Gå til innhold

Rolig morgen og så i barnehage?

Anbefalte innlegg

Noen som har gode tips til hvordan man kan klare å kombinere en rolig start på dagen hjemme og så dra til barnehagen? Lillingen skal starte snart, og det jeg "frykter" mest, er at de rolige morgenene skal forsvinne. Synes det er veldig viktig med en bra start på dagen.

Starter dere senere på jobb?

Spiser de frokost i barnehagen? I tilfelle, er de ikke sulten før de kommer seg dit?

Ja, erfaringer mottas med takk!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5788535-rolig-morgen-og-s%C3%A5-i-barnehage/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det aller viktigste er å beregne god tid! Stå gjerne opp en halvtime før for å få en rolig og avslappet morgen.

Mine unger spiser frokost i barnehagen. For oss gir det roligere morgener enn om jeg skal lage frokost til alle 3 hjemme og så stå og mase på dem for at de skal spise fort nok...

Jeg er så heldig at jeg har en viss fleksibilitet med arbeidstiden min, så dersom det skjærer seg en morgen har jeg mulighet til å komme litt senere på jobb.

Da må du jo beregne tid....personlig kommer jeg til å stå opp, lage frokost og så spiser vi sammen et hyggelig måltid. Når vi er klare kan pappan se etter minsten mens jeg kler på meg og så gjør jeg han klar:) Synes det er fint om vi kan holde på frokosten som et felles måltid sammen.

Vi bruker også god tid om morgenen, jeg synes det er deilig selv. Dette betyr at vi står opp mellom halv sju og sju - jenta er vant til det og våkner av seg selv da, kommer inn og vekker oss/meg. spiser frokost sammen før vi går til barnehagen. morgenstellet tar jo litt tid også, både for meg og henne...pakke saker, kle på, pusse tenner, ordne håret etc... Vi er som regel i barnehagen mellom åtte og halv ni. jeg begynner stort sett på jobb mellom halv ni og ni. (pappaen henter, både begynner og slutter tidligere på jobb enn meg). de har fast frokost i barnehagen klokken halv ni hver dag, synes ikke det er noe problem at jenta vår har spist litt hjemme også først, og de dagene hun ikke vil ha så mye så vet jeg at hun får mat nesten med en gang hun kommer i barnehagen.

jeg står opp å gjør meg selv klar først, så vekker jeg ungen...

mens hun går på do og klær på seg, lager jeg matpakke.

de spiser frokost i barnehagen klokka 8 så hun får en brødskive i hånda når vi drar klokka 7.

syns det er best på denne måten siden hun hater å stå opp om mårran

Annonse

Jeg står opp først, dusjer og steller meg ferdig før jeg vekker lille vennen (4 år). Så spiser vi frokost sammen og smører matpakke før jeg steller han. Vi sykler sammen til barnehagen.

Føler ikke at vi har stressede morgener. Både mannen min og jeg har fleksitid og en av oss leverer, mens den andre henter. Lille vennen spiser frokosten sin hjemme uansett om det er heg eller pappan som leverer. Jeg står heller opp 30 minutter tidligere enn jeg må for å få en rolig start på dagen.

Min nummer to begynner i barnehage om et par uker og jeg frykter også stressete morgener. Det har jeg ikke lyst på, da blir alle sure! Eldstemann har alltid våknet tidlig (mellom 6.30 og 7). Da han var veldig liten ble han kledd på og så satt han på badegulvet mens jeg dusjet og gjorde meg klar. Etter hvert har han kledd på seg og lekt på rommet sitt mens jeg gjorde meg ferdig. Deretter setter han seg ved bordet, får en brødskive og så gjør jeg matpakker klare. Han bruker lenger tid på å spise, så vi rekker allikevel å sitte ved bordet sammen mens jeg spiser min skive og blar gjennom avisen. Nå er han skolegutt, men i barnehagen fikk han tilbud om å spise frokost når han kom dit ca kl. 8. Noen dager spiste han, andre dager ikke. Jeg har kort vei til jobb og var der en gang mellom 8 og 8.30. Har heldigvis en selvstendig jobb med flexitid, så hvis ting tar tid, så gjør de det.

Nå når vi blir fire som skal ut av døra (da eldstemann ble barnehagegutt, var det bare oss to hjemme), håper jeg vi skal få det til uten stress allikevel. Han som snart er 1 år sovner etter pupp ca kl 6 og sover gjerne til 7.30 eller 8. Det blir det slutt på nå! Regner med å bruke omtrent det samme opplegget. Liker ikke matpakke fra i går selv og har ikke tenkt at barna skal få det heller. En får stå opp og gjøre seg ferdig på badet mens den andre får i gang barna. Den som står opp først, lager matpakker og spiser selv og kan så gå på jobb mens den andre og barna spiser. Storebror har følgegruppe til skolen og møter de han går sammen med 8.10 rett utenfor barnehagen til lillebror. Ser for meg at han er med på levering i barnehagen og så drar han på skole og mannen min eller jeg på jobb. Da kan vi være der før 8.30 og det er akseptabelt for oss begge. Får se om dette funker i praksis. Heldigvis er begge barna blide når de våkner, det gjør ting lettere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...