Gå til innhold

Gått veldig ned i vekt pga amming. Noen som har opplevd det samme?

Anbefalte innlegg

Jeg har gått så fryktelig ned i vekt etter fødselen!

Jeg er 174 cm høy, og veide 62 kg da jeg ble gravid, altså temmelig slank. Jeg gikk opp 12 kilo under graviditeten. Seks uker etter fødselen veide jeg 57 kilo, og nå, fire måneder etter, er jeg nede i 52 kg, altså 10 kilo mindre enn før jeg ble gravid.

Jeg er helt sikker på at det er ammingen som tar slik på, jeg gikk en del ned i vekt med den første også, men ikke så mye. Nå har jeg ingen bukser som passer lenger, alt henger og slenger på meg.

Er det noen som har opplevd det samme, og har noen råd for hvordan jeg skal få lagt på meg litt? Det er ikke aktuelt å slutte å amme enda (gutten min tar foreløpig ikke grøt, og har blitt anbefalt å amme i minst ett år pga fare for allergi). Vet jo hva slags mat man legger på seg av, men har ikke lyst til å leve på frityrmat... Finnes det andre metoder?

Fortsetter under...

Det er mulig å få proteinshaker på apoteket og på sportsbutikker, det er da enkelt å hive innpå en dose nå og da. Tror en boks er 300kcal. Og er vanligvis melkefri. Et par bokser sunn sjokomelk per dag er vel ikke å forakte. Du kan også søke på ammekake her i forum, den er bra for inntaket!

Husk at en halvliter mm har noe slikt som 300kcal i seg selv, med "omkostninger" blir det en del mer. Barnet ditt drikker rundt regnet 150ml per kilo barn per døgn. Du skal ikke under BMI 20 når du ammer, det er best å holde seg godt over 2000kcal per dag. Jeg holdt vekta med godt over 2500kcal da jeg ammet på det verste, og jeg er lavere enn deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...