Gå til innhold

HJELP.. Hva ville dere gjort?? Amming og brystskjold.

Anbefalte innlegg

Datteren min ble født en måned for tidlig. Hun er nå to og en halv uke gammel. Har ikke fått hun til å ta noe særlig tak på puppen enda. Har brukt brystskjold og dette fungerer fint. Hun spiser mellom 50 og 80 ml per måltid. Bra nok?

Desverre så har jeg lest mange steder at brystskjold er fy fy og jeg har prøvd så godt jeg kan og slutte de siste dagene. Hun klarer å ta puppen, men jeg føler hun ikke får ordentlig tak. Hun glipper puppen ofte, og vi sitter ofte og ammer i over en time for at hun skal få i seg lik mengde melk som når vi bruker brystskjold. Vi har svetta og jeg har banna, vært på gråten og blitt så irritert på meg selv. vet at ammestillingen er ganske så riktig, har vært til veilledning både på sykehuset og på helsestasjonen.

det jeg lurer på er om dere syns jeg burde droppe øvinga noen uker til. Slik at hun kan få litt større munn i mellomtiden.

Trenger litt oppmuntring:)

Fortsetter under...

Jeg syns du bør lytte til deg selv og følge egen mavefølelse på dette. Ikke tenk på at noen mener det er fy-fy... Faren er jo at datteren din ikke vil ha puppen jo lengre du bruker brystskjold. Men så lenge du syns det er uproblematisk å amme både hjemme og borte med brystskjold, så gjør for all del det!

Kan også være hun bruker lengre tid uten, fordi du er stresset -og at det da kommer saktere/mindre melk ut. Jeg har selv merket dette ift. til pumping. Det funker ikke om jeg stresser!

Hei!

Jeg brukte brystskjold når jeg ammet datteren min i ca 4 mnd. Dette fordi hun nektet å gape over mer enn brystvorta om jeg tok det av. Når hun var 4 mnd hadde hun en kveld en sikkelig skriketokt, da benyttet jeg sjansen og hektet henne på under et hyl, etter det gikk det bra uten.

Men det jeg egentlig skulle si, er at hun vokste og fikk i seg nok mat selv om jeg brukte brystskjold. De lærer også å suge litt hardere, slik at når jeg sluttet å bruke det var puppen tom på et blunk fordi hun fikk ut så mye i hvert "sug".

Denne gangen bruker vi ikke skjold da det går bra uten. Men det hender jr er skikkelig tullete og "glipper" puppen HELE tiden... Da bruker vi laaaang tid på å mate, jeg blir nesten rød i toppen av ergelse men han må jo få mat... grrr :o))

Uansett synes jeg du skal gjøre det du mener er mest riktig for dere, som sagt har jeg vært igjennom både skjold og "glippinger". Ved bruk av skjold ble hun i alle fall god og rund etterhvert selv om jeg brukte det lenge, så det er i alle fall ikke noe å bekymre seg for... Dere får nok til å amme "vanlig" når tiden er inne for det :o)

Jeg tror at det er fyfy fordi det kan være trøblete for babyen å suge ut nok, pluss fare for infeksjon og sånn. Så lenge dette fungerer for dere så er det da strålende! Hun får nok mat på den måte, og da er det fint. Slutt når du føler det går greit.

Hei

Jenta mi er 4 måneder og me har beukt sjold siden dag 2. Eg har flate bryst og ho fekk ikkje tak. Eg har prøvd å slutte ved å klippe litt og litt av, men det førte til gnagsår. Eg synes det går greit og det er berre di rundt meg som stresser.

Se på ammedebatten, der ligg det eit innleg om ei som har fullamma med brystsjold. :o)

Hei du!

Jeg kjenner meg veldig godt igjen på sånn du beskriver situasjonen din.

Jeg ble sendt hjem fra sykehuset med et skjold i hånden og var rimelig fortvilet. Leste i alle bøker jeg kom over at baby ikke ville få i seg nok mat ved bruk av skjold og at man måtte forsøke så langt det lot seg gjøre å venne han av med det så tidlig som mulig. Helsestasjonen der jeg bor har vært veldig støttende og fortalte om mange som har fullammet med skjold uten problemer.

I mitt tilfelle klarte jeg å venne lillegutt av med det når han var rundt 4 uker. Etter flerfoldige måltider med gråting og frustrasjon.

Jeg vet ikke om det var smokken som var avgjørende, men etter at jeg hadde gitt han den et par ganger, sugde han seg fast som bare det(men kun på det ene brystet) Vi slet helt fram til 3 mnd for at han skulle "henge på" begge puppene gjennom hele måltidet.

Min anbefaling til deg er å ikke gi opp enda, men heller ikke stress med å legge vekk skjoldet. Prøv deg fram og kanskje en gang om dagen prøv uten skjoldet.

Uansett så mener jeg at man ikke skal amme for enhver pris, selv om det er et voldsomt press. Du må gjøre det som passer for deg og babyen din - og det er det som teller. Drit i hva alle andre sier og mener, og stol på deg selv!

Kjempemasse lykke til til deg!

God klem

Annonse

Du kan jo også ringe ammehjelpen der du bor. De er experter, men oså mammaer så der får du råd uten å bli sett ned på. Du kan jo også gå inn på nettsidene

http://www.ammehjelpen.no/

Håper du finner ut hva som er rett for deg.

Heisan! Sleit med det samme med min eldste datter. Vil bare si at jeg ammet henne i over 9 mnd. og brukte brystskjold hele tiden. Hun nektet å suge uten. Gikk helt greit det, så er det det som fungerer for dere, så bruk det:-)

Gikk helt greit å amme nummer 2 og 3 uten skjold.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...