Gå til innhold

Gravid og røntgen


kaffen

Anbefalte innlegg

Før jeg visste jeg var gravid, var jeg med min lille sønn til røntgen. Legen som tok bildene spurte flere ganger om jeg var gravid, men jeg sa nei, for jeg trodde jo ikke det! Kunne heller ikke risikere å bli sendt ut, for sønnen min trengte meg da. Jeg hadde forkle av bly da bildene ble tatt.

 

I ettertid viste det seg at jeg var noen uker på vei. Er 9+5 nå. Noen som har råd? Er bekymret for at ikke alt er som det skal med den lille... Noen som vet hvilke konsekvenser det kan ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei du...

 

leste et sted at hvis du feks skulle til tannlegen å ta bilder, så få dekket magen med en blykappe. ville vel tro at det da også skulle holde da du var med sønnen din!? men jeg vet ikke svaret på dette... er du veldig bekymret så ta en kjapp tlf til legen din. Ville da tro at de kunne svare på dette! Alt er sikkert fint :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. En skal i utgangspunktet ikke være utsatt for røntgen når en er gravid, men du er ikke den første som dette har hendt med. Kjempebra at du hadde blyforkle på deg. Det har nok beskyttet spiren din. Tror ikke du trenger å bekymre deg. Du kan selvfølgelig ta en tidlig ultralyd for å se om alt er bra. Er ganske sikker på at dette har gått bra.

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbar i røntgenavdeling. Trur du kan ta det heilt med ro. Du hadde blyfrakk på, og dagens røntgen apparat sender ut strålinga veldig konsentrert over det området ein skal ta bilde av. Din "lille sønn" er jo liten, og sender difor svært lite stråling utigjen i rommet frå det området som vart stråla. Strålinga ein nyttar til å ta bilder av små personar med, er dessutan mykje svakare, enn til ein voksen.

 

Var det ein lang u.s. eller "kun" nokre bilder av ein arm eller fot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sa du nei flere ganger når du hadde hatt ubeskyttet sex da?

 

Forstår meg ikke på folk som har ubeskyttet sex og så tror at de ikke er gravide. Det er jo stoore muligheter. Jeg ble innkalt til røntgen etter at jeg hadde hatt eggløsning og jeg ringte og sa fra meg timen pga mistanke om graviditet. Jeg skulle ha timen før jeg skulle ha mens, så det var umulig for meg å vite om jeg kom til å være gravid eller ikke. Har ventet i over 2 år på denne timen, så det er utrolig ergelig at den kom nå etter 1. prøveperiodeb vår. Sist gang ble jeg også innkalt etter at vi akkurat hadde begynt å prøve på 1. mann. Hersens sykehus!!

 

Heldigvis var jeg gravid nå, så slapp jeg å kaste vekk en time. Prøvde å få ny time etter at jeg skal føde neste år, men neida. Jeg må ringe på nytt etter fødselen. Gud!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kaffen1414

 

Du kan være helt trygg på at spiren din ikke har tatt skade av at du var inne på lab MED blyfrakk.. Jeg er radiograf og har selv foretatt undersøkelser mens jeg stod med blyfrakk inne i rommet og jeg var uvitende gravid.. (Før jeg tok test og fant ut at jeg var 4+3 på vei) Min spire tok ingen skade av det, og ingen av mine kollegaer har skadede barn heller. Den eventuelle dosen du har fått er så liten at den nesten ikke kan måles.. den utgjør INGEN skade for din lille spire..

 

Håper du ble betrygget... :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar!!

 

Dette var gode nyheter, for dette er noe vi har vært bekymret for. Dette er ikke et planlagt barn, det var derfor jeg sa til legen jeg ikke var gravid. Jeg trodde virkelig ikke det.

 

Undersøkelsen av min lille sønn på snart to år, var ganske omfattende. Han fikk kontrastvæske i blæren, og bildene skulle bli tatt når han tisset...

 

Men tusen takk for beroligende ord!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...