Gå til innhold

Mørkelilla brystvorter..............

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har en sønn på 5 uker. I det siste har jeg fått fryktelig såre brystvorter, som er omtrent mørkelilla etter amming. Ser ut som to gedigne blåmerker..... Og vondt er det!! Jeg vet at mange ikke nabefaler brystskjold, men hva skal man gjøre når man begynner å grue seg til amming?? Da blir det vel en ond sirkel hvor produksjonen går ned når man begynner å stresse med det?

Prøvde å pumpe meg i stad, fikk ut 40 ml.. Hvor mye trenger han til et måltid?? Tenkte å la ham ta litt flaske så puppen får litt fri for suging.....

Hvor får man kjøpt brystskjold? Apoteket? Takknemlig for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kan du ha vasospasmer - les om det på ammehjelpen.no amming fra a-å reynalds syndrom ( d er det samme)

når man pumper er det viktig å sette igang utdrivningsrefleksen først ( se også ammehjelpen)

Mulig baby har fei sugetak - ta kontakt med ammehjelpen eller ammepoliklinikk for å finne rett sugetak/ ammestilling!

Prøv å finne årsak til til problemene og løs dem fremfor å bruke skjold.

Skrevet

Det er en tråd om brystskjold litt lenger ned på siden, jeg anbefaler at du leser den før du går igang med det. Selv har jeg god erfaring med skjold, jeg brukte Medela sine str L - det var anbefalingen fra barselavdelingen i Tønsberg.

Lykke til, håper det går bedre etterhvert:o)

Skrevet

Vil legge til at jeg er enig i det blomman skriver i å finne ut hva problemene er før man begynner med skjold. Det er lettere å amme uten, men i noen tilfeller kan de redde ammingen:o)

Skrevet

Men finnes det noe som jeg kan ha på dagen sånn at det ikke gnisser sånn på vortene under innlegget?? Beklager dumme spm..........

Og hvor mye skal en 5-6 uker gammel gutt spise til hvert måltid? Hvis jeg skal forsøke pumping...

Skrevet

spør på apoteket etter skjell, eller bruk melkeoppsamlere en stund for å avlaste ( hvis du ikke har mye melk - det stimulerer til mer prod hvis en har mye)

det regnes ca 150 ml pr kg baby delt på antall måltider pr døgn

f eks 5 kg baby trenger da ca 750 ml pr dag delt på f eks 10 måltider pr døgn = ca 75 ml pr måltid. Noen drikker mer , andre mindre

Skrevet

Tusen takk for gode svar!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...