Gå til innhold

vi planlegger å dra til syden i spet ..er da ca 20 uker på vei ..noen som har vært i sydne rundt det ?

Anbefalte innlegg

noen sier at mann ikkje burde dra ril syden når enn er gravid mens andre sier at de ikke er noe problem ..vet jeg må passe på hva jeg spiser å sånt ...å kjøpe vann og slikt ..

men greit å vite fra andre som har vært der om hvordan det er ...

vi vet ikke enda hvor vi skal dra men ..om none har noen plasse der anbefeler eller ikke anbefaler tar jeg gjerne i mot råd ,)

Fortsetter under...

Jeg var i syden da jeg var 20 uker på vei med forrigemann. Ikke noe problem - eneste er at du ikke bør spise salat som er vasket i springen, kun spis gjennomstekt kjøtt og ikke klapp katter...

God tur!!

hei

jeg bor for tiden i morocco og jeg er snart 19 uker pa vei og det gar veldig bra, men blir litt for varmt i tider da.

jeg er veldig pa vakt pa hva jeg spiser og ungar flote is, lite stekt kjott, passer pa a vaske frukt godt for jeg spiser det.

jeg var i syden uke 19. Unngikk uvaska grønnsaker og passet på at kjøttet var gjennomstekt.

Ellers levde jeg som før.

Bare kjenn på kroppen hvordan du føler deg m.h.t. sol osv. Jeg sola meg endel, men passet på å drikke mye vann.

De får jo unger nedi der også!

God tur!!!

Jeg var også i syden i uke 19-20, og det gikk kjempebra. Jeg gjorde som de andre her, og holdt meg unna frukt og grønnsaker som ikke kunne skrelles. Det virka som den lille i magen blei litt slått ut av varmen da, så ho sparka mye mindre enn ellers.

Annonse

Hei, kjempefint at du spurte, jeg drar 2. september til mallorca, og er da akkurat 20 uker... Er litt spent på hvordan det kommer til å gå, har slitt litt med varmen her på østlandet.... hehe

Var vel nærmere 30 uker på vei med forrige helt uten noe problem. Ikke tenkte jeg stort på ting jeg måtte passe på heller, da dette allerede var blitt en rutine :) Får ha lykke til da.... Og god tur

Var i syden da jeg var 6-7 mnd på vei i forrige svangerskap. Fikk beskjed av JM om å unngå melkeprodukter pga fare for listeriabakterien, litt savn når de andre kjøpte seg is, men ikke noe problem. I tillegg må man ta sine forholdsregler når det gjelder toxoplasmose (unngå rått kjøtt, deriblant spekeskinke, unngå uvaskede grønnsaker + frukt, + unngå kontakt med katter), men de forholdsreglene må man jo også ta hjemme i Norge.

Den gangen reiste jeg sammen med bl.a. min søster, som også var gravid (termin 3 uker etter meg). Ingen av oss opplevde noen problemer knyttet til det å være i syden som gravide.

Det med varmen kan jo være et problem for enkelte. Men der er jo vi gravide like ulike som alle andre. Jeg, for min del, elsker varmen, gravid eller ikke. I tillegg til sydenturen har jeg opplevd å gå høygravid tropesommeren 1997, og nøt hver eneste dag.

Et lite tips ang graviditet og strandliv: Det å ligge på magen og sole ryggen kan jo være vanskelig og ubehagelig med stor mage. Er man på stranda, er det jo bare å grave et passelig hull i sanda der magen skal være, så slipper man trykket mot magen. Da går det greit å ligge på magen for å sole ryggen....

Ang. vaksiner: Man bør generelt unngå vaksiner mens man er gravid, spesielt vaksiner med levende virus. Om man trenger vaksine varierer alt etter hvor man har tenkt seg. Snakk med JM/helsesøster om hvor du skal reise, og om du trenger vaksine for å reise dit. Spør om råd i forhold til det at du nå er gravid, om det finnes vaksiner du kan ta likevel?

God tur, og kos dere!

Sist var jeg i Egypt i uke 13, nå reiser vi til Kypros i sept da er jeg ca22 uker på vei. Tenker bare litt mere over hva jeg spiser. God tur, vi gleder oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...