Gå til innhold

Dette sa min lege ang. GBS - infeksjon - bør leses!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ville bare dele dette med dere å, selv om jeg tilhører et helt annet trimester =)

Jeg dro til legen i dag for å få tatt denne testen fordi jeg er bekymret pga alt som har vært skrevet om GBS-bakterien i media i det siste.

Hun hadde fått et skriv fra Folkehelseinstituttets meldingssystem for smittsomme sykdommer ( MSIS ) den 25. juli 2006 som skrev følgende til helsepersonell og publikum:

"Mange gravide og de med nyfødte barn kan bli engstelige når de hører om den økte dødeligheten ved en GBS-infeksjon. Det er viktig å understreke at dette fortsatt er en svært sjelden tilstand, og at Norge er ett av de land i verden med best svangerskapsomsorg og hvor det er tryggest å føde. Det anbefales ikke å teste gravide i primærhelsetjenesten for GBS i vagina og tarm i svangerskapet. Dette fordi det har lite hensikt å behandle kvinner som har GBS i vagina eller tarm, da kvinnen lett på nytt blir kolonisert med bakterien etter evt. behandling. Normalt vil ca hver tredje kvinne være midlertid eller langvarig bærer av bakterien uten at dermed er mer risikoutsatt for å overføre bakterien til barnet under fødselen. Gravide med urinveisinfeksjonssymptomer bør imidlertid testes for GBS i urin, men det anbefales ikke å teste gravide uten disse symptomene. Fødeavdelingene i Norge har nå økt årvåkenhet overfor fødende som er i særlig risiko for å overføre GBS til barnet dersom hun selv er kolonisert. Det er imidlertid viktig å identifisere de gravide som er særlig utsatt. Alle kvinner som føder vil derfor bli nøye vurdert om de skal ha antibiotikabehandling under selve fødselen. Foresatte bør som alltid være oppmerksom på infeksjonssymptomer hos den nyfødte og evt. oppsøke fastlege eller legevakt. For GBS er det spesielt viktig å se etter feber, nedsatt allmenntilstand og dårlig bevegelihet i armer og bein (med tanke på ostemyelitt). Selv om kvinner har tatt keisersnitt kan barnet bli smittet med GBS. Mer om denne helsetjenesten og publikum vil bli lagt ut på våre hjemmesider www.fhi.no"

Legen min ville dermed at vi utførte en urinprøve som ble sendt til dyrkning mtp GBS, fordi dette gav et mer riktig bilde på om jeg hadde denne bakterien i meg eller ei. Dersom det er utslag på prøven, vil det bli lagt med et skriv om det i svangerskapskortet mitt, slik at fødeavdelingen er oppmerksom på dette når jeg er i fødsel.

Vet ikke om dere ble noe klokere av dette, men jeg føler meg i alle fall trygg på at om ikke det er utslag på urinprøven min, så er jeg heller ikke i faresonen for å smitte barnet mitt under fødselen. Det e rbare så synd at alle får så forskjellig info om dette!

Lykke til alle sammen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er det at vi får så ulik info (eller ikke noe i det hele tatt) som gjør at man engster seg, kanskje unødvendig mye.

Men, jeg fødte selv i fjor en gutt som fikk GBS-infeksjon og svevde mellom liv og død i 2-3 døgn før han gradvis kjempet seg tilbake, og etter 3 uker med behandling på sykehuset fikk vi reise hjem. Noe av det som skremte meg var at jeg ikke hadde fått noe info om dette. Jeg hadde ikke hatt noen symptomer, ikke snev til utslag på noen urinprøve osv.......-men altså likevel ble gutten min syk.

Nå er jeg gravid igjen og har selvsagt krevd at jeg blir fulgt opp bedre, men jeg måtte til det private for å bli hørt. Fastlegen min ville ikke høre på meg, og det må jeg si er ganske frustrerende, iallfall med tanke på at jeg faktisk har vært igjennom det jeg har......

Så håper retningslinjene blir bedre nå etter at tema er blåst litt opp i mediene.

:-)

Skrevet

'Dytter'

Supert at du har notert ned dette og gjer denne info tilgjengelig for alle oss her inne!!

Skrevet

Uff, da.

Har gjennomgått 2 svangerskap fra før. Har aldri hatt UVI (urinveisinfeksjon). Heller ikke denne gang. I mine forrige svangerskap har jeg aldri hørt snakk om GBS-infeksjon hos gravide og den faren det medfører for fosteret og barnet. Har lest litt om det nå, og selvsagt blitt noe skremt, men da jeg aldri har hatt UVI har jeg jo på en måte følt meg trygg på at jeg ikke er bærer/har infeksjon. Det du skriver om at barnet ble smittet til tross for at du aldri har hatt symptomer skremmer meg noe, må jeg innrømme.

Denne gangen har jeg hatt noe økt utflod. Dette er jo normalt under sv.skap, men kan jo også være symptom på GBS, har jeg forstått. Kan ikke huske jeg hadde økt utflod de forrige 2 ganger. Jeg kunne på en måte tenke meg å bli testet, men vil samtidig ikke være hysterisk. Denne bakterien er jo ikke noe nytt fenomen, så faren er jo ikke akkurat dramatisk økt nå, selv om der har forekommet en liten økning i dødsfall blant nyfødte pga den. Men vissheten om risikoen, og kjennskapen til at det har vært økning i antall dødsfall pga. bakterien er jo langtfra noen oppløftende tanke...

Er usikker på hva vi bør gjøre. Stakkars leger blir vel nedrennt av gravide som vil la seg teste nå. De er jo på en måte mellom barken og veden. De er anbefalt å ikke teste gravide rutinemessig. Samtidig som vi selvsagt står på for å bli testet... Kanskje hvis alle gravide krevde å bli testet, så ville det vært et godt pressmiddel for å få gjennom en rutinemessig undersøkelse av alle gravide. Kanskje vi kunne få fortgang på prosessen? En slik rutinemessig testing er jo innført bl.a. i USA, så jeg vil jo gå ut fra at de har sett nytten av det...

Hva sier dere?

Skrevet

Klart vi ikkje skal bli hysteriske, som sagt, dette er ikke noe som rammer mange, men hvordan vet vi hvem som blir utsatt for det om vi ikke blir testet da? Noen må jo være blant de uheldige(dessverre) og JEG vil ihvertfall ikke være den som mister babyen min bare fordi jeg ikke maset meg til en test.... Ja, jeg vet sannsynligheten er liten, men fy søren om det skulle vise seg at jeg var smittet og babyen min i værste fall døde fordi jeg ikke hadde testet meg fordi jeg tenkte at jeg sikkert var hysterisk.

Det er babyen min det er snakk om, maser gjerne på noen leger for det jeg ja!

Skrevet

Takk for infoen!! :-)

Skrevet

uff tusen takk for infoen=) mener det samme som ltt oppenfor her..tenkt vis jeg ikke tok den testen å så dør babyen på grunn av det??? tror jeg må mase litt jeg......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...