Gå til innhold

Dere som begynte tidlig med mat...

Anbefalte innlegg

... begynte dere selv eller i samråd med helsesøster?

Hva var grunnen til at dere begynte/ble anbefalt å begynne?

Nå ammer jeg 10 ggr daglig og han sover fra 7 til 4 (9timer)spiser og sover til 7 igjen, og derifra går det i ett... han blir aldri mett, tenker å ta det opp med helsesøster på firemånederskontrollen, for jeg blir frustrert. Men vil ikke begynne med grøt ennå heller uten å spørre helsepersonell fordi han er så stor, ca 9 kilo, og jeg er redd han vil legge mye mer på seg av grøten. Men samtidig er det slitsomt å amme så mye :(

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5776604-dere-som-begynte-tidlig-med-mat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi startet uten samråd fra HS for hun mente det bare var å sitte med han på puppen hele kvelden.....

Gubben satte ned foten etter 3 uker med maraton amming hver kveld. Han lå på puppen i 6 timer før han sovnet.

Startet med litt mme vi da. Men gikk over til grøt da han nærmet seg 4mnd.Her spiste han det han ikke spiste på natta, om dagen.

Satt somregel 1 time eller mer på morgenen for å få ned puppen:)

Ble bedre etter grøt.

Sikker på at det ikke er stort sugebehov som gjør at du må amme så mye om dagen da? Siden han er 9 kg?? Han er da ganske så stor for alderen. Og siden han sover i 9 timer i strekk på natta så metter jo melken din virkelig!

Vi begynte med grøt da han var 4 mnd fordi han var så kun gikk opp 120 gram på 3 uker en periode, men til gjengjeld strakk seg 5 cm. Han bæsjet 10 ganger om dagen og begynte å sove kortere og kortere perioder. Har/hadde mer enn nok melk, siden han bæsjet 10 ganger i døgnet og jeg pumpet lett ut 200 ml. Så det var ikke det som var problemet, men helsesøster mente han hadde så høy forbrenning. Han er veldig lang og slank. Nå er han 70 cm og 6800 gram. Hun mente at han kanskje trengte å jobbe med litt kraftigere mat siden han bæsjet så ekstremt mye og han brukte all næringen på å strekke seg og ikke legge på seg. Begynte med grøt og han ble straks mye kraftigere rundt lårene og bæsjer nå 1-2 ganger om dagen.

Da tror jeg vi har det ganske likt :D

Min sov ca 8 t i strekk hver natt, og så et par timer til frem til han var 4 mnd. Men så tok det brått slutt, og jeg måtte plutselig opp 1-2 ganger mer opp om natten.

Gutten min er også stor og var 8710 på 4 mnd kontrollen, og veier nå rundt 9,5.

Den siste mnd har jeg gitt grøt, blandet med mme(på kvelden), i tillegg til at jeg har fullammet. Tror nesten det er derfor han har gått så mye opp den siste mnd. Har byttet til grøt som er blandet med vann, og begynte fra og med i dag og kutte et ammemåltid på kvelden og istede gi grøt.

Vet ikke enda hvordan det går, men jeg begynner å bli ganske desp på å få sove godt om natten.

I tillegg er jeg livredd for at han skal bli kjempemasse større av at jeg gir grøt.

Hvor lang er din foressten+ Min har strekt seg til iallefall 70 cm.. Skal på kontroll om en uke, så får jeg vite det eksagt..

Annonse

jeg begynte å gi babygutten grøt da han var fire mnd ganske nøyaktig. han var 8,7 kg og ganske lang. han er ikke lubben,men har mye muskler og er veldig sterk, det har han vært hele tia. hvis du begynner med grøt for å venne han til smaken og konsistensen har det ingenting å si på vekta,men om du bør begynne med full porsjon dvs 1 dl vann og ønsket mengde grøt,- er noe du bør ta opp på helsest. kan hende han trenger mindre pupp når han får grøt.dette var tilfelle hos oss. jeg har nettopp begynt å ikke ha grøten som tykk saus-konsistens men heller som voksen risengrynsgrøt-konsistens,hvis du skjønner. men har gitt han så mye som han har ønsket hele tiden.selv som fire mnd baby. noen ganger laget jeg litt ekstra hvis han virket veldig sulten. bruker forresten 6 mnd grøt, hvete med frukt,den synes til og med jeg er god, og har dere ingen allergier i familien kan dere bruke den fra nå hvis den fra fire mnd ikke faller i smak. dette skrev jeg for at du ikke skal gi opp hvis han aviser grøten.. den er rett og slett stygg, så ikke bli lei deg,men bytt grøt :);)

lykke til

Vi begynte på 3,5mnd.. Skjønte etter MYE sutring om kvelden at det ikke var nok. Begynte veldig i det små med en skje. Nå er vi på halv posjon, tror jeg (etter ca to uker). Det glir rett ned og hun vil gjerne ha mer.... Så jeg kommer til å trappe opp til hel posjon så snart hun fyller 4mnd! Hun roer seg og bedre om kveldene nå!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...