Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvor strenge er dere med leggetider og rutiner i den forbindelse? Er ungen med på besøk hit og dit på sene ettermiddager som gjør at det blir tull med legging på kvelden?

Tulla mi er slik at sovner hun et minutt i bilen på vei hjem en ettermiddag- så blir det ikke snakk om legging før til midnatt. Opp til samme tid dagen etter, og trøtt og grinete unge hele neste dag. Jeg prøver det jeg kan å unngå slike situasjoner. Ikke like lett for alle å forstå. Hvordan gjør dere det?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5787018-%C3%A5-holde-p%C3%A5-leggerutiner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tulla vår er med omkring. (Er bare 11 mnd foreløpig). Hun sovner til vanlig tid uten noe særlig tull selv om hun dupper litt i bilen på veien hjem. Hvis det hadde blitt som du skriver, mye tull og grinete unge hele neste dag - så hadde vi nok begrenset oss! Grinete unge en hel dag er ikke no særlig....

Vi har faktisk ikke det problemet, er sjelden borte da, men hvis hun sovner i bilen kan hun likevel legge seg hjemme. Det tar uansett ca 45 min med kvelsmat, stell, leggerutiner. Men hadde jeg hatt det som dere ville jeg nok unngått slike situasjoner for det meste. Høres slitsomt ut!

Hvor gammel er hun?

Jeg ville nok tatt hensyn til hvoran barnet man har. Fikser de ikke å bli med hit og dit, ville jeg begrenset det. En ting er at det blir slit for deg å ha en grinete unge. Men tenk også hvordan hun har det? Er jo en grunn til at hun ikke for sove og blir sliten.

Vår dattepå 20 mnd. er veldig avhenging av å få sove. Så vi tar hensyn til det og farter ikke så mye i ukedagene med henne (hun blir sliten nok av barnehagen). Og er vi borte passer vi på å dra hjem til legge tid (kanskje litt senere enn en vanlig dag). Er vi hos familien lagger vi henne der også tar vi med henne når vi skal hjem. Det går som regel veldig bra. Da hun var baby hadde jeg alltid "hviledager" hjemme slik at hun fikk ro. Vi var aldri på farten ute hver eneste dag. Skjedde det mye en dag, var vi alltid hjemme neste. Og har fått (mulig flaks) er drømme-sove-unge. Dette er vår første og venter nummer to. Spent på hvordan det blir. Kan ikke fått tatt like mye hensyn da, for nummer en skal jo hentes og bringes hver dag. Blir en litt annerledes permisjon. Den første er virkelig en luksus sånn sett. Men jeg gleder meg til å få morgningene med datteren min igjen (for jeg drar på jobb før hun står opp).

Jenta mi er snart 17 mnd. Hun har alltid sovet lite, og hun var vel året før vi hadde fått til noenlunde leggerutine. Før det var hun oppe til sene kvelden, og tidlig opp neste dag, og bare noen korte blunder på dagtid. Ikke uvanlig med kun et kvarter. Nå sover hun en halvtime om dagen, men har en 12-13 timers lang natt. Og det trenger hun. Det er kanskje egoistisk- men jeg trenger det også. Har ikke mer overskudd enn hva jeg behøver om dagen...

Så jeg kommer nok til å holde på rutinen vi endelig har fått til. Jenta mi virker også mye mer tilfreds når vi holder på faste rutiner. Regner med jeg kan slakke opp litt mer når hund blir eldre.

Hun skal dessuten starte i halv plass barnehage nå fra august, og da kan det jo hende at ting forandrer seg...? Det blir spennede å se.

For oss har det vært viktig å ha fast leggetid. Han har lagt seg mellom kl.19-20 siden han var ett par mnd. Det tror jeg vi har fått igjen for. For nå vet han at det er tiden for leggetid. Og legge seg er aldri noe problem. Er vi avgårde til sent har vi heller barnevakt. Noen sier dette er tull, men vi synes det fungerer for oss. For noen barn er det kanskje ikke noe problem. Unger er jo forskjellige. Sovner han i bilen på vei hjem får vi lagt han etter kveldsmat og bad uansett.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...