Gå til innhold

Jerntabletter!

hamster1, nydelig jente 28.10

Anbefalte innlegg

Skrevet

Målet Hb hos legen for en uke siden og da lå det på 10,1 (jeg var da i uke 27). Turnuslegen sa ikke no om jerntabletter og jeg så ikke på kortet før jeg kom hjem. Er ganske trøtt og sliten for tiden, og lurte på å begynne med jerntabletter.. Man kan vel det sånn"påenghånd", elelr bør jeg snakke med jordmor/lege først?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde blodprosent på 10,8 forrige gang jeg var til kontroll, og har begynt på jerntabletter etter jordmorens anbefaling.Tar en tablett Ferromax 65mg jern annenhver dag - ifølge jordmor bør jeg ha et daglig inntak på ca 30 mg, for å forebygge. Hadde ekstra blødning forrige gang jeg fødte, og veldig lav blodprosent etter fødselen da. Nå har jeg ca 9 uker til termin. En helhetsvurdering med bakgrunn i dette gjorde at jordmor anbefalte jern til meg...

Du kan sikkert ta jern, men jeg ville likevel ventet til neste kontroll og høre med legen/jordmor om hvilken type tabletter de anbefaler. Hva med å begynne med å ta noen multivitaminer som også inneholder jern nå, og så snakke nærmere med legen/jordmor på neste kontroll?

Skrevet

Jeg går på jern etter at hb'en først ble målt 12,4 og så 11,8. Jordmor sa det til meg, at etter de nye retningslinjene så er det hvis ikke så nøye å stå på jern. Men selv om hb'en kan være grei nok, så kan jernlagrene (ferritin) være lavt. Mitt var på rundt 40. Hvis det er mellom 20-60 skal man etter de gamle retn. linjene stå på jern. Det jordmora mi har erfart er at det er etter du har født at jernlagrene synker. For da ammer man og mister blod under fødselen. Og man bør ikke stå på jern når man ammer pga kolikk. Hun mente og at kroppen var ekstra sårbar for depresjoner hvis man hadde lite jern. Så jeg tar to tbl. om morgenen (18 mg) og skal egentlig ta en om kvelden, men det glemmer jeg bare:) Men jeg ville ikke startet opp uten å ha snakket med lege/jordmor først.

Skrevet

Fikk beskjed av jordmoren at det ikke var"krise" før den var under 10..

Da jeg hadde 10,2 og var slapp sa hun jeg kunne ta litt jern, men jeg ble så rar i magen at jeg kuttet ut etter bare noen dager.

Da jeg var nå sist (uke 30) hadde jeg 9,8 og fikk beskjed at da MÅTTE jeg spise jern!

Snakk med jordmoren og hør hvilket merke hun evt. anbefaler!

Skrevet

Tror nok du bør ta litt jern. Jeg tar Hemofer, den er ikke sterk for magen. Snakk med dem på apoteket hvis du ikke vil vente til neste kontroll.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...