Gå til innhold

Tips og gode råd om innkjøp ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring på hva som er bra å kjøpe inn ?

Husker det var en debatt for mange måneder siden da jeg var i 1.trimester... men finner ikke igjen alle de gode rådene...

Tips på smøresavler, og klær og alt annet mottas med takk ?

Et helt eksakt spørsmål: stellevesker med varmeholder til mat/flaske... er dette noe som blir brukt, eller er det unødvendig ??

Håper flere henger seg på!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter litt på denne.

Er min første så jeg har ingen gode råd selv, men skulle gjerne hatt noen. :)

Skrevet

Huskeliste

Utstyrsliste til barnet den første tiden:

(Skriv ut hele listen og huk av etter hvert som du handler!)

SOMMER

6-8 stk. langermede bodyer i bomull (evt. trøyer og brillebukser)

6-8 stk. kortermede bodyer i bomull (evt. trøyer og brillebukser)

3-4 stk. Sparkebukser/sparkedresser

1-2 stk. jakker i bomull

1-2 stk. pysjer i bomull

1-2 stk. luer i bomull

1-2 stk. helsetepper i bomull

VINTER

2-3 stk. bodyer i ull

2-3 stk. strømpebukser i ull

1-2 stk. bukse og jakke i ull

Kjøredress i vindtett stoff

Votter uten tommel i ull

Sokker av ull

1-2 stk. luer i ull

Lue i vindtett stoff

Sparkebukser

Pysjer

helsetepper

UTSTYR TIL STELL

Bleier

Bleiebøtte, samt poser

Vaskekluter (myke, i frotté eller gas)

Badehåndklær (gjerne med hette)

Frottéhåndklær

Badetermometer

Neglesaks (beregnet på barn)

Febertermometer

Badebalje/stativ

Uparfymerte såper

Våtservietter

Sink salve

Badeolje

6 gulpekluter (flanell)

6-8 små siklesmekker (frotté)

Stelleunderlag (f. eks stellekommode/stellebord med mykmatte)

UTSTYR TIL SØVN

Soveplass (sprinkelseng, kurv eller vugge)

Madrass med avtagbart trekk

Tisselaken av plastfrotté

Laken

Dynetrekk (evt. putetrekk)

Dyne (dun eller fiber)

Sengekant (evt. sengehimmel)

Musikkmobile (uro)

UT PÅ TUR

Barnevogn (kombi-, duo- eller bagvogn)

Regntrekk

Insektsnett

Parasoll

Vognpose (f.eks. Voksipose med evt sommerdyne)

Dyne, laken og dynetrekk

Handlenett

Stelleveske

Bæresele

Reiseseng

Bilsikring (sikkerhetsnett, boxette eller bilstol)

Bæresele

Reisetrille

UTSTYR TIL MOR

Ammegenser, t-shirt, kjole

Amme BH, 2 stk

Ammeinnlegg i ull, bomull el. papir

Støttebelte/støttetruser

Velværeprodukter (kremer, oljer og kjølende fotgelé)

Brystpumpe

Ammestol

Ammepute

ØVRIG UTSTYR

Tåteflasker (til morsmelk-

erstatning, vann m.m.)

Sterilisator

Smokker

Babycall

Lekegrind

Vippestol

Bitering/tyggeleker

Lammeskinn

Fødselsgave

pappaboka

Skrevet

Noen som vet om gode merker på de forskjellige tingene ?

Vet jeg har hørt noe om noen engangsservietter som var å foretrekke framfor andre pga. allergifare, og det har vært snakk om en veldig god salve for såre rumper og bryster... Noen som har erfaring ?

Skrevet

Coop Xtra våtservietter skal visstnok være de mildeste.. jeg kommer nok til å bruke dem. Jeg har kjøpt å hatt med på tur av de andre typene(libero, etc), og det svir ganske så bra når jeg vasker underlivet med dem.. ikke noe jeg vil bruke på en sart barnerumpe.

Kremer med lanolin i skal være bra for såre brystvorter, har sett den på apoteket.

Skrevet

Sjekk Grønn hverdag sine internettsider!

Skrevet

Hei!

Weleda sine stelleprodukter er supre!!!!!!!!!!!11 De får du kjøpt på helsekost. Anbefaler ikke å bruke våtservietter annet enn når du er ute på tur. På apoteket selger de noe som heter mesoft som er greit å bruke i tillegg til våte kluter når du skifter bleie. Disse brukte jeg masse av med forrige mann. Hadde aldri flaskevarmer, er jo ikke sikkert du skal bruke så mhye flaske............

Skrevet

Slike konkrete råd synes jeg er flott!

Skrevet

jeg ammet ikke,så det ble en del styr med å ta med flasker. kjøpte en stelleveske med kjølerom, men den ble egentlig ikke så mye brukt da jeg fandt ut at det fantes ferdigblandet nan på små bokser. de tåler jo romtemp..

Skrevet

Kjempebra tråd!! Kom gjerne med flere tips! :-)

Skrevet

Det som strengt tatt er viktigst de første dagene er bleier og nok gulpekluter (Gaskluter på f.eks Spar Kjøp er kjempesupre)

Ammeinnlegg , bleier og kluter - det ville jeg hatt nok av :)

Hvis du ikke har så mye klær fra før - ikke kjøp så mye før du ser hva som er praktisk. Jeg kjøpte haugevis med klær i svangerskapet, brukte ikke noe av det. Upraktisk, hadde rett og slett ikke peiling.....Nå vet jeg at bodyer f.eks MÅ ha kryssknepping over magen og at alle bukser må ha knapper i skrittet.

Kos deg heller på handletur når babyen er kommet :)

Skrevet

BABYLINE er et bra merke, gjør det godt på tester.

INOTYOL zink salve er rett og slett super på såre/røde barnerumper. Det forsvinner faktisk over natten! Kjøpes på apotek.

Jeg ammet lite, og hadde alltid med kokt vann på termos, kaldt, kokt vann på flaske, og Nanpulver. Blandet dette på noen sekunder, og det ble jo da kkurat passe temp på melka. Brukte aldri varmeflaskeholder. Etterhvert oppdaga vi at det fantes ferdigblanda Nan på pakker, men de blir jo ikke riktig så varme som når man har termosvann med, men likevel en bra mulighet!

Liberos tørre vaskeservietter er kjempebra! Fuktes med vann og hives, så slipper man vaske vaskekluter. De er så bra at jeg fortsatt bruker de på 3-åringen min, og også på meg selv.

Skrevet

Vil bare kommentere noen av utstyrslistene:

Bleiebøtte er IKKE nødvendig og veldig dyrt.

Neglesaks trenger du ikke før babyen er mange måneder -du skal faktisk rive av for lange negler på nyfødte....ikke klippe

Når det gjelder smøresalver - ikke sikkert du trenger det. Jeg vasket min baby under kun rennende vann i springen, badet i mild babysåpe annenhver kveld. Gutten har ALDRI hatt bleieutslett eller annet behov for noen salve....:)

Mye av babyproduktene inneholder så mye dritt og metaller og kjemikalier at det enkleste og sunneste er å bruke rent vann, kun litt babylotion og sunn fornuft !

Skrevet

Mine tips:)

Ikke kjøp klær med hette på mens de er små... hetta er bare i veien.., jeg lover dere.:)

Pysjer med fot er et must:)

Mange pysjer.. jeg hadde 5 stk i str 50 ( liten baby ) Og skifta hver dag.. Bæsjen er veldig tynn ofte og renner bra igjennom ( særlig hvis du ammer )

Coop sine våtservietter er kjempe bra å bruke til å ta bort bæsjen med.. De har kommet ut best i test og..:) Sønnen min har aldri reagert på de.

Noen gode små tøffler, de blir så fort kalde på beina sine.

A-crem og a-derma krem som du kjøper på apoteket er de beste kremene... Jeg lover dere:)

Lykke til

Skrevet

SÅ UTROLIG MANGE FLOTTE OG OPPLYSENDE SVAR!!! :)

Jeg spør videre jeg...

Er det noen som har brukt denne Tummy Tub saken til å bading av babyen sin ??? Av annonseringen virker den jo kjempe flott... men jeg har jo ikke peiling ???

Så gjelder det bæresele... er dette lurt ?? Synes jo at det virker kjempe lurt, men tenker at det er gode muligheter for at den blir lite brukt ??? Noen som har erfaring ?

Og... jeg har tenkt å ha lekegrind (vi har hund), og har sett at endel av de er slik at man kan heve bunnen på de... Er nesten alle slike, eller er det bare noen få ?? Noen som vet... og er det lurt å ha en som man kan heve ???

Skrevet

Jeg ville ungått pysjer med fot. Barnet sparker seg ut av foten og det sitter ikke skikkelig. Det samme gjelder sparkebuker med fot. Uten fot og med sokker er best. Dessuten bvarmer sokker mer enn den tynen foten som sitter på evt. sparkebukse og pyjamas.

Når det gjelder hetter syntes jeg dette ble uparktisk, særlig på inneklær.

Når det gjelder sparkebuker synes jeg uansett det var best å ta av buksen da jeg skiftet på sønnen vår, så han slapp å ligge "oppå" en buske krøll. Derfor syntes jeg ikke knapping i skrittet var så viktig. Nesten bedre med enke college bukser man drar av, og tar på igjen.

Jeg sytnes også at bodyer med knapping på magen var praktisk, men ikke så pene ;-) så jeg hadde litt av hvert.

Bæresele er ikke noe man trenger de første måneden uansett, så det vile jeg ventet med å kjøpe.

Skrevet

Hvilke str på klær er lurt å kjøpe inn først ??? Tipper jeg får en ganske normalvektig baby.. jeg veide selv litt over 3000 g, og mannen min litt over 4000 g da vi ble født...

Har liten peiling på hvor raskt en baby vokser, og bor litt sånn ulent til når det gjelder å ta seg kjappe shoppingtyrer...

Skrevet

Mye i strl. 56 er ofte ikek nødvendig. Men noe må man ha, og noe i 62. De klærne som eri 68 fikk jeg brukt en god stund. Begynte da poden var rett før 3 måneder, og kunne bruke mye av det til han var næremre 9. Han var ca. 3,5 kg og 50 cm lang ved fødselen.

Skrevet

Jeg venter nr 2 nå, og her er mine erfaringer fra førstemann:

Store bunker med gaskluter m/farget kant.En farge for underliv og en for resten. Brukes ennå på vår 2.5 åring.

Stellebord Diktad fra Ikea, suverent bra med kommodeskuffer og stort stellebord du kan vippe vekk. Brukes ennå av vår 2.5åring

Oppblåsbar stellematte fra Ikea, super og billig, kan nettopp derfor byttes lettere ut når den blir stygg enn en dyr en.

Mange små "håndhåndkler" . Legges oppå stellematta, blir mye søl så kan lett kastes til kokvask.

SebaMed våtservietter, kjøpes på apotek. Milde og fine på tur og når det er mye gris.

Jeg ammet, så flasker og utstyr forbundet med dette brukte jeg ikke. Brukte mye ammeinnlegg (ull), melkedryppoppsamler (apoteket, jeg lakk sinnsykt mye fra den puppen jeg ikke ammet fra), albueskjell (mot såre brystvorter, apoteket), amme-bh, elektrisk pumpe, melkefryseposer (apotek), små smekker/kluter med plast underlag, så ikke gullet ble klissvåt av melka.

Hadde kjøpt inn mye salver og dill, det ligger fortsatt uåpnet. Det som ble brukt av oss var: Rompetermometer, Babyline hårshampo (mye hår). Noen barn trenger mere dill andre ingenting, ville ventet å sett an (vår datter har feks ennå aldri vært sår i rompa).

Vi har hatt stor glede av smokk, hadde heller ingen problemer med avvenning av dette senere.

Vippestol

Bæresele (vi brukte vår godt feks når du skal ha med det bæreposer og barn fra bilen, når barnet bare skal bæres og du er utslitt i armene).

Vogn

Stelleveske (vi brukte somregel en liten sekk eller min store veske, likte ikke stelleveskene og syntes de er litt stygge)

Bleiebøtte (ser noen ikke liker den, vi er fornøyd)

Lekegrind (etter 8mnd alder, kjekt å ha ett trygt sted å legge barnet når du må på do/ut med søppel eller folk har med andre barn eller hunder på besøk)

Høystol (etter 1års alder)

Bilstol

Seng med god ullmadrass (ullkorga,voksi)

2 dyner, 2-3 sengesett (har ennå aldri brukt tisselaken), sengekant.

Badebalje (ble brukt lite, tok henne med i badekaret eller dusjen)

Babycall

Korthåret saueskinn (brukte dette i seng og vogn helt frem til nå, Nøstebarn)

Lett strikket/heklet ull teppe (fra Nøstebarn) ble brukt myye

Klær: bodyer med knapper hele veien. små tynne strikke jakker, ull undertøy (strømpebukser og bodyer). Vi brukte lite sokker de første 6-8 mnd, da de bare datt av. Klær med hette er bare i veien. Tenk mykt, praktisk og deilig. Tøffe ola klær og kjoler er mer når de blir større.

Sikkert flere ting, men kommer ikke på i farten nå. Veldig mye er faktisk greit å vente litt med. Folk er forskjellige og deres/barnet dees sine behov kan være anderledes enn andres. Det er også hyggelig å ut å shoppe etter at barnet har kommet til :-)

Skrevet

Dytt...

Skrevet

Jeg bruker mye weledaprodukter til babyen min og er veldig fornøyd med de produktene. Stellekremen er helt genial og jeg bruker den faktisk innimellom på meg selv hvis jeg har litt utslett eller noe. Jeg har hørt at det er ringblomsten som gjør det. Jeg foretrekker å bruke naturlige og økologiske produkter, særlig etter alt det forferdelige man leser om kunstige stoffer, at de går inn i blodet og sånn. Huff!!!

Mitt råd er: ta en tur på helsekosten! Det er helt supert!

Skrevet

Lisalady og knøtte!

Tummytub - hadde dette til førstmann og var kjempefornøyd. Ble introdusert til dette på ABC klinikken (da på Aker i Oslo) og jenta vår ble badet i den første gang da. sjekke www.tummytub.no

Bæresele - denne brukte jeg ganske tidlig av og ble spesielt mye brukt av mannen min faktisk. Vi har også hund og han kunne spenne på seg selen og ta med babyen ut på tur og gå fint med hunden i bånd samtidig. Jeg brukte den også hjemme hvis hun var litt urolig - da kunne jeg samtidig få ryddet litt små ting osv...

Lekegrind - vi hadde lekegrind av samme grunn. Kjekt nå en har hund! Jeg stoler egentlig 100% på bikkja, men man kan aldri vite og var derfor ekstrabetryggende. Dessuten ELSKET hunden vår alt av babyleker og kluter etc (lukter sikkert himmelsk for en hund;) og var greit å ha alt det samlet der unna han..;) Ikke alle lekegrind kan heve bunnen - vi har en slik som man kan regulere dette på. Jeg er ikke så høy (158) og det ville vært vanskelig for meg å bøye med helt ned i bånn... Er jo også mye bedre for ryggen samt at man unngår evt litt trekk hvis det er litt hevet. Ville engentlig ikke være i tvil...

Håper dette hjalp litt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...