Gå til innhold

August: Når blir man vanligvis satt i gang?


Mamma mia!

Anbefalte innlegg

Er det når det er gått to uker over? Hørte om ei som ble satt i gang 8 dager før termin fordi hun hadde så vondt. Vet ikke hva det var, om det var sterke kynnere el.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det er innen 14 dager fra termindatoen....Men man er jo på sånn overtidkontroller så blir nok vurdert individuelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter termindatoen skal en få time til overtidskontroll, og da blir det vurdert ut fra hvordan tilstand den gravide er i og hvilke tegn det er på at babyen har det bra i magen fremdeles. Jeg ble satt igang i forrige svangerskap 11 dager over tiden, fordi det var usikkerhet på mangden fostervann, litt høyt BT og ødemer. Tegn på at morkaka kastet inn håndkle, liksom. Jeg kjenenr flere som har gått både 15 og 16 dager over termin, men de har heller ikke vært nevneverdig plaget.

 

Det skal alltid ligge en medisinsk eller psykoligisk fundert begrunnelse til grunn på igangsetting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om at det er vanlig at man her i Trondheim blir sendt på overtidskontroll 14 dager etter termin. Etter det kan det sikkert ta noen dager før man blir satt igang... Legen min snakket om at man kunne vente 3 uker etter termin også (huff huff).

 

Men er visst ganske forskjellig rundt i landet har jeg hørt. Noen steder har de overtidskontroll en uke etter termin.

 

Det hender jo også at noen blir satt igang før ja. Hvis det er medisinske årsaker til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man regnes vel egentlig ikke før overtidig før to uker etter termindato, men man skal jo kontrollers hver uke siste tiden. Hvis mor og barn viser tegn på trivsel (hjertelyd, bevegelse, frisk mor) så settes man normalt ikke igang før dette slik jeg har forstått det men svært mange blir jo satt igang før det likevel av ulike grunner. Når legen din sier at man fint kan gå tre uker over så stemmer nok det selv om man sikkert blir litt sprø av å vente så lenge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det har vel vært 14 dager. men jeg leste nettopp at den grensen var blitt satt til 12 dager nå. en ting er iallefall sikkert, jeg går ikke en dag over 14 dager! jeg har 2 venninner som har mistet barnet sitt på dag 15. er ikke bra at barnet ligger for lenge heller. man kan vel bli satt igang før visst man har mye vondt, men det må man jo nesten høre med legen sin om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...