Gå til innhold

Dette sa min lege ang. GBS - infeksjon - bør leses!


Elias,Emma&Sofia`s♥Mams♥

Anbefalte innlegg

Ville bare dele dette med dere også selv om jeg tilhører et helt annet trimester =)

 

Jeg dro til legen i dag for å få tatt denne testen fordi jeg er bekymret pga alt som har vært skrevet om GBS-bakterien i media i det siste.

 

Hun hadde fått et skriv fra Folkehelseinstituttets meldingssystem for smittsomme sykdommer ( MSIS ) den 25. juli 2006 som skrev følgende til helsepersonell og publikum:

 

"Mange gravide og de med nyfødte barn kan bli engstelige når de hører om den økte dødeligheten ved en GBS-infeksjon. Det er viktig å understreke at dette fortsatt er en svært sjelden tilstand, og at Norge er ett av de land i verden med best svangerskapsomsorg og hvor det er tryggest å føde. Det anbefales ikke å teste gravide i primærhelsetjenesten for GBS i vagina og tarm i svangerskapet. Dette fordi det har lite hensikt å behandle kvinner som har GBS i vagina eller tarm, da kvinnen lett på nytt blir kolonisert med bakterien etter evt. behandling. Normalt vil ca hver tredje kvinne være midlertid eller langvarig bærer av bakterien uten at dermed er mer risikoutsatt for å overføre bakterien til barnet under fødselen. Gravide med urinveisinfeksjonssymptomer bør imidlertid testes for GBS i urin, men det anbefales ikke å teste gravide uten disse symptomene. Fødeavdelingene i Norge har nå økt årvåkenhet overfor fødende som er i særlig risiko for å overføre GBS til barnet dersom hun selv er kolonisert. Det er imidlertid viktig å identifisere de gravide som er særlig utsatt. Alle kvinner som føder vil derfor bli nøye vurdert om de skal ha antibiotikabehandling under selve fødselen. Foresatte bør som alltid være oppmerksom på infeksjonssymptomer hos den nyfødte og evt. oppsøke fastlege eller legevakt. For GBS er det spesielt viktig å se etter feber, nedsatt allmenntilstand og dårlig bevegelihet i armer og bein (med tanke på ostemyelitt). Selv om kvinner har tatt keisersnitt kan barnet bli smittet med GBS. Mer om denne helsetjenesten og publikum vil bli lagt ut på våre hjemmesider www.fhi.no"

 

Legen min ville dermed at vi utførte en urinprøve som ble sendt til dyrkning mtp GBS, fordi dette gav et mer riktig bilde på om jeg hadde denne bakterien i meg eller ei. Dersom det er utslag på prøven, vil det bli lagt med et skriv om det i svangerskapskortet mitt, slik at fødeavdelingen er oppmerksom på dette når jeg er i fødsel.

 

Vet ikke om dere ble noe klokere av dette, men jeg føler meg i alle fall trygg på at om ikke det er utslag på urinprøven min, så er jeg heller ikke i faresonen for å smitte barnet mitt under fødselen. Det e rbare så synd at alle får så forskjellig info om dette!

 

Lykke til alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...