Gå til innhold

Kolikk? Kolikk-light? Hva tror dere?

Anbefalte innlegg

Sikkert et tema som er oppe ofte her, men vil gjerne høre hva dere synes.

Jenta mi er 5 uker gammel i morgen, og siste uka har hun begynt å gråte på en helt annen måte enn før. Det har ikke vært hver kveld, men det begynner å ca samme tidspunkt: Noen timer etter dagens nest siste måltid, ca ved 11-tiden. Og så er det bare å håpe at det varer i 1 time og ikke 3...

Merker at hun har vondt i magen, spenner seg og prøver å trykke. Vi bærer, og når man skifter stilling kan det funke et minutt eller så noen ganger lenger. Hun kan tilogmed sovne, men plutselig begynner hun igjen.

Hun spiser ikke ofte, det går gjerne 4 timer mellom hver gang. Jeg prøver hardt å få henne til å rape, men det ser ut som om det blir igjen luft der inne selv om hun raper.

I dag har jeg nærmest ikke turt å spise noe som helst, det er fælt når hun gråter og jeg vil ikke påføre henne noe som kan forhindres!

Hvilke erfaringer har dere? Når fikk barnet kolikk? Hvor lenge varte det? Er det luft eller andre ting som gjør at de får vondt?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5779048-kolikk-kolikk-light-hva-tror-dere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

da datteren min var så liten så fikk jeg et tips om å legge henne på beina mine og "presse" beina hennes opp mot magen.... det hjalp veldig.....man ser jo ofte at når de har vondt i magen trekker de beina opp.....

ellers så kan et tips være å alltid ha på henne gode varme sokker....for små babyer får vondt i magen av å være kald på beina (sier iallefall min vise mor.....)

jeg har også fått grape water heter det, fra svigermor. hun har kjøpt det i skotland og brukt det på sine barn..det skal hjelpe å få luften opp.... men vet ikk eom man får tak i det her jeg..

Det kan nok muligens være en mild form for kolikk. Hadde selv et kolikkbarn som skrek 8-12 timer hver eneste dag. Vi ble helt satt ut av at han skrek så mye, og det var en enorm lettelse da det endelig ble fastslått at det var kolikk han hadde. Høres sikkert rart ut, men det er fryktelig å høre barnet sitt skrike sånn, og i tillegg være usikker på om man gjør noe galt.

Per definisjon har babyer kolikk når de skriker mer enn tre timer i strekk, minst tre dager i uken i minst tre uker. Legen vår på helsestasjonen mente dette er en altfor streng definisjon som utelater mange fortvilte foreldre som ikke vet hva som feiler barna deres.

Kolikk oppstår som regel mellom 2-4 uker, men kan vise seg både før og etter. Hos oss begynte det plutselig da han var 10 dager gammel. Som du beskriver kommer skriketoktene ofte til omtrent samme tidspunkt hver dag, og ikke nødvendigvis bare om natten. Vår gutt hadde to økter iløpet av dagen, en fra ca 6 om morgenen og en fra ca 16 om ettermiddagen. Ofte sliter de med luft og få bæsje (selv om de ikke er harde i magen). Sparker ofte med bena, og trykker så de er knallrøde i toppen.

Du kan antaeklig hjelpe mye gjennom kostholdet ditt. Ikke spis de vanlige "luftsynderne": erter, kål, druer, sitrusfrukter, løk (i alle varianter), brus, sjokokade osv. I tillegg kan du prøve å kutte ut alle melkeprodukter fra kosten din en ukes tid. Hvis dette hjelper, prøv melk igjen og se hva som skjer. Blir et begredelig kosthold av dette, men trøst deg med at det er for en begrenset tid:)

Du kan prøve Minifom som du får kjøpt på apoteket. Dette er dråper, helt uten bivirkninger, som gis før hvert eneste måltid. Skal løse opp de store luftboblene i tarmen slik at de passerer lettere.

Du kan gi henne fennikelte (fåes på helsekost bl a) som også skal virke mot luft i magen.

I tillegg kan du gi henne sukkervann for å stille de verste smertene hvis hun har veldig vondt.

Massèr magen hennes i sirkler (med klokka) for å hjelpe lufta ut. Press bena bestemt, men forsiktig, mot magen.

Kan være en ide å prøve kiropraktor. Mange får god hjelp der, noen blir helt bra! Det kan være at hun er stiv i noen muskler og trenger å løse opp disse.

Hold henne under kjøkkenvifta, sett på støvsugeren, la henne ligge i bag oppå vaskemaskinen. Durelyder roer dem ofte ned, og kanskje hun til og med sovner:)

Til sist, det går over!!!! Mest typisk rundt 3 mnds alder, men kanskje før, kanskje senere. Hos oss gikk det over ved 2,5 mnd. Plutselig bare sluttet han å skrike. Helt fantastisk:) Den dagen håper jeg dere klarer å slippe ned skuldrene og bare nyte jenta deres. Vanskelig, jeg veit, men det er så deilig når de endelig har det bedre:)

Husk ,at du gjør en fantastisk jobb med jenta di selv om hun skriker. Det kan du ikke noe for, og bare ved å være der og trøste henne viser du henne hvor glad du er i henne. Hun merker det!

Lykke til!!!!

Hilsen en kolikkmamma

Høres ut som dere har det samme som vi har for tiden. Jenta mi er snart 6 uker og sliter litt med magen. Det er ikke kolikk, men de vanlige fordøyelsesplagene de har i starten av livet; med luft og uregelmessig bæsjing. Husk det er mange ting det uerfarne systemet deres skal takle så det er ikke rart det kan bli litt trøbbel.

Jeg unngår en del matvarer samtidig som hun får Minifom før hvert måltid. Minifomen har faktisk hjulpet veldig, så det anbefaler jeg. Jeg drikker ammete også, uten om jeg vet om det hjelper så mye. Men man prøver jo det meste når man ser at babyen plages. Jenta mi blir dessuten beroliget av rennende vann, så jeg legger henne på stellebordet og setter på vannkranen. Da blir hun helt rolig og salig.

Håper dette var noen tips til dere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...