Gå til innhold

Hvor tidlig kan ett svangerskap påvises i en blodprøve??

Anbefalte innlegg

Hei hei jenter...

Starter dagene mine med oppkast og kvalme, lurer på om jeg kan være gravid nå, så jeg skal til legen å ta blodprøve, så lurer jeg på da om det er noen som vet hvor tidlig ett svangerskap kan bekreftes via en blodprøve???

Takk for hjelpen jenter...

Klem

Fortsetter under...

Kroppen beg. å prod. HCG ca. ei uke etter EL (når egget fester seg), men HCG-nivået vil nok være lavt. Det er først nå det er over 25 at legen def. det som graviditet - og det bør være på over 50 for at du er helt sikker på at det er noe på gang "der inne", og urin-testene slår jo også ut på HCG på 50...

Tror heller ikke du kan regne med å få svar på dagen. De fleste legekontor må sende blodprøve avgårde til et større laboratorium, og da kan det ta opp til ei uke å få svar. Jeg tror heller ikke du vil få tatt blodprøve så lenge du ikke er over IKM, for de er ganske dyre å analysere (du betaler bare en egenandel).

Hcg i en blodprøve er mer sensitivt enn i urinprøve. Det kan påvises allerede 6-8 dager etter befruktning. Produksjonen av hcg starter like etter egget har festet seg. Dette anbefales ikke til diagnostikk av normale graviditeter da det er vanlig med tidlig sa. (Tror man kan ha tidlig sa før det gir utslag i vanlig urinprøve.) Det er sikkert derfor de fleste leger tar urinprøve istedenfor blodprøve.

Lykke til da :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...