Gå til innhold

Symptomer på allergi mot melk og egg

Anbefalte innlegg

Sønnen vår gulpet enormt mye da han var mindre og var mye plaget med vondt i magen. Jeg prøvde å finne ut hva jeg spiste som gjorde at han fikk slike magesmerter og da jeg kuttet ut å drikke melk ble han merkbart bedre. Da vi var 2 uker på ferie - og spiste egg til frokost nesten hver dag - ble han full av eksemlignede utslett i tinningene (litt hadde han hatt lenge) og hele panna og bakover i hodet.

Var innom legen da jeg ko hjem og hun mente at svært mange barn har slik hud uten at det er noe allergi. men jeg kunne prøve å dikke melk igjen om et par uker. I mellomtiden var jeg også på 3 mnd kontroll med samme lege og jeg sa han ble bedre da jeg smurte med Mildison, men jeg kan jo ikke fortsette med det. Fikk bare beskjed om pauser med annen fet krem og ble han ikke bedre skulle jeg få en annen kortisonsalve av henne på resept. Fortsatt ikke noe snakk om allergi.

Han er verden snilleste gutt som kan ligge på gulvet leeeenge og klager sågodt som aldri på noe!! Han er nå 3 1/2 mnd.

Jeg prøvde forrige uke å drikke melk i tre dager og han hadde da en runde hver dag med vondt i magen... både forrige helg og denne helga har jeg spist egg til frokost - og eksemet kommer tilbake i tinningen. Nå ligger han han på sofaen og det virker som det klør for han kaver og tar seg til hodet og vrir hodet hele tiden...

Hva gjør jeg nå? jeg mener ganske bestemt at dette kan være allergi mot både egg og melk??? Bestiller jeg time hos samme legen igjen... ? eller går jeg innom helsestasjonen først eller????

Fortsetter under...

Hei!

Hadde jeg vært deg ville jeg bestilt time hos fastlegen. Be fastlegen henvise dere videre til barnelege. Her hadde vi samme symptomer som du beskriver på melk (i tillegg til blod i avføringen og sprutbrekninger). Men min jente har reflux i tillegg.

Hun ble allergitestet, melk og eggehviteallergi ble påvist. Det er viktig at du utelukker egg og melk fra ditt kosthold så lenge du ammer. Hvis ikke kan babyen din utvikle sterkere allergi siden han får i seg allergener.

Eller kan du lese mer på sidene:

www.utenmelk.no

www.eksemskolen.no

Det er fastlegen min som har barnekontrollene... så det er denne legen som allerede har sett på han. Så jeg lurer på å teste han litt mer denne uka med egg til frokost og melk til måltidene mine. Legen har ferie denne uken også vet jeg (vi har også barn i samme barnehage), så får jeg se m jeg får en time hvis han blir værre eller fortsetter slik som nå.

Hvor gammel var hun da hun ble allergitestet?

Han har hatt sprutgulp ja... noe så enormt noen ganger, det er helt utrolig å se på -trodde ikke det var mulig jeg... men blod i avføring har jeg ikke sett.

Men hva er reflux ???

Hun var 8 mnd da hun ble allergitestet. Var hos barnelege på barnepol. da hun var ca 2 mnd, fikk da beskjed om at hun mest sannsynlig hadde melkeallergi og at jeg derfor måtte holde meg unna melkeprodukter. I tillegg fikk vi resept på nutramigen, men hun smakte ikke mme før hun var ca 7 mnd.

Eggehviteallergien ble ikke avdekket før på prikktestingen da hun var 8 mnd. Hun hadde da lenge hatt eksem, og det ble provosert da jeg inntok eggehvite.

Reflux er at lukkemuskelen i overgangen mellom spiserøret og magesekken ikke er tilstrekkelig utviklet. Da kan barnet få problemer som gulping, dårlig vektoppgang pga ekstrem gulping og sure oppstøt. Heldigvis har min jente ikke trengt operasjon.

Det du sier er riktig. Sønnen din har egg og melke allergi. Det samme skjedde med datteren vår og vi måtte dobbeltskjekke med en annen hudlege fordi den første bara sa at hun hadde født med dårlig hud. Jeg spiser ikke egg og meieriprodukter og vesla er fin på huden. Hun har blitt bedre nå og tåler litt. Bedre å ta en tur til helsestasjonen fordi helsesøster har mer kunnskap om barn enn fastlegen. Lykke til!

Takk for svar, jeg skal ta en tur i morgen. Har spist egg flere dager på rad nå og eksemen blir bare værre. Er ikke så mye som etter ferien, men rødt og hissig i tinningen og litt oppover mot panna. Tok litt bilder av det i dag morges. Og han har kloremerker... så det klør nok. Stakkars lille.

Tenkte å stikke innom helsestasjonen og bestille time hos fastlegen. Gjør hun ingenting, bestiller jeg time på Volvat eller noe, for jeg vil ikke han skal lide unødvendig.

Datteren til ei venninne har både egg og melkeallergi. Da de begynte å oppdage det, kuttet hun ut melkeprodukter - og barnet ble bedre, men ikke helt bra. Legen sa de var melkeallergi. Ble ikke testet før hun var 1 år og da fikk hun utslag på egg også. Tenk å visst det et halvt år før... Først da ble hun jo helt fin, stakkars lille. Så det er visst bare å stå på, foreldre kjenner jammen sine barn best!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...