Gå til innhold

April: Jeg tror lille får for mye søvn faktisk

Anbefalte innlegg

Selv om han sover så lite osm han gjør. Nå er klokka 22.30 og han er fremdeles våken. Ja greit, han har litt kontrollen, men siden han ikke sovner selv er det vanskelig å legge han utrøtt.

Jeg vekker han mellom halv 8 og 8 på morgningen, ellers kan han sove til 9. På dagen sover han 1 dupp i ca 1,5 time, men nå i varmen har han sovet opptill 4(!) timer. Poenget er at selv om jeg vekker han halv 8, er han ikke trøtt for dupp før rundt 2! Og da sover han til halv 4 ca. Som igjen fører til at han er våken til langt på kveld. Jeg prøvde et par dager å vekke han halv 7 på morgningen, og vekke han etter 1t 20min på dagen. Men like sent i seng. Nå er han trøtt, men han vil ikke sove!! jeg kan jo nesten ikke kutte ned noe mer på søvnen heller, kan jeg?

Råd tas imot med stor takk:o)

Fortsetter under...

Ja skjønner hva du strir med, for vi har hatt det på samme måte. Ei lys våken Amandamor til seint på kveld!

Mitt råd er å følge rutinene, hold de våken om de er trøtte "på feil tidspunkt" for på den måten å få de i gjenge igjen. På denne måten har vi klart å få henne tilbake til det riktige søvnmønster igjen, men vi faller lett ut igjen.

Som i kveld, da dro vi ut en tur og var ikke tilbake før halv ni og Amanda ikke var i seng før kvart på ni. DA var hun overtrøtt og styra på i senga, sto på hodet og ville IKKE legge seg!

Vi har også funnet ut at vi må korte ned på sovinga på dagen, en lur midt på dagen eller en lang på tidlig formiddag og en veldig kort en rundt klokka 1430. Da "holder hun" til i 1930 tida og det er lett å legge henne.

Pass på at han ikke blir overtrøtt, da har iallefall vi problemer med vår turbojente!

Best sovemønster klarer vi å få til når hun er oppe rundt 07, blir det mye seinere forskyves sovingen utover og Amanda har holdt det gående utover kvelden.

Mange gode råd fra Frida her, holder også en knapp på å holde rutinene og passe på at han ikke blir overtrøtt på kveldene (da er Matilde også umulig). Og når du prøver noe nytt (stå opp tidligere og gi ham kortere dagdupp), så gi det noen dager, kanskje ei uke - først da vi har sett om det har funket med Matilde (feks overgang fra to til en lur på dagen).

Lykke til!

Jeg sier meg enig med de andre to her.

Får mye søvn kan vel ikke være problemet, for jeg syns ikke det var mye søvn i løpet av et døgn. Her kan småen veldig fint klare å holde seg våken til halv ti på kvelden hvis han er oppe, men legger vi ham åtte (vanlig tid) så sovner han da også. Noen ganger ser vi han er trøtt tidligere. Og da putter vi ham heller i seng da, i steden for å "vente til leggetiden er der", for da ville han ha bikket over til overtrøtt.

Som frida sier her så følger me også faste rutiner, selv om rutinene har kommet i ut av kontrol nå i sommer. Men hun legger seg fint når hu endelig blir lagt.

Rutiner eg greit om det er slik som du forklarer for å få en kontroll på det. Det vli gjøre godt for antonio og etter som alt faller på plass så er det ikke krise om rutinen ikke følges en dag, for han kommer inn i den igjen.

Hvor lenge er han våken etter en hvil før han trenger å sove igjen?

Eg ser nemlig at LillePia kan være våken fra 4-5 timer før hu trenger å sove nå. Før var det ikke mer enn 3-3,5 time. Så eg ser at hun trenger "mindre" søvn nå enn hva hun gjorde i vår for eksempel.

Hvordan går det med dere med å komme inn i rutinen? Sover han til "rette" tider nå?

Takk for råd alle sammen:o)

Det ble litt orden på rutinene forrige uke, men i helga ble det litt senere. Nå som han er i bhg har han fått litt orden på rutiner, så i går var han i seng kvart på 8! Men jeg måtte alikevel vekke han i dag tidlig halv 8. Jeg tror han prøver å ta igjen litt av søvnen, men det er jo ikke lett når jeg til stade vekker han for å unngå forskyvning..

Men igjen så tror jeg det retter seg litt opp når han får full dupp i bhg. Han har til nå sovet bar erundt 1 time. Men det er sikkert fordi han må gråte seg i søvn..

Så vi krysser fingrene for at rutiner ikke blir ødelagt i helga, for jeg merker at alt er mye bedre når han er i bhg.!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...