lykkelig mamma!!!!!! Skrevet 1. august 2006 #1 Skrevet 1. august 2006 Var på byen i dag og kjøpte en del småtteri som jeg tenkte jeg skulle ha klart før babyen kommer, bl.a. ammeinnlegg i ull. Kjøpte av typen Joha, i størrelse L. Jeg tenkte jeg mått ha så stor, ettersom jeg har ganske store pupper (bruker 85/90D til vanlig). Men de var jo kjempesvære så jeg når jeg kom hjem, de tyter jo ut av bh'n... Det er vel ikke meningen de skal være så store? Eller er det jeg som er dum? Håper noen kan svare en stakkars førstegangs som ikke har peiling
Gjest Skrevet 1. august 2006 #2 Skrevet 1. august 2006 Hei! Jeg har aldri brukt sånne selv. Men det jeg vet er at man trenger noe som kan ta imot mye lekasje den første tiden. Selv brukte jeg gasskluter hjemme. Når jeg var ute brukte jeg dem av papir, men mange i slengen... Etterhvert vil melkemengden reguleres, slik at lekasjen ikke blir så mye. Men når man skal amme barnet er det fint å noe ekstra i mot det andre brystet, fordi når melken begynner å flomme (barnet suger, og masse melk komme ut av begge), er det ok å ha noe skikkelig... Håper jeg greier å gjøre det litt forståelig. Du skriver at du har store bryster nå. De vil ganske sikkert bli endel større under amming, så vær forberedt :-) Jeg går somregel opp to størrelser i bh, men det er sikkert forskjellig fra mor til mor :-)
Anonym bruker Skrevet 1. august 2006 #3 Skrevet 1. august 2006 Jeg kjøpte disse sist. Kjøpte i størrelse M, men de var altfor store, -tøyt ut av bh'en som du beskriver. Når jeg vasket de derimot, krympet de masse. Men, da ble de også ganske gufne, synes jeg. Ble liksom tjukkere, stive og ikke så behagelige å ha på. Neste par jeg kjøpte var i merket "Ull-rik". De var jeg kjempe fornøyd med. Kan vaskes på 60 grader, og holdt seg myke og behagelige hele tiden. Jeg brukte ull innlegg stort sett hele tiden. Den første tiden lakk det hele tiden, og da var det veldig greit med ullinnlegg, og Natusan innlegg utenpå der igjen. Når kun brukte Natusan, ble det fort fuktig og ubehagelig.
Lilje74 Skrevet 1. august 2006 #4 Skrevet 1. august 2006 Er også førstegangs, men har fått en del råd... Jordmor sa at det var viktig at innleggene dekker hele brystet, og gjerne litt lenger mot under armene. Poenget er også at de skal varme melkekjertlene slik at de ikke fryser til og blir tette. Hun anbefalte ull-innlegg som kan vaskes på 60 grader. Det siste er viktig fordi man ellers ikke får vekk ev. bakterier og kan rissikere en infeksjon... Noen ullinnlegg har en lomme for engangs-papir-innlegg som man kan legge inn ekstra i begynnelsen da man lekker ekstra mye.. Amme-bh'ene skal være store nok til å romme ammeinnlegg. Mulig amme-bh'ene du har kjøpt ikke tar høyde for dette? Husk også at brystene antakelig vokser litt etter fødselen når melkeproduksjonen er i gang. Jeg bor i Oslo og ble anbefalt å oppsøke en undertøysbutikk i ullevålsveien for å få hjelp til å kjøpe rett str. Man må komme når det er mindre enn 4 uker igjen. Jeg har tenkt til å kjøpe en eller to der til å begynne med.. og deretter kjøpe billigere bh'er andre steder siden det visstnok skal lønne seg å ha flere skift i begynnelsen... Sjekk også rådene fra Daniels mamma. Denne siden er genial og ikke-komers ;-) http://www.danielsbok.com/utstyrsliste_amme.php
ennaH Skrevet 2. august 2006 #6 Skrevet 2. august 2006 Jeg råder deg til å gjøre akkurat motsatt. Kjøp gjerne en billig amme-bh før fødselen. Men vit at når melkeproduksjonen kommer i gang, så vokser brystene ytterligere. Så dersom du handler amme-bh før du føder, kjøper du størrelse i blinde.
ennaH Skrevet 2. august 2006 #7 Skrevet 2. august 2006 Vit at ammeinnlegg i ull er beregnet for å varme brystene på kalde og trekkfulle dager. Men de er ubrukelige til å ta opp melkelekkasjer. Til det må du bruke ammeinnlegg i papir - eventuelt under ammeinnlegg i ull. Det er de færreste som vasker ammeinnlegg hver dag på høy temperatur. Dermed risikerer du sopp og frisk bakterievekst i innleggene dine, dersom du sverger til ull innerst. Og det vil du ikke ha - bakterieinfeksjon i brystene er noe skikkelig herk.
Ninn (har født:) Skrevet 2. august 2006 #8 Skrevet 2. august 2006 Hei, får man kjøpt ammeinnlegg i papir i vanlige daglivarebutikker? I såfall hvilke? Takk.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2006 #9 Skrevet 2. august 2006 Kjøpte ull-rik på apoteket, -tror det var Apotek 1. Dekker brystene de også, men krymper ikke i vask. Brukte ull innlegg daglig, -og vasket de daglig også. Ble vått og ubehagelig med bare papirinnlegg, og var da redd for brystbetennelse.
Surredama Skrevet 2. august 2006 #10 Skrevet 2. august 2006 Jeg har kjøpt inn Coop sine ammeinnlegg (i papir). Jeg fikk tips om at disse var mye bedre enn Natusan sine, siden de ikke klistret seg så lett fast til brystene. De er dessuten ganske billige:) Amme-BH-ene kjøpte jeg på Sparkjøp etter tips om at disse var veldig gode - visstnok mye bedre enn f.eks H&M sine, selv om de fra Sparkjøp er billigere! Nå har jeg ikke prøvd dem selv under amming, siden jeg ikke har født ennå, men de kjentes veldig gode å ha på, myke og behagelige. De kostet 40 kr på tilbud (80 kr til vanlig), så jeg kjøpte 4 stk. Har også kjøpt ull-ammeinnlegg, noen på Sparkjøp og noen på Barnas Beste. De på Sparkjøp var litt større, så var kanskje et lurere kjøp. Innenfor ullinnleggene fikk jeg tips fra jordmor om å ha bomullskluter: Klippe opp et (utvasket) bomullslaken i små kluter som kan byttes ofte og vaskes på 60 grader. Da hindrer man at papir eller ull klistrer seg til brystet, hindrer lettere betennelse i tillegg til at det er mykt og godt. Så er ikke store summene jeg har brukt på dette nå før fødsel. Så går jeg heller ut og kjøper riktige størrelser osv når jeg vet mer hva jeg vil ha et par uker etterpå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå