Gå til innhold

Jeg forstår at mange blir redde!!

Anbefalte innlegg

Gjest Cathleo-76.Mor til Marcus!! :)
Skrevet

Jeg forstår at mange blir redde, og engstelige... Men, det er jo nå bevist at denne bakterien finns, og jeg selv, hvis jeg hadde visst for 3. uker siden hva dette dreide seg om, så hadde jeg nok, fått tatt denne prøven! Jeg har sett ansiktene til foreldrene som mistet, barnet sitt...og når jeg ser på min egen sønn...ja da!! jeg klager heller ikke på helsevesenet, jeg er gla for at vi har dem... Men det er jo ikke alltid at ting går bra, at noen tar en feil bedømning skjer jo! vi er nå bare mennesker alle sammen! Mitt ønske er det samme som de som har stått fram, og som har mistet sine barn: Å sette litt fokus på saken, for det er viktig for dem, at slik ikke skal skje igjen. så får vi se da, hva helsenorge, vil anbefale gravide kvinner og gjøre etterhvert! ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hva er ditt problem?

ikke vitsen og skremme livskitten ut av jentene her inne....8-10 barn er døde av hvor mange 100 som fødes hver dag???

unskyld meg , men hvis alle skulle være like "hysteriske" som deg så hadde vi vel havnet på psykriatisk hele gjengen...!!

kutt ut og skriv flere slike innlegg!!! DRITTLEI av dem!!

kan du ikke heller skrive innlegget i avisen eller en plass der folk faktisk har mistet pga dette!! ikke her inne......folk er redde nok som de er......!!

Get lost woman.

Skrevet

....og der har vi den anonyme drittslenginga igjen!

Jeg mener at dette er et reelt problem, det er faktisk mange i uke 20-24 som mister barna sine pga gbs. Gbs forårsaker vannavgang og dermed smittes barnet. Vi er såpass rike her i Norge at vi burde ta oss råd til å ta oss av de svakeste her; barna våre- mange av disse barna (som ikke er i statistikken av de døde) kunne vært reddet av en antibiotikakur! Jeg kjenner selv noen som har mistet pga gbs og støtter deres kamp for å få fokus på problemet.

Jeg vil legge til at jeg har selv ikke tatt testet siden jeg ikke er i noen risikogruppe og har et friskt barn fra før.

Ha ihvertfall baller til å signere med nick når du slenger slik med kjeften.

Skrevet

Jeg er enig i at dette innlegget til HI var litt drøyt!

Trenger ikke gjøre oss mer bekymret enn det vi er liksom...

Det er desverre mange foster og nyfødte som dør, men det er ikke kun pga gbs. Tenk om vi skulle gå å engste oss for alt det der..

Media blåser dette veldig opp og gjør oss bekymret,

men jeg forstår også helsevesenet utrolig godt!

Hva om alle som er smittet (30%) får antibiotika for dette. Til slutt vil bakterien bli imun mot antibiotikaen...og hva gjør man da??

Det ville blitt laaangt værre enn det det er nå...

sier ikke dette for å krangle altså...men det er faktisk sånn det er....

tror ikke jeg tør å signere med nick denne gangen, i fare for å bli sjelt ut her :-/

Hilsen Anonym 2

Skrevet

Helt enig med deg!

Eg og blir dritt lei den anonyme drittslenginga, synes de kan kan være så pass at de signerer med sine nick, skulle ikkje vært lov og bruke anonym.

Og til deg anonym så har det ikkje noe med og skremme noen, men faktisk så er det jo noen som har gbs, deriblant meg sjøl, dette har eg visst lenge, men har ikkje fått noen info om, så eg kan ikkje sei at det kommer til og gå bra med min unge...for dette har me ingen garanti for....om ein har gbs el ikkje.......

Skrevet

Jeg er prinsipielt enig i det de anonyme skriver.

Dersom vi skulle fokusere på alle katastrofehistoriene vi hører og ta alle forholdsregler, ville vi ikke kunne fått barn, det er helt sikkert. Det går jo ikke alltid bra under fødsel. Og sannelig går det ikke alltid bra under keisersnitt heller. Så hva skal vi gjøre da? Sterilisere oss? Men det går jo heller ikke alltid bra...

Vær glad for at vi har helsemyndigheter som bryr seg om å forske på dette til tross for at det "bare" rammer en håndfull barn på årsbasis i Norge -mot de millioner av barn som dør under fødsel på verdensbasis.

Ikke anonym. Så nå kan dere disse meg ved navn hvis dere ønsker det.

Skrevet

Selvfølgelig blir mange redde, og selvfølgelig ønsker ingen at det skal skje noe vondt med barnet sitt.

Problemet i mine øyne er at det er så utrolig mye å være redd for. Da jeg fikk min eldste sønn for over ti år siden, var det et ekstremt fokus på krybbedød. Det sto om krybbedød i alle landets aviser, det var intervjuer med foreldre som hadde mistet sitt barn i krybbedød, og overalt var det en lammende redsel for dette grusomme. Media vinklet det som om det var en overhengende fare for at nettopp mitt barn hadde stor risiko for å dø i krybbedød. Nå er dette en tragedie som rammer en del familier hvert år, men ikke et overveldende flertall. Hvis en tar sine forhåndsregler, så har en gjort det en kan for å redusere risikoen. Jeg kjenner flere foreldrepar som har opplevd dette mest foreferdelige i verden, og har fulgt dem gjennom en grusom sorgprosess. Flere av disse parene har aldri fått en årsak til at barnet deres døde, og da er alle muligheter sjekket ut. Det blir for enkelt som noen hevder her inne å si at ved å innføre en screening for GBS, så reduseres antall dødfødsler med 70%. Til det er bildet for komplisert, tror nå jeg.

Og så finnes det ekstremt mange andre ting å være redd og engstelig for. Et utall bakterier i svangerskapet, en hel haug av obskure syndromer som kan ramme barna våre, en voldsom risiko er det jo i utgangspunktet i det hele tatt å bli født. Poenget mitt er at det er mange ting en kan velge å være redd for, en kan leve i frykt fra det sekundet en blir gravid til poden flytter ut. En del foreldre gjør jo nettopp det, og får forringet gleden og opplevelsen av det flotte ved å være foreldre.

Jeg skal ikke si at en ikke bør teste seg for GBS. Det er en del kvinner i risikogruppen som bør og skal teste seg, og så er det sikkert en del som føler at de ikke får ro før de har gjort det. Jeg er derimot ikke for en screening av alle gravide, av mange årsaker. I dette tilfelle har jeg tillit til helsemyndighetene, og synes de her følger en edruelig linje.

Skrevet

Problemet med denne debatten, er at det er utrolig mange misfortåelser og halvsannheter som gjør folk usikkre.

Når de lærde strides og utfører forskjellig behandling og oppfølgning til og med innenfor det samme sykehuset, så er det ikke rart vi vanlige folk blir usikre på hva som er det beste?

For det første så er det ikke kun 8 barn som har dødd av denne bakterien hittil. Det er 8 barn som har dødd ETTER fødse, og 24 som har blitt syke totalt. Alle de barna som har dødd underveis i svangerskapet pga denne bakteriener er ikke regnet med og da snakker vi om et tall opp mot 80-100.

Å bruke antibiotika på alle bærere vil helt sikkert ikke være gunstig over lengre tid, og som vi vet så blomster bakterien opp raskt, selv etter bruk v antibiotika. Man blir ikke kvitt den.

MEN ved at man tester seg så vet man på forhånd at man skal ta noen forhåndsregler hvis feks man får premature rier, feber eller langvarig vannavgang. Da har man mye større foutsetninger for å behandle hvis det skulle være nødvendig, istedetfor å finne ut i ettertid at man bar på denne bakterien.

Jeg synes det er synd at helsevesenet velger å gå ut med denne saken uten å ha noen klare indikasjoner på hva de vil gjøre med det, eller råd til de som allerede er gravide. Det burde vært en enhetlig holdning til hva som er det beste inntil videre, og ikke all denne motstridende informasjonen som gjør oss opprørte og usikre på hva som faktisk er rett.

Men jeg er uansett glad for at det endelig blir satt fokus på dette nå før de nye rettningslinjene kommer, for de som er nå fungerer ikke bra nok, og blir ikke fulgt enhetlig over hele landet.

Jeg håper alle dere som er engstelige tar en test hvis dere ønsker dette, men vær klar over at dere kanskje ikke trenger antibiotika uansett. Det viktigste er at dere vet om det, for da kan det tas hensyn til og vurderes fortløpende under fødselen.

Lykke til alle sammen, og kos dere med magene. :o)

Med vennlig hilsen Maja som har født et svært sykt GBS-barn som overlevde......

Skrevet

Enig Cathleo-76!

Skjønner ikke hvorfor så mange reagerer så sterkt? Skal vi ikke heller være glad alt kommer opp i dagen, og så kan vi vel se hvor langt tid det tar før Norge tar etter andre land, og gjør denne testen obligatorisk. Ingen blir resistente av testen! Ingen sier vi skal pumpes fulle av antibiotika av testen, men det kan jo være smart å ha tatt den, slik at fødeavd er klar over eventuelle bakterie-oppblomstringer når man kommer inn for å føde.

La nå de som vil ta testen, og alle dere andre som blir så sinte på HI, la vær da vel? Jeg har allerede mistet et barn i en MA, og da blir man nervøs, slik er det bare. Et svangerskap trenger slett ikke være ukomplisert, og alt som setter søkelys på eventuelle problemer bør komme fram. Og når vi vet at det i de aller aller fleste tilfellene går bra, så spiller det vel ingen rolle at man tar litt forhåndsregler vel?

Skrevet

Det er jo ikke slilk at vi andre er veldig sinte på HI. Vi er ikke helt enige i det hun skriver, og det må jo være greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...