Gå til innhold

Fødselspenger etter endt utdanning....tolker jeg riktig?

Gjest

Anbefalte innlegg

Har termin i april og avslutter mine studier i juni samme år. Har jeg da krav på penger t.o.m august? Hvis jeg melder meg på flere studier og kommer inn på dette, kan jeg da søke om permisjon og få penger ut tiden jeg har rett til penger? Hva hvis jeg ikke tar denne utdannelsen noen gang - altså ikke tar disse eksamenene? Hvordan stiller dette seg? Noen med erfaringer?

Alt ble liksom litt utenfor det som egentlig ble planlagt. Hadde to missed abortion i fjor og barnet kommer derfor senere i utdannelsen og jeg har begynt å få litt panikk når det gjelder støtte til utdannelsen.

En annen ting - har jeg også rett til engangsstønad fra trygdekontoret selv om jeg mottar penger fra lånekassen?

Fortsetter under...

Du får engangsstønad ja. Du får også fødselsstipend selv om du ikke tar eksamen i studiet. Jeg tror også at du får penger til august, ellers kan det lønne seg å ta permisjon så du får hele fødselsstipendet, evt melde deg på et annet kurs til neste år.

Heisann!

Sånn jeg har forstått det så kan man søke om fødselspenger fra Lånekassen, og få disse ut august. Du kan jo også melde deg opp til nye eksamen på høsten igjen tror jeg, slik at du kan få støtte fra lånekassen lenger.

Jeg har termin i mars, og skal gjøre ferdig studiene mine i juni like etter.

Stemmer som "chill+" sier, du kan melde deg på flere studier til høsten og så søke permisjon fra disse. Lånekassen bryr seg ikke med om du ikke tar disse eksamenene noen gang (det er jo lov å ombestemme seg).

Og ja, du har rett på engangsstønad selv om du får penger fra Lånekassen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...