Sunniva- og Majamamma Skrevet 1. august 2006 #1 Del Skrevet 1. august 2006 Reagerte ganske sterkt da vi kom tilbake til barnehagen etter 4 ukers ferie - og ingen av de ansatte fra datteren min sin avdeling var på jobb. Datteren min er snart to år, og har gått der ett år. Den som var på jobb i går og som hadde ansvaret for hennes avdeling, kommer egentlig fra en annen avdeling på huset - men skal bytte til vår avdeling fra nå av. Dette visste vi om på forhånd, men ikke at hun skulle være in charge alene denne uka. Datteren min har sett henne gjennom året, men jeg mener dette langt fra er nok. Syntes det var forferdelig å forlate henne (hun gråt og løp etter meg, noe hun forsåvidt kan gjøre av og til ellers også), men hun var helt OK da jeg kom og hentet henne. Alle forsikret meg om at alt hadde gått kjempebra, men hun oppførte seg helt annerledes hele ettermiddagen. Klamret seg til meg, og ville bæres overalt. Hun fikk omtrent panikk da jeg måtte ut og handle på kvelden, og vrælte og skreik. I dag morges bestemte jeg meg for å holde henne hjemme denne uka også, og vente til mandag - da de to faste er på plass igjen. Er dette vanlig praksis rundt om i barnehager, dvs at de kan finne på å bare ha omtrent ukjente på jobb i sommerukene - også på en småbarnsavdeling? Dette er en stor barnehage, med ca 80 barn. Forstår jo at det av og til er vanskelig å få feriekabalen til å gå opp, men mener bestemt at det ville være på sin plass å informere oss foreldre på forhånd, eller...? Jeg kunne med letthet ha forskjøvet ferien hennes en uke....Gråt da jeg forlot henne i går, var helt knust. Syntes de hørtes litt sure ut da jeg ringte i morges for å si at vi ble hjemme (ga beskjed på en ordentlig måte, var ikke sur eller noe- verken i går eller i dag), og vet jo at de misliker at vi tar mer ferie enn varslet - men kunne bare ikke levere henne når det er sånn. Er det jeg som overreagerer, eller? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5787578-overreagerer-jeg-n%C3%A5-eller/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surf & turf Skrevet 1. august 2006 #2 Del Skrevet 1. august 2006 Jeg synes kanskje du overreagerer ja. Jeg tror jenta di ville reagert på akkurat samme måte hvis de kjente hadde vært der også. Husk at hun har vært hjemme sammen med deg og evt pappa i noen uker og så plutselig er dere borte. Det tar tid for en liten en å venne seg på bhghverdagen igjen etter en ferie og det er trist og vanskelig for de små at ikke mamma og pappa er der 24 timer i døgnet lenger. Husk at de som jobber i bgh også har krav på ferie og at de ikke kan legge den opp etter oss foreldre og våre ønsker for barna. Jeg hadde sendt dattera di i bhg i morgen og hele uke, bli sikkert ikke bedre neste uke uansett. Dessuten kjenner jo dattera di de andre barna der, så alle er ikke ukjente. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5787578-overreagerer-jeg-n%C3%A5-eller/#findComment-5788027 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sophie juli 2005 Skrevet 1. august 2006 #3 Del Skrevet 1. august 2006 enig i at årsaken til reaksjonen nok like mye ligger i at hun må forlate mamma og pappa, etter deilige ferieuker med full kvote med begge to. opplevde det samme med dagmamma etter en uke på ferie - reaksjonen var nesten komisk. klamret seg fast rundt halsen så hun måtte brekkes løs og hylte som en stukket gris. stor sannsynlighet for at du/dere måtte gått gjennom det samme, med eller uten kjente tanter i bhg. men du kan jo nevne det for barnehagen, og høre hva de sier? håper det går seg til raskt :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5787578-overreagerer-jeg-n%C3%A5-eller/#findComment-5788103 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunniva- og Majamamma Skrevet 1. august 2006 Forfatter #4 Del Skrevet 1. august 2006 Hei, og takk for svar alle sammen! Setter pris på alle innspill. Ser imidlertid at fokuset ble for mye på datteren mins reaksjon, slik at det så ut som at jeg KUN reagerte pga det som skjedde etterpå. Prøver igjen: Har også tenkt at dette var naturlig reaksjon etter ferie, og var forsåvidt forberedt på en reaksjon. Det at hun reagerte slik er imidlertid ikke hovedgrunnen til at jeg mislikte situasjonen, primært ble jeg frustrert fordi vi ikke fikk vite dette på forhånd. Jeg mener det kunne vært en smal sak å informere oss foreldre på forhånd, i og med at vi da kunne valgt annerledes. Jeg kunne uten problemer valgt å forskyve ferien en uke - og unngått dette dilemmaet. Hadde lagt stor vekt på å forberede henne på oppstarten, var innom og lekte ute på området dagen før og brukte tid på å se på bilder/snakke om ansatte og barn på avdelingen. Jeg er jo klar over at feriemodus er annerledes, altså få barn og samvær på tvers av avdelingene - men synes vel egentlig det er litt merkelig at bhg ikke får til at i hvert fall en av fire avdelingsansatte er til stede. De fleste andre arbeidsplasser sørger jo for at det overlappes, jeg må jo selv tilpasse ferien etter andre ansatte på jobben - selv om mine ønsker også imøtekommes.... De er fire ansatte på den avdelingen, hvor vanskelig kan det være?????? Uansett - hadde forstått det om det ble en uke her og der med nødløsninger MEN da hadde det jo være en smal sak å legge et skriv i hylla vår, vel????? Jeg liker ikke slike overraskelser, og vil selv avgjøre hva som er "trygt nok" for datteren min, om dere forstår hva jeg mener. Flere innspill??? PS: Er vant til at hun gråter og hyler når jeg går, i løpet av hennes første år har vi vært gjennom flere perioder med dette. Men at hun vræler, sliter seg løs fra en voksen og løper etter bilen når jeg drar som i går - var annerledes. Hun hadde heller ikke grått bare litt, men grått en god stund og spurt etter meg flere ganger. Men klart det kan skyldes ferie, har tenkt det også. Men dette var en helt annen reaksjon enn jeg noen ganger har sett hos henne - og hun er vant til å være borte fra meg, og sover gjerne borte hos tanter/besteforeldre o.l. Hun er ellers trygg og tar adskillelse svært bra..... Men, vanskelig å vite. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5787578-overreagerer-jeg-n%C3%A5-eller/#findComment-5788474 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. august 2006 #5 Del Skrevet 2. august 2006 Heisann. Jeg forstår godt din bekymring. Det er aldri godt når barnet reagerer sånn, men det kommer nok av ferie og av at det var andre på jobb. Det handler om trygghet og det er ikke sikkert de barna hun pleier å gå sammen med var der heller. Du vet hva som er best for barnet ditt, og jeg tror aldri det er galt å følge magefølelsen. De gjør sikkert det beste de kan i barnehagen, men du kjenner datteren din best. Så lenge du har mulighet til å vente en uke så gjør det Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5787578-overreagerer-jeg-n%C3%A5-eller/#findComment-5789412 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sophie juli 2005 Skrevet 2. august 2006 #6 Del Skrevet 2. august 2006 De kunne helt sikkert informert bedre i forkant av ferien, som du sier - da har du mulighet til å ta stilling til hva du skal gjøre, istedetfor at det kommer som en overraskelse. Kanskje reaksjonen hos gullet ditt hadde vært den samme, men da er du i alle fall mer forberedt. Snakk med staben i barnehagen og foreslå at foreldre blir informert om feriekabalen neste gang - informasjon er uansett en god ting :-) Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5787578-overreagerer-jeg-n%C3%A5-eller/#findComment-5789470 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monstermamma Skrevet 8. august 2006 #7 Del Skrevet 8. august 2006 I våt bhg informerte de om hvilke uker det ikke var voksne fra avd på jobb i siste skriv før ferieavviklingen startet. Tips bhg så er det en enkel sak å gjøre det neste år! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5787578-overreagerer-jeg-n%C3%A5-eller/#findComment-5856589 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Expat Skrevet 8. august 2006 #8 Del Skrevet 8. august 2006 Du overreagerer sikkert, men det har løvemammaer lov til. Hvis du har anledning så er det vel greit? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5787578-overreagerer-jeg-n%C3%A5-eller/#findComment-5856680 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. august 2006 #9 Del Skrevet 8. august 2006 Barnehagen burde hatt informert om dette. Hos oss henger det alltid en lapp på veggen om hvem som har ferie, av både voksne og barn. Som vi må fylle inn i om våre barn skal ha fri osv. Det gjør også de voksne. Har sett at det er ganske vanlig praksis her i området (min mor jobber i barnehage) Min mor er ganske oppgitt selv over hvor vanskelig det er med innkjøring av nye barn fortiden. Masse nye barn, mange unger som har hatt lang sommerferie og som ikke helt syns det er like lett og gøy og begynne i barnehagen igjen. Så dagene er mye vanskligere for både barn og voksne i en barnehage. For de barna som har gått i barnehagen før, kan det bli litt mer vanskelig når det er vikarer og slikt der også. Men så lenge det er folk som har jobbet på huset før, ser jeg ikke helt problemet. Eller så stor grunn til å bli sur pga dette. Det blir en stor omveltning for de små hver gang de kommer tilbake etter ferie. Bare det at de ikke har mor og fars fulle oppmerksomhet igjen er en ting. Men masse viltre barn, og ikke minst nye barn. For barna blir det ikke helt den samme barnehagen de gikk i før de hadde ferie. Miljøet i barnehagen har forandret seg, selv om det kanskje ikke har begynt så mange nye barn på ditt barns avd. Men det har det gjort i hele barnehagen. stemningen er også litt opphetet når ungene kommer tilbake til ferie. Mye som skal utforskes igjen. Dette kan nok kanskje være en grunn til din datters reaksjon. At mye av det hun husket, og har gledet seg til kanskje ikke har blitt slik hun har håpet på. Igrunnen alt for mange sanneintrykk for en liten sjel. Nå har jeg vært på innkjøring med to barn i barnehage. Og ser det er flere av de andre barnas foreldre som har vært der den første dagen,selv om de har gått i barnehagen før også. Så dette er nok en kjent sak for mange. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5787578-overreagerer-jeg-n%C3%A5-eller/#findComment-5859389 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå