint å ikke skru på lys heller. Nå samsover vi og jeg bare slenger ut puppen ved behov - enkelt og lettvint. Så, jeg skjønner veldig godt at du er sliten! Men mitt råd er å prøve litt til, når babyen blir litt større - om noen få uker skulle jeg tro - går det bedre:o) Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå