Gå til innhold

Ang innleggene her på 1 trim


Gjest

Anbefalte innlegg

som førstegangsgravid synes eg det er greit å leite fram innlegg og debatter som inneholder spørsmål eg sjølv lurer på, om det er blod eller ma eller sa eller kva som helst. Det er ok å lese om andre som har det slik som meg, då treng eg i vertfall ikkje bekymre meg over om noko er rart, unormalt eller liknande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Godt sagt EMarazada!!

Det 1.trimestret er nettopp ett som er fyllt av bekjymringer og tanker. Her er det lettere å spørre de dumme spørsmålene, og få kloke svar fra de med mer erfaring. Synes det er fælt med de som går igjennom ene SA og MA etter det andre., fint at de får dele dette med noen.

Det er kanskje lurt å være på skravlesiden hvis 1.trimester oppfattes negativt og hysterisk.

 

Ha rom for andre sine bekjymringe la vær å engasjer deg! Hormoner eller ei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei HI!!

Kanskje det er meg du har lest om? I 5.uke og har vært på UL og hørt hjerteslag... Spiller ingen rolle uansett...

Jeg har faktisk vært på to ultralyder (private). Og dette pga blødninger. Det bør da strengt tatt ikke plage deg at vi skriver om det her inne?!

 

Vi prøvde å bli gravide i bortimot et år, og det er vel ikke rart at man blir litt småbekymret når man da begynner å blø? Man har følt det på kroppen det at det tar lang tid å bli gravid...

 

Så om det plager deg, synes jeg du skal melde deg ut herfra! For det er masse slikt her på 1.tri...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei=)

Jeg er 8 uker på vei med nr 2..Trodde jeg kunne det meste fra sist gang..Helt til det viste seg at jeg både fikk vondt i magen og følte meg sjøsyk halve døgnet..Jeg har fått gode svar på det jeg har lurt på å lært masse av det jeg har lest dere andre har spurt om.Denne siden er til for alle,men kan de som er litt krasse prøve å svare litt finere?Syns det er unødvendig å banne & slikt.

Takk for god hjelp når jeg har hatt behov for det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man må vel få spørre om det man lurer på, og de som har lyst kan vel svare..??

 

Synes det blir litt dumt å si at det er for mange dumme spm her.. Denne siden er jo her for å spørre am det man lurer på jo! Og synes dere at det er et teit spm, så ikke svar da vel..

 

Jeg tilhører ikke her enda, men når jeg kommer hit (håper det skjer!), så kommer jeg til å ha mange spm som kan virke teite for mange av dere. men jeg har aldri vært gravid, og vet ikke hvordan det føles, og da er det fint å ha en slik siden man kan spørre om det man lurer på??

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm jeg er 26 år og min første opplevelse av å ha en liten inni meg og jeg må få si en ting helt greit at du "moddik" føler det slikt på denne lista men husk en ting - DET finnes ikke dumme spm bare dumme svar. Når en ikke har vært igjennom det så er det viktig og kunne spør om slike ting og her inne der en også er "anonym" ikke alle har venner ol som de søler de kan snakke med så dessverre jeg synes hormonene dine tar litt overhånd her. Jeg er 10+4 nå og har ikke at en eneste dråpe blod siden siste mens og jeg skal ærlig innrømme at hadde jeg blødd nå så atte jeg selvfølgelig blitt bekymra, er det så umulig og forstå. Venninna mi var 5 uker på vei og hun blødde litt, det viste jeg og være en abort!!! SÅ jenter der ute nei en skal ikke ta sorgen på forskudd og det SKADER aldri og sjekke en gang formye...

 

Imens så håper jeg at moddik koser seg i 2 tremester, jeg kommer over jeg også snart (forhåpentlig vis) og om jeg skulle ha en spørsmål så håper jeg at du greier å bære med meg om jeg har aldri så tåpelig spm :-) Tenk heller på det slik at du kan hjelpe og holder du på å dåne av spm'ene du ser der ute så gå videre. Husk ikke alle har det slik som deg. Hilsen Linn Skretting som ikke er redd for å bruke nick el det virkelige navnet sitt :-D er så stolt atte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ps ser jeg var litt kjapp men å trykke lagre, en burde hatt mulighet til å rette feilene ;-) vel vel jeg beklager *lol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hadde du forventet at man snakket om på 1. trimester?

 

For deg som sikkert har hatt feilfritt svangerskap bak deg, og sikkert har det denne gangen også, for mange av oss andre som både har født før eller ikke har født før så er ikke nødvendigvis våre svangerskap feilfrie. For mange av oss hjelper det å få ut noen tanker som man bærer på, sånn at man kanskje kan få litt støtte, eller trøst.

 

Av de som melder seg litt raskt inn, de ønsker antakelig å bli gravide, og håper i det lengste, det er lov å ta feil...

 

Mange spm kan sikkert for "bedrevitere" virke håpløse og helt fjerne, men de kommer fra de som ikke vet, og det må da for svarten være lov å spørre?!? Ut å stille spm vil man heller ikke kunne tilegne seg kunnskap...

 

Men om du ønsker å melde deg ut og kom tilbake i 2. trimester, så er det ingen som ser rart på deg av den grunn, men ikke se skrått på andre som har behovet for å være her og stille sine ufeilfriespm... Tenk om det var du som var i en annen sine sko her inne, med div. problemer, kanskje en SA, en MA, en ex.u eller noe annet bak seg.

 

Overskriftene på innleggene sier ofte noe om innhold, og det er ingen ting som sier at man verken må lese eller ha meninger om alt som står her. Det går an å være selektiv her inne også;)

 

 

Husk at et svangerskap ikke er ferdig før ungen er født...samme hvilket trimester du er i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med moddik... Gleder meg til søndag da er det videre til 2. trimester. Jeg skjønner at folk trenger svar på ting og er bekymret, men det er grenser for alt. Jeg har nesten ikke vært her inne de 3 siste ukene, det har blitt litt for mye hysteri... Prøv og slapp av og nyt svangerskapet, går det gale så går det gale! Det er ingen verdens ting noen kan si eller gjøre med det!

 

LYKKE TIL ALLE SAMMEN!!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

Jeg visste det ville komme masse negative kommentarer på dette innlegget, men hvis dere gidder å lese innlegget mitt en gang til, så kan dere kanskje ta den med litt selvironi?? Ja da skjønner dere kanskje poenget mitt?? Takker for støtten til de som har forstått..:)

 

Når en viss feig "anonym" sier jeg er umoden og er kun her inne for å lage kvalm... -ja da forstå jeg at det er enkelte her som ikke har forstått poenget. En kan jo spekulere i om denne "anonyme" i det hele tatt er gravid.....

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører ikke til her - er snart over på 3. trimester, men føler at jeg bare må kommentere dette.

 

Bare de som har opplevd blødninger vet hvor forferdelig det er - fra lykkerus over å være gravid til bunnløs fortvilelse og engstelse. Helsevesenet har jo, som vi vet, begrenset kapasitet - og som regel får man beskjed om å se ting an og håpe på det beste. Noen er heldige og får UL, men selv om man ser liv er ting ofte usikkert i ukesvis. Det å da ha et forum som dette, kan bety alt i en sånn stund. Husker selv at de tre-fire optimistiske svarene jeg fikk da jeg spurte om råd - de holdt meg oppe i en tung tid. Har en datter på to år, men har mistet flere ganger - senest i uke 12 i fjor høst. Da jeg i mars fikk nye blødninger, ble jeg knust. Skrev noen innlegg om dette, som jeg fikk flere svar på - og knyttet tettere bånd med et par av jentene i samme situasjon. Vi holder fortsatt kontakten på 2. tri, og trolig ut svangerskapet. Det å høre om andre det går bra med, gjorde at jeg så lysere på tilstanden alle ukene jeg var sengeliggende med diagnose "truende abort". Brukte også en del energi på å svare andre som var engstelige, spesielt når jeg selv var over på det "trygge" 2. trimester.

 

Poenget mitt er at for dere som ikke engster dere, er slike innlegg tydeligvis et irritasjonsmoment. For de som er engstelige, kan de bety alt. Det er dessverre ikke uvanlig å miste de første ukene, og 1. trimester handler naturlig nok også om det. Trodde selv at dette var et forum for alle gravide, ikke bare for de som har problemfrie svangerskap? Har sett på Bim som et sted der man får luftet sine små og store problemer, når f.eks. helsevesenet ikke har kapasitet/kommer til kort. Ser at mange anonyme er enige med hovedinnlegger, og at hovedinnlegger også sier at vi skal ta innlegget hennes med selvironi. HÆ???? Ikke nok med at man engster seg, og får pepper av (i hovedsak) anonyme for at man spør her inne - i tillegg skal vi ta slik kritikk med SELVIRONI?????

Det er tydelig at HI og enkelte andre ikke helt forstår hvordan det oppleves å være redd for å miste, fatter ikke at dere ikke kan ha mer respekt for andre i en mer sårbar situasjon.

 

Når dette er sagt, vil jeg til slutt spørre om hva HI og dere anonyme mener er fullverdige innlegg her inne? Utallige "når kommer kvalmen?", "Har dere lagt på dere mye i uke 6?", eller "Når fortelle besteforeldrene?" er jo sikkert hyggelig nok å småskravle om, men de kunne irritere vettet av meg da jeg slet med blødninger. Tenkte at dette kun var bagateller og visvas, men det kunne aldri falle meg inn å kritisere noen av de som startet de trådene. Vi er alle forskjellige og ulik situasjon, og må respektere hverandre. Har man ingenting å uroe seg over er jo det kjempeflott, og da har man overskudd til å drøfte alt mulig rart. Det er plass for alle her inne, men jeg har vansker med å se at det skal være plass til denne typen kritikk av jenter i en sårbar situasjon. Hopp over de innleggene du ikke interesserer deg for (slik vi andre gjør), og ha forståelse for at ikke alle er i samme situasjon som det du er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er trist at nå vil kanskje noen kvie seg for å spørre "hysteriske" spørsmål, siden de vet at det sitter flere og irriterer seg over dem. Så vidt jeg har skjønt er det derfor denne siden er her, så vi kan spørre hverandre om ting som gjør oss usikre. Det er ikke moro å være nervøs.

 

Håper ingen slutter å spørre om det de lurer på. Vi er vel her for å hjelpe hverandre. Husk at det er mange hormoner som flyr i luften her, og ikke ta alt som sies så veldig bokstavelig ;-)

 

Lykke til videre alle sammen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Moddik og alle andre som er enige i innlegget,

 

ENDELIG!!! Jeg har tidligere skrevet et innlegg her om AKKURAT det samme, for jeg blir helt FLAU på vegne av disse jentene dette gjelder!! Vi har prøverørsbarn (i magen, 7+1), og vi tenker ikke slikt i det hele tatt! Går det galt, så går det galt. Det er naturen som sier ifra dersom embryo/forster forsvinner i toalettet!!!! Vi jenter kan ikke gjøre noe med det likevel... VI MÅ VÆRE POSITIVE, IKKE NAIVE OG HYPOKONDERE!!!!

 

Moddik, ikke meld deg ut fra 1.trimester. Jeg og noen andre er her fremdeles - og vi er så enige så enige!!! Stå på, jenter!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...