Gå til innhold

Er det normalt?


Lota

Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg er 7uke på vei og har vært idag hos gynekologen for å bestille timen for kontroll og ble overrasket når jeg fikk en time bare om 3 uker.... er førstegangsgravid og har masse spørsmål og vil sjekke om alt er i orden. synes at det er rart at jeg ikke får time tidligere. Er dette vanlig? eller har jeg elendig gynekolog?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ringte legen min i dag for å bestille første time. De sa på legekontoret at vanligst var uke 10, men om jeg ville så kunne jeg få time med en gang. (reiser på ferie i 2 uker nå så fikk time 18 aug, passet best da:) er 8 uker vei da. Siden jeg er førstegang så har jeg 1000 spm å stille så vil komme til 1 kontroll så fort som mulig;)

 

Tror du kan spørre legen din om du kan få komme tidligere, er nok ikke noe problem om du vil det vil jeg tro;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var i seneste laget ja, men sikkert ikke farlig. Men har du mye du lurer på hadde jeg spurt om time tidligere... man kan se hjerte slå fra ca uke 6..

Jeg var hos legen første gang når jeg var gravid 6+2 og forrige gan som endte i MA i uke 5...

Legen min er på ferie, men drar nok til han så fort han er tilbake...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spurt om det er mulig å få time tidligere, men fikk beskjed at enten om tre uker ellers måtte jeg finne en annen lege. Er litt frustrert.... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet. Det er ofte sånn med legegreier! Eneste mulighet å komme raskere til på er å dra til privat praksis (også dyrere!!!) ellers må det være noe spes.så legen henviser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har prøvd å få time hos gynekolog,men får bare beskjed om at jeg må ha henvisning.trodde man kunne velge`?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det er helt normalt å ikke få time før man er 10-12 uker på vei. samme har jeg fått. og beskjeden jeg fikk av legen var at hvis jeg kom tidligere kunne de ikke ta alle de testene de skal ta, så jeg må vente til jeg er så langt på vei.

 

synes det er grusomt lenge å vente selv, men de har nok peiling. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos legen i dag jeg (er 5+0 tror jeg:)) og han sa at det ikke var mye han kunne gjøre enn bare å si gratulerer og sette opp ny time. Jeg går på litt medisiner, så var jo greit pga det (fikk byttet til noen gravidvennlige noen). Men er du ellers frisk og rask er det jo ingen fare og vente. Jeg har også masse spørsmål og har derfor vært en del her og i tillegg har jeg rådført meg med en venninne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vanlig med første sjekk i uke 10.

Jeg var hos legen på mandag, og han ga meg bare masse informasjon, og jeg kunne spørre om det jeg ville. Men han sjekket ikke livmoren osv. Ble litt skuffet over det, men han sa at det skulle gjøres om en mnd igjen samt blodprøver. Jeg var hos gyn for tre mnd siden, slik at han så vel ikke nødvendigheten av det. Men er også andre gangs fødene jeg da, så kan jo også være derfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og nei. Det er vanlig, og gynekologen din er ikke elendig. Jeg fikk time først etter 12 uker hos min lege. Hun sa at det ikke var hensiktsmessig å ta første kontroll før de tre kritiske månedene for spontanabort var over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke på 1.kontroll før jeg er 13+1... Synes det var veldig lenge og vente, men pga ferie så var dette timen jeg måtte ta... Men nærmer seg nå, så blir det ikke så lenge å vente på ul heller....

Men hadde jo vært veldig betryggende å fått høre hjerte slå....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med min første fikk ikke jeg hørt hjertelyden før dagen før UL og da var jeg 16 uker på vei...

 

 

Det er vanligst å få første time i uke 10-12, så sant man ikke har særskilt grunnlag.

 

Husk at det å være gravid ikke er en sykdom jenter:) Skjønner at dere vil vite mest mulig om den lille, men det er nok andre som må prioriteres fremfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal på første kontroll i uke 14 jeg... :) Men jeg er annengangs så jeg tar det ganske med ro denne gangen så det går greit for meg..hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei

I mitt tilfelle ringte eg og fekk time i uke 6, fikk hos en turnuslege fordi legen min hadde ferie. Merka at de på legesenteret helst ikkje ville eg skulle ha time så tidlig, men eg sa at eg ville ha. På 1 uke hadde eg 2 timer hos turnuslegen, og det syntes eg var veldig herlig. Tok masse blodprøver og greier, og følte eg fekk kontroll på ting og tang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...