Gå til innhold

Viktig info om røyking!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Å SLUTTE Å RØYKE ER DET ALLER BESTE DU KAN GJØRE FOR BARNET DITT

Mange kvinner planlegger å slutte å røyke når de blir gravide. Å slutte å røyke er noe av det viktigste du kan gjøre for at barnet ditt skal bli født friskt. Som ekstra gevinst kommer din egen helse. Har du en partner som støtter deg, er det lettere. Røyker dere begge, er vel tiden kommet til å ta et felles løft for fremtiden?

 

De senere år har det vært nedgang i antall dødfødsler i Norge. Det kan ha sammenheng med at flere gravide kvinner har forstått alvoret av skadevirkningene ved røyking, og sluttet. Dessverre røyker fortsatt en av fem kvinner i svangerskapet. Ikke glem at passiv røyking også er til skade for barnet du venter. Undersøkelser som er gjort kan fortelle at dersom partneren til den gravide røyker 20 sigaretter daglig så vil dette påvirke fødselsvekten hos barnet. Lege Gro Nylander, som har forsket mye på svangerskap og røyking, sier:” Flere titalls dødfødsler kunne vært unngått hvert år dersom gravide stumpet røyken”.

 

I løpet av de tre første månedene dannes og utvikles alle barnets indre organer. I denne perioden er det viktig at barnet har de beste utviklings- og vekstbetingelser. Det inkluderer blant annet nok oksygen. Blodet ditt frakter oksygen til både deg og barnet. Nikotin får blodårene i morkaken til å trekke seg sammen. På den måten kommer det mindre næring og oksygen frem til barnet ditt. Karbonmonoksid (kullos) fra sigaretter er en giftig gass. Når du røyker kommer denne gassen inn i blodet ditt, og stjeler noe av plassen fra oksygenet. Også dette gjør at barnet ditt får mindre oksygen.

 

SLIK PÅVIRKER EN SIGARETT DEG OG BARNET DITT:

Oksygen.

Luften vi puster inn består blant annet av oksygen. Blodet tar opp en del av oksygenet og fører det rundt i kroppen. Fosteret får selvsagt oksygen fra moren. Ingen kan leve uten oksygen.

 

Kullos.

Når du røyker, inhalerer du gassen kullmonoksyd (kullos). Dette er den samme giftige gassen som kommer ut av bilens eksosrør. Kullosen tar opp en del av den plassen som oksygenet skal ha i blodet. Det er derfor man blir så kortpustet når man røyker. Fosterets blod tar opp dobbelt så mye kullos som morens blod. Kullosen blir dessuten værende lengre hos fosteret enn hos moren. Hvis moren tar dagens siste sigarett kl.23.00, er blodet hennes uten kullos kl.06.00 neste morgen. Hos barnet har kullosen imidlertid ikke forsvunnet - halvparten er fortsatt til stede neste morgen. Dersom moren røyker flere sigaretter om dagen, betyr det at fosteret har kullos i blodet hele tiden.

 

Nikotin.

Nikotinet i sigarettrøyk får blodkarene i kroppen til å trekke seg sammen. Dette skjer også i morkaken, siden denne er full av blodkar. Når blodkarene i morkaken trekker seg sammen, minsker blodtilførselen til barnet og det får mindre oksygen og næring.

 

HVA GJØR FOSTERET NÅR MOR RØYKER?

På ultralyd er det mulig å se hvordan fosteret reagerer når mor tar en sigarett. Bildene viser tydelig hvordan barnet krymper seg, som i en slags avmakt og fortvilelse. Barnets hjerte begynner å slå raskere. Bevegelsene blir mindre, og pustebevegelser endrer seg. De kan ble krampaktig raske en stund, for så å stoppe helt. Dette mønsteret kan vare i opp til halvannen time etter at mor har røykt.

 

HVILKE FØLGER KAN DET FÅ FOR BARNET DERSOM DU RØYKER MENS DU ER GRAVID?

- Mindre oksygen og næring gir dårligere vekst og utvikling, også for viktige indre organer som hjerne, hjerte og lunger.

- Økt risiko for DNA- skader, som kan føre til misdannelser på fosteret.

- Økt risiko for forstyrrelser i utviklingen av sentralnervesystemet, noe som kan føre til lærevansker og atferdsproblemer i oppveksten.

- Dårligere immunforsvar og nedsatt lungefunksjon.

Mangedoblet risiko for krybbedød.

 

HVILKE FØLGER KAN DET FÅR FOR BARNET DERSOM DET UTSETTES FOR PASSIV RØYKING ETTER FØDSELEN?

- Mangedoblet risiko for krybbedød.

- Økt risiko for kolikk i forbindelse med røyking i ammeperioden.

- Økt risiko for ørebetennelse, luftveisinfeksjoner, bronkitt, lungebetennelse, astma og allergi. Passiv røyking øker også risikoen for hjernehinnebetennelse.

- Større risiko for å bli innlagt på sykehus enn barn som ikke blir utsatt for røyk.

- Økt risiko for hjerte- og karsykdommer og lungekreft senere i livet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei

 

Jeg er 2 uker røykfri i dag og er ordentlig stolt av meg selv :-)

Slik lesing gir meg mer motivasjon for å forbli røykfri og det minsker faktisk suget etter røyk :-)

 

Håper bare at de som sliter med å slutte å røyke ikke tar innlegget ditt for provokasjon, ser altfor ofte at de blir provoserte over velmenede innlegg som ditt.

 

Jeg takker iallefall for nyttig lesing :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røyker ikke, men hele familien min (foreldrene og søskene mine røyker, samt flere av tantene mine) røyker. Derimot røyker ingen av mannen min sin slekt.

 

Da jeg hadde samtale med jordmora etter fødselen sa hun at hun kunne se at jeg hadde røyka litt under svangerskapet pga morkaka viste tegn etter det!! Hrrrmff!!! Jeg ble kjempesjokkert og lei meg, for jeg har jo såvisst ikke røyka! Det er nok pga at før jeg fortalte det til min røykegalne familie så måtte jeg sitte i bil sammen med dem mens de forpestet meg. Jeg gjorde alt jeg kunne for å unngå å være i rom folk røyka, men familien min tar virkelig kaka. De tenner seg en ny røyk med det samme den første er ferdig. Jeg hater røyk!!

 

Jeg sa så klart i fra om at røyking rundt meg etter at graviditeten var kjent var helt uaktuelt, men likevel kom det altså spor etter passiv røyking etter å ha vært i samme bil og rom som familien min kanskje toppen 6 ganger.

 

Heldigvis har jeg jenta mi nå og slipper å få i meg passiv røyk før jeg forteller at jeg er gravid igjen nå, for de har ikke lov til å røyke i nærheten av henne. De røyker selvfølgelig på altanen. det ergrer meg også veldig, men jeg kan nesten ikke nekte dem det. de blir så sinte når jeg tar opp temaet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet å røyke tvert jeg såg to strek på graviditetstesten min.. og har ikke røyksug engang!!!! :) Nok å tenke på den lille spiren i magen min:)))))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var litt slem jeg å sa til moren min at hun ikke ville bli foretrukket som barnevakt, da det ikke er moro med røyklukt i barneklær (luktet av mine klær bare fordi leiligheten hennes var så forpestet, hun røyket altså ikke sammen med meg hos seg selv heller, men lukta satt der ja). Sa jeg heller vill bruke svigerforeldrene mine til barnevakt, fordi de er røykfrie. Huff, slem jeg, men det hjalp! Hun fikk en grunn for å slutte og har ikke røyka på 6 mnd nå! Flink mamma det!!! :o) Kanskje du kan prøve det samme ovenfor din familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røyket 20 sig hver dag i 3 år... prøvde å slutte, klarte meg i ei uke, så tilbake til 20 hver dag... på fester kunne jeg røyke 40!! slutte helt, fikk meg til å le.. jeg kunne bare ikke klare det.. var for avhenget... dagen jeg fikk vite at jeg var gravid, den dagen sluttet jeg å røyke.. og har vært røykfri i 3 mnd nå!

stolt!? ja! veldig stolt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...