Gå til innhold

August: Streptokokk-test ikke nødvendig

Anbefalte innlegg

Var til legen i dag på kontroll (i Trondheim). Han kunne fortelle meg at den almenne oppfatningen blant legene for tida er at det ikke er nødvendig å ta testen. Hvis det viser seg at man har bakteriene vil det i over 99% av tilfellene uansett ikke skje noe. Dersom man tar testen og den er positiv kan man ta penicillin, men som nevnt er det i de fleste tilfellene ikke nødvendig. Han sa at han kunne ta testen likevel, men jeg avslo. Jeg tenkte at det ikke er noe vits å bekymre seg mer over det. Det er jo andre ting å tenke på!

Fortsetter under...

Annonse

Jeg har gått til svangerskapskontroll hos en spesialist, det var egentlig helt tilfeldig at jeg havnet der men uansett så kunne han fortelle meg at han tok den testen rutinemessig av alle gravid på første kontroll av dem og hadde gjort det i alle år, og hadde også tatt den av meg. Hvis du har streptokk B så har er du mest det mest sannsynlig bærer før du blir gravid, og får det sjelden underveis så derfor kan det bare sjekkes tidlig. Han gjør ikke noe ift til det forutenom å melde sykehuset om funnet slik at det er opp til dem hva de vil gjøre med det. Jeg spurte ham om dette for en mnd siden (før avisoppslagene) da jeg hadde lest i medisinsk tidskrift at det også i Norge ses på om det er grunn til å undersøke dette hos alle pga forhøyet risiko for å påføre barnet infeksjon under fødsel eller i svangeskap da det ser ut til å være en forhøyet risiko for dødelighet gos barna. Jeg ble derfor litt overrasket når det kort tid etterpå ble masse skriverier om det. Jeg hadde ikke smitten men uansett hadde den vært borte da jeg fikk penicillin sist uke for en kraftig forkjølelse, men hvis jeg skal tippe kommer dette til å bli en fast undersøkelse av alle gravide i Norge om kort tid, det trodde gynokolgen min også. Men for all del, det er virker litt voldsomt med det hysteriet som ser ut til å ha oppstått, dette er jo uhyre sjelden. Men det er tross alt åtte barn for lite i Norge bare dette året pga denne smitten og det kjennes jo trygt med alt man vet man ikke har for å si det sånn..

Ah, endelig en fornuftig tråd om dette.

Selv min jordmor begynnte å snakke om testing, og da gynekologen hørte om det ble han sint. Han har så mange kjemperedde gravide som har blitt skremt av folk som ikke vet godt nok hva det innebærer sa han.

Så gav han meg en god forklaring og begrunnelse for hvorfor man ikke trenger teste alle, og skadevirkningene av det antibiotikaforbruket det da ville vært snakk om.

Forferdelig at det har skjedd med 8 barn i år, helt grusomt selvsagt, men vi kan bare ikke tenke slik med alt potensiellt farlig...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...