Anonym bruker Skrevet 1. august 2006 #1 Del Skrevet 1. august 2006 Hva skjedde med melka? Greide du å fortsette å amme? Reagerte barnet på melka? Hvor gammel var barnet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. august 2006 #2 Del Skrevet 1. august 2006 *dytter* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 1. august 2006 #3 Del Skrevet 1. august 2006 Jeg ble gravid mens jeg ammet. Jeg ammet til alle døgnets tider, men bare på det ene brystet. Sønnen min var 8 mnd. da jeg oppdaget at jeg var gravid. Jeg fortsatte å amme til han var 11 mnd. Det ble rett og slett for tungt. Også ville jeg ha litt "ammefri" før neste barn. Jeg er fornøyd med å ha ammet han til han ble nesten et år. Jeg synes jeg fikk mindre melk etterhvert. Sønnen min begynte å patte mye oftere, så melka ble tydeligvis ikke dårligere. Han ble rett og slett helt gærn etter brystet, noe som gjorde det enda vanskeligere å slutte. Men vi klarte det, heldigvis..for det er litt tungt å yte av kroppen sin til to barn samtidig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tipp topp Skrevet 4. august 2006 #4 Del Skrevet 4. august 2006 Datteren vår var 18 mnd og jeg amet fortsatt morgen og kveld da jeg ble gravid på nytt. Merket ikke noe forskjell på melkemengden eller at hun reagerte noe spesielt på melken. MEN, jeg ble utrolig kvalm av å amme så da sluttet jeg, var jo forsåvidt på tide uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tommage♀♂ Skrevet 5. august 2006 #5 Del Skrevet 5. august 2006 Frøken Dings er 8 mnd, og jeg ammer mye enda. Hun har ikke reagert på melken. Jeg har ikke merket økning eller nedgang heller. Jeg sendte en mail til ammehjelpen om dette, og her er svaret jeg fikk: Det er ikke noe problem å fortsatt amme mens du er gravid, med mindre du får sterke rier av det. Kynnere (dvs. "prøve-rier") er greit, men får du rier som fører til at livmorhalsen forandres, bør du nok avvenne. Hvis du er i tvil, kan du be jordmor om en undersøkelse. Men, som sagt, normalt er det ikke noe problem. Det er flott at du ønsker å fortsette å amme babyen din, som jo har utrolig godt av morsmelk lenge ennå. Det å amme to barn samtidig er heller ikke noe problem, faktisk er det mange som gjør det, når barna kommer tett. I Norge har det nok vært litt tabubelagt, akkurat som å amme babyer lenger enn 1 år har vært, men det også blir mer vanlig. I mange andre land er det en selvfølge. Det eneste du må tenke på, er at du alltid priorierer minstemann. Men, når minstemann er "koblet på", er det helt greit å la den eldste komme til på den andre puppen, hvis du ønsker det. Eller, at du lar den eldste få på andre tidspunkt. Noen ganger vil barna reagere på forandringen i morsmelka (du får jo råmelk -colostrum - igjen de første dagene etter fødselen), og dermed ikke ville ha lenger, men ofte synes de fortsett at mamma-melka er topp. Noen barn kan også reagere på forandringene som kan skje med melka mens du er gravid. Akkurat som at menstruasjonen påvirker melka (hormonene gjør at smaken kan bli litt annerledes), kan graviditeten gjøre det. En dame jeg kjenner, ville fortsette å amme den eldste (som ble ca. to år da den yngste ble født), men den eldste avvente seg selv, for hun likte ikke mammamelka lenger, sa hun. Morsmelk er, som du sikkert vet, proppfull av stoffer som hindrer infeksjoner og allergier, og dette er jo vel så viktig for en på 16 mnd som en liten baby. Ettåringen har gjerne begynt å krabbe/gå rundt, komme borti forskjellige bakterier og smittekilder, og morsmelka hjelper immunforsvaret hans/hennes til å bli sterkt, uten å måtte bli syk først. En 100 % naturlig vaksinering, med andre ord! Skriv gjerne igjen! Og se boka "Lille venn, hva nå?" av Gro Nylander. Hun skriver om tandem-amming (som vi kaller det) der. Lykke til med begge gullklumpene dine! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjerdemann på vei Skrevet 5. august 2006 #6 Del Skrevet 5. august 2006 Jeg begynte å kutte ned på ammingen når han var ca 9 mnd for å få igjen mensen,så da begynte jeg å amme kun morgen og kveld. Jeg ble gravid når han var nesten ett år, og ammet til han var 14 mnd, da ville han plutselig ikke ha mer. Jeg merket ingenting til at det ble mindre melk, og vet ikke om han syntes det smakte annerledes, han drakk i alle fall like mye som før, men hadde en tendenes til å rote litt mer,så husker jeg tenkte på om det kunne være fordi han reagerte på at noe var annerledes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nickie_og_GuttaBoyZ Skrevet 5. august 2006 #7 Del Skrevet 5. august 2006 jeg ble gravid 6 uker etter at jeg fikk min sønn, men mistet 5 uker påvei... så det gikk desverre ikke så bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå