Gå til innhold

Plutslig panikk for å bade i balja....tips?

Anbefalte innlegg

hei,

sønnen min på 1 1/2 år har elsket å bade siden han var liten. Har badet hver kveld...og kost seg med alle lekene sine.

Plutselig nekter han å gå opp i og roper "nei,nei, ikke bade!!!" mens han gråter og er frustrert........

Han må jo bade litt i fremtiden også, hva gjør jeg? jeg har ikke lyst til å presse han når han blir så stressa og redd.

( tror han ble skremt av vannet på stranda, men jeg var ikke der, bare mormor..)

tips? har noen opplevd det samme?

Fortsetter under...

Vi opplevde det da Jr var 14 mnd. Det kom helt plutselig og forsvant helt plutselig etter en måned. Vi tvang ham ikke til å bade, bare vasket ham i en periode. Aner ikke hva det kom av. Forsøkte bare å bade ham og kuttet når han protesterte. Vi forsøkte med meg oppi badekaret, og en dag var det helt greit.

Vi har hatt to slike runder med badenekt. Det varte en måneds tid første gangen og ca 2 uker andre gangen. Hun har langt hår som MÅ vaskes. Hun ville heller ikke dusje. Det viktigste er å ikke presse, men det gjør du jo heller ikke. Vi fikk lurt henne oppi i blant ved å avlede med noe gøy. Det gjelder å få det til å friste. Nå på sommeren kan du bade ham ute i en stor balje på dagen/ettermiddagen dersom det er varmt. Mye mer gøy ute! Kjøp noen nye badeleker, f.eks en vannpistol (Pytt i Panne har vannpistoler til 10kroner). Gøyale anti-skli-figurer i bunnen på badekaret som han får legge på plass selv. En stor svamp som han kan vaske seg selv med og leke med.Prat med ham om badinga før dere går inn på badet, så han er forberedt og instilt på å bade. Evnt. vis ham en av de nye tingene han skal få ha med seg i badekaret. Lykke til!

hva med å prøve å dusje/ bade sammen med han.?Det hjalp her i gården etter at lillegutt ble litt skeptisk etter å ha fått for mye vann i øynene ved hårvask...nå heller jeg vann over mitt hode og ler før jeg tar i hans og da er alt bare gøy...

Nå synes han det er greit å bade alene igjen også, selv om han ikke er veldig glad i å bli vasket i ansiktet eller håret...

Annonse

Hadde det samme poblemet med jenten vår da hun var ca 13 mnd. Varte noen uker. Hadde alltid likt å bade, plutselig nektet hun. Vi gjorde ikke noe spesielt, bare prøvde innimellom. Plutselig en dag var lekene i vannet for spennende til at hun ville nekte... Nå elsker hun det igjen. Går ut på badet og sier "ba, ba" flere ganger om dagen.

Det går nok over. Tror ikke det er smart å presse dem nei, med litt lokking går det nok til slutt:)

Takk for svar! godt å høre det er flere! han som har elsket å bade....

kan hende det henger sammen med mye vann i øynene under hårvask, som en annen her skrev om. I kveld fikk jeg han til å dusje sammen med meg. vi vasket mine tær, så hans tær osv, men håret turde jeg ikke enda, men han svetter som en sil så jeg tror jeg snarest mulig må prøve trikset med å helle vann over hodet mitt også...

takk :0)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...