hege_d Skrevet 1. august 2006 #1 Del Skrevet 1. august 2006 Nå er det 49 dager til vi får nummer to barn, og vi kjøpte hus i forrige uke Så nå er det på tide med felles økonomi, hvor alle intekter går inn på en konto, som så betaler alle fellsutgifter, såsom huslån, barnehage, antenneafgift, mat osv. Og så skal vi så få en slatt lommepenger hver, som skal dekke tøj og byturer mm. Men det er alikevel en masse gråzoner, og jeg vil høre hvordan dere gjør det: Jeg har et halvstort studielån - er det en fællesutgift? For ellers vil det jammen ta mye av mine lommepenger... Hva med f.eks kontaktlinser Hva med sport og fritidsaktiviteter Hva med gaver - hans familie gir veldig dyre gaver, mens min er mere alminnelig - før har jeg betalt mine gaver - altså dem til min familie og venner, men fra os begge to, og han har så kjøpt til sine men fra oss begge. Ville synes det var litt kjipt og gi hans bror en gave på 1000 kroner, og en på 400 til min bror fra fælleskassen... Og det er sikkert mange andre ting - er det noe vi bør tænke over? Vi ser ellers likt på det med økonomi, og er gode til å snakke sammen, så jeg tror da nok vi skal finne ut av det, men derfor er det sikkert lurt å tenke det igjennom på forhånd. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5780382-april-felles-%C3%B8konomi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 1. august 2006 #2 Del Skrevet 1. august 2006 Vi har alt felles og lite eget egentlig, fant ut at det var greiest sånn siden vi har forskjellige inntekter, forskjellige behov osv. Vi betaler hvert vårt studielån fra hver vår konto, men det er bare en formalitet. Regninger betales fra den kontoen man har penger på (hans eller min), formelt sett har gubben betalt huslånet, mens jeg har spart tilsvarende beløp, og så er resten til diverse regninger og kos. Sånn sett "tjener" vel jeg på det (siden jeg er den som tjener minst), men vi har gitt opp å tenke på sånne ting. Nå er vi gift også, så ting stiller seg kanskje litt annerledes ved et evt brudd (jaiks, hvem liker vel å tenke på sånt)?? Småting kjøper vi uten å konsultere hverandre, men er det større beløp (fra 1000,- +/-) spør vi hverandre. Utover det har vi ingen 'regler'. Vi begynte litt mer idealistisk med å ha felles lønnskonto hvor alle store ting ble betalt fra (og hadde ikke kort til den kontoen) og hvor vi overførte 'lommepenger' til oss selv, men så ble det alltid rot med hvem som handlet mat, hvem som kjøpte presanger til hvem osv, så nå har vi (siden vi byttet bank) hver vår lønnskonto og så har vi begge tilgang til hverandres nettbank, og så går alt i felles egentlig. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5780382-april-felles-%C3%B8konomi/#findComment-5780480 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykketrollet 05♂+06♀+10♀ Skrevet 1. august 2006 #3 Del Skrevet 1. august 2006 Hos oss er det en stor pott, alt sammen (innkludert "lommepenger"), så da blir det ikke så masse gråsoner. Vi kjøper det vi trenger av klær og utstyr, og unner oss litt ekstra også :-) Er det noe spesielt en av oss har lyst på, så snakker vi om det og prøver å få det til, men alt er jo en prioriteringssak. Studielån har vi ikke noen av oss. Anngående gaver, så går jo dette også fra denne fellespotten, og har alltid gjort det. Vi måtte sette oss ned, og bli enige om hvilken sum vi skulle gi til søsken til bryllup, foreldre til bursdag, besteforeldre til jul, osv. Og da blir det helt naturlig for meg at man legger seg på lik linje til begge familier. Selv om deres familier ligger på forskjellige nivåer, så bestemmer du og din mann hvor deres familie (du og ham og barna) vil legge seg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5780382-april-felles-%C3%B8konomi/#findComment-5783516 Del på andre sider Flere delingsvalg…
solstjernen - seksbarns mor Skrevet 9. august 2006 #4 Del Skrevet 9. august 2006 Her har eg ingen god erfaring med felles økonomi. Så etter at eg treff han som eg er gift med så har me hatt hver vår økonomi. Han dekker lån, mat, tlf, strøm (han har mest inn) Eg dekker husleie og barnehage når me får barnehage plass til barna da. Klær deler me på - eg til meg og han til seg. Til barna blir det annenhver gang cirka. Eller deler det 50/50. Og gaver deles mellom oss, om det er eg som kjøper for eg har penger til overs eller han. Eller at han tar alt for eg har brukt opp mitt... hehe. Slik kommer me nok til å ha det i alle år - me har hatt det slik i over 6 år allerde og det funker for oss. Vet at mange mener at mann min skal forsørge meg, og dekke alt men den er eg ikke enig i. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5780382-april-felles-%C3%B8konomi/#findComment-5860992 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå