Gå til innhold

Fødselsstipend osv.....

Lunajenta og Alvegutten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg skal gå ett år til på skole, starter nå i august, og har store planer om å bli gravid dette året (prøvde i fjor og, men det endte dessverre med SA).

Lurer på når det er "mest gunstig" å prøve på igjen, mht fødselsstipend og sånn? Dette er mitt siste år som student, og jeg har tenkt å prøve å bli gravid sånn at en evt fødsel skjer akkurat når jeg er ferdig med studiene. Vet jo at det ikke er så lett å planlegge helt nøyaktig da, men...

Bør jeg vente med å prøve sånn at fødselen skjer etter at jeg er ferdig, eller lønner det seg å begynne med en gang og heller søke permisjon? Vil helst bli ferdig med studier etter dette året altså.

Setter stor pris på om noen som har vært borti lignende situasjoner vil svare meg:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å få fødselsstipend fra lånekassen, må du ha hatt rett på støtte de siste 6 mnd før fødselen. Det eneste er jo at du aldri vet hvor lang tid det vil ta før du blir gravid, da.. vanskelig på vite når man skal bebgynne å planlegge.. :o)

Skrevet

Men hvis jeg føder i sommer, etter at utdanningen er ferdig, da har jeg vel rett på fødselsstipend? Selv om det f.eks skjer i juli eller august, sånn at det er blitt et opphold siden studiene på en måneds tid eller noe? Skjønner...?

:)

Skrevet

Njaaa.. er faktisk ikke helt sikker på om man har rett på det etter endt utdanning. Har i midlertid hørt om mange som får barn på slutten av utdanningen sin, som har søkt seg inn på et fulltidsstudie og tar perm fra det med det samme de får vite at de er tatt opp. Studiet har de egentlig ikke planer om å ta i det hele tatt, men gjør det for å kunne søke om fødselsstipend.

Skrevet

Ok, får se hva som skjer, vi har begynt å prøve igjen nå, så da får en bare krysse fingre og tær og alt som er....:)

Lykke til med fødselen!

Skrevet

Lykke til!! Til meg tok ddet 7 mnd før noe festet seg, håper det går raskere for dere! :o)

Skrevet

du må ha studert 6 mnd før du føder. Hvis du føder i juli/august og har klart å ta alle eksamener så får du ikke noe fødselsstipend. Du må la ett par eksamener vare igjen til neste år, sykemelde deg de dagene du skulle hatt eksamen. Fordi hvis du er ferdog med utdannelsen før du føder da har du ikke rett på noe, mens hvis du lar par fag bli igjen til neste sommer, og tar permisjon da har du rett på 1 år med fødselsstipend og barnetilleg på 1200 kr i mnd fra lånekassen.

Dette kan jeg fordi jeg fikk beby mens jeg studerte, jeg fikk henne i desember og var ferdig i juni. Jeg fikk det meste omgjort selv om jeg ikke tok permisjon fordi jeg ville så gjerne bli ferdig. Jeg fikk også penger til sommer (18000kr) selv om jeg var ferdig med utdannelsen. Dette for du ikke hvis du har født etter endt utdanning.

Håper du skjønner litt av det jeg har skrevet =)

Skrevet

Ja, man kan utsette noen av eksamene, men det stemmer det som Scindapsus skriver også! At man kan fullføre studiet man holder på med, så søke seg inn på et nytt studium til høsten igjen og søke permisjon fra dette studiet. Du trenger ikke å begynne på dette studiet året etter (er jo lov å ombestemme seg). Så hvis du ønsker å fullføre studiet du holder på med, så er vel dette den beste løsningen.

Problemet med en slik løsning er hvis du ikke klarer å tilpasse graviditeten slik at barnet blir født om sommeren. Hvis du ikke får termen før f.eks. i slutten av september eller senere så må du (i de fleste tilfeller) starte på det nye studiet du har søkt deg inn på og gå der frem til 3 uker før termin før du kan få permisjon. Hvis ikke mister du støtten fra lånekassen! Du kan slippe å starte på studiet hvis skolen kan bekrefte at det er faglige/praktiske grunner til at det er lite hensiktsmessig og lite ønskelig fra skolens side, eller det er medisinske grunner for det.

Skrevet

At man kan fullføre studiet man holder på med, så søke seg inn på et nytt studium til høsten igjen og søke permisjon fra dette studiet. Du trenger ikke å begynne på dette studiet året etter (er jo lov å ombestemme seg).

Betyr det også disse studiene som man betaler for å gå på??? AOF...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...