Gå til innhold

Bilsete til nyfødte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Vi har kjøpt bilsete til babyn som kommer i slutten av august. MEN - jeg synes det virker så utrolig rart at det kan være "bra" for babyen å sitte i sånt sete. Har lest at de nyfødte ikke bør sitte i det mer enn en halvtime av gangen, og det synes jeg sier noe om at det ikke er helt topp å bruke liksom.. Hva synes dere?

Jeg skjønner det der med at bag i bil er mer risikofylt hvis man kræsjer, men sånn ellers (når man ikke driver og kræsjer...så må det da være bedre for babyen å ligge i vogn-bagen!?

Vi bor f.eks nesten 2timer unna sykehuset. Skal vi liksom stoppe 3-4 ganger på veien hjem da eller - og hvor lange pauser skal man ha da?

Bare noen (sikkert dumme) spørsmål fra meg..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tenkt å bruke bagen hjem fra sykehuset,å den første tiden.Liker ikke barneseter til så småe...

Skrevet

Det går helt greit å bruke stolen hjem fra sykehuset. Ta gjerne et par pauser.

Det hadde vært farlig om barnet skulle sitte i stolen i timesvis- hver dag! Og uff- de som kjører 30min til shoppingsenter, bruker bilstolen i handlevognen (2timer??)- så kjører hjem... det er for lenge!!

Skrevet

Vi ble anbefalt å ikke bruke bilsete til nyfødte av babyshop. Hvis bilturen blir over 30 min da skal bagen brukes, med sikkerhetsnett.

Skrevet

Hei Matilde!

Anbefaler at du leier en boxette til den nyfødte siden dere har såpass lang vei hjem. De har dem til utleie i de fleste velutstyrte babybutikkene som f.eks barneverden/babyshop etc

I boxetten ligger babyen som i en liten seng, men har seler på seg som i et bilsete. Festes med de vanlige selene i bilen.

Boxetten kan du bruke den første mnd ca før den blir for liten. Så slipper du å tenke på om jr har det bra i setet eller ikke! ;)

Anbefaler dette mot nett til bag..

Lykke til videre i svangerskapet og med babyen!

Skrevet

Babyen sitter ikke rett opp og ned i et babybilsete,bare så det er sagt.

Å ha babyen i bagen med nett er direkte farlig ved en kollisjon. Og kansje spesielt fra siden.

Ved en to timers kjøretur holder det helt sikkert å stoppe en gang. Det har sikkert dere voksne behov for også.

Alle eksperter på området anbefaler bilsete og ikke engang boksette.

Tenk på konsekvensene ved en kraftig kollisjon.

Selvom dere sikkert kjører pent, så er det nok av idioter ute på veiene......

Skrevet

Oi oi oi, ville ikke anbefalt bag eller boxette, aldri i livet. Ikke siden de er livsfarlige ved kollisjon. Da er det mye, mye sikrere å bruke bilstol til nyfødte og ta mange pauser på kjøreturen. Tenk på barnets rygg - JA - men tenk også på barnets LIV. Det er kun bilstol som sørger for støtte til hode og nakke ved sammenstøt!

Skrevet

Matilde, det skal gå greit for babyen å sitte i stolen fra sykehuset og hjem. En barnelege har gjort undersøkelser av nyfødte som har liggesittet i bilstol, og konkludert med at det ikke er bevist noen skade av barneryggen. Et par timers kjøretur av gangen, var ifølge denne legen helt trygt.

Vi kjørte med vår nyfødte datter 130 MIL på to dager! Tok mange pauser, og hun sov utrolig godt i stolen. Skrek ikke et eneste sekund. Vi trener forøvrig nakken og ryggen hennes hver dag, hun er kjempesprek og i super form. :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei,

Vi har nettopp kjøpte en Maxi Cosi Cabrio Fix bilsete. Det har en ekstra pute under rumpe i de nye modeller slik at barnet ligger og ikke sitter. Har hørt at uansett er det ikke så bra å la de ligger mer enn 2 timer, men jeg tror at dette kommer til å gå bra. Da må vi stoppe oftere på lengerer turer, og bruker baggen når vi er ute. Synes det blir veldig skummelt å bruke baggen i bilen, det blir ikke bra i en kollisjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...