Gå til innhold

Dere "eldre" som mener dere er mye modnere enn de som er noen år yngre...

Victorials

Anbefalte innlegg

Anonym:

Jeg forstår hvor du kommer fra og jeg ser hvor du vil, men er dette riktig måte å spre budskapet ditt på?!

Det skal sies at vi lever på samme side, jeg er heller ikke for at "barn får barn", for å si det slik. Jeg er ikke stort eldre selv, men det var aldri planlagt at det skulle bli som dette. Men nå som jeg har havnet i denne situasjonen så er det opp til meg å gjøre det beste ut av alt sammen, virkelig stå på for å bevise at de fordommene mange har til unge mødre ikke alltid helt stemmer. For er det noe INGEN skal få på meg, så er det at jeg er en dårlig mor.

Jeg syntes ikke at det innlegget ditt helt passer inn her.. Her sitter det fjortisser som hyler og skriker ang. dette forbannade modenhetsnivået dag ut og dag inn, og så kommer det da en "voksen" person å beviser atter en gang at de eldre heller ikke alltid er så modne og voksne som dem skal ha det til. Du motsier deg selv veldig med det innlegget ditt.. Mange av kommentarene dine er rett & slett hårreisende!!

Jeg er absolutt ikke for at 16-17 åringer PRØVER på å bli gravide, for meg er det helt uforståelig. Disse jentene er ikke gamle nok til å kjøpe paracet, dem er ikke gamle nok til å stemme (tenker på politikk som omhandler barn, barnehageplass, kontantstøtte osv osv osv), dem er ikke gamle nok til å kjøre bil og foreldrene deres må underskrive alt av offentlige papirer.. Ikke har dem levd livet heller, dem tillater jo ikke seg selv til å være unge og frie. Jeg har opplev SÅ utrolig mye siden jeg var 15, jeg har fått lov til å være meg selv, fått lov til å feile, fått lov til å lære, fått lov til å reise hvor jeg vil, fått lov til å treffe masse nye mennesker og det helt uten forplikelser. Jeg ville ikke vært den jeg er i dag uten alt dette.. Jeg skulle gjerne fått lov til å være ung litt til, levd livet på min måte et par år til! Men nå ble det ikke sånn.. Jeg entrer et helt nytt kapittel sammen med datteren min, sammen med henne skal jeg lære, sammen med henne skal jeg leve, sammen med henne skal jeg feile.. Men den dagen jeg fant ut at jeg er gravid var jeg så langt i fra klar som mulig! Jeg er nok fortsatt ikke klar, jeg tror nok jeg kommer til å bli tatt veeeeldig på senga den dagen jeg står der med vesla i armene.. En 17 åring kan, i mine øyne, umulig ha tenkt igjennom alt sammen, alt som venter dem.. En 17 åring har ikke mye livserfaring, for å si det sånn. Dem tror gjerne det.. Men ikke F om dem har det, det får ingen meg til å tro.

Om en 14-15-16 år gammel jente "uheldigvis" havner i den situasjonen så er det en helt annen sak, da kan jeg med glede være her og støtte den personen for alt jeg eier & har. Men planlegging i så ung alder?! Det er jeg helt i mot!!

Fortsetter under...

Du har rett hovedinnlegger 17, 18, 19, 20, dere er alle jevnaldere.

Og i alle fall med så få år i forskjell som dette er det veldig innviduelt hvor moden og umoden man er!!!!

Men ingen av dere burde sitte å planlegge barn enda, mener nå jeg hvertfall.

Mami har så rett i sine innlegg, hun er nesten ung nok til å skjønne hva det er snakk om her. Og hun har vett nok til at hun ikke har planlagt jenta si i mange år allerede.

Rosa, jeg beklager, men nå blir du sikkert kjempesint, men jeg skal allikevel signere med nick så du kan ta det med meg om det er noe...

Kjære Rosa, jeg er storesøster til en gutt på 18 år, snart 19, han er sammen med ei jente på 15 år, altså omtrent den alderen du var når du begynte å planlegge og ønske deg barn om jeg har skjønt det rett. Men har det falt deg inn at det faktisk ikke bare handler om deg og babyen heller? Du trenger faktisk en far også, hva skal du gjøre med denne gutten da? Skal du lure han til å pule påå deg en unge? Finne en mann som er gammel nok til å ønske å bli far og da syk nok i hodet til å ville sette unge på deg? For jeg som storesøster og ansvarlig for min bror, jeg ville virkelig latt deg få gjennomgå.

Jeg synes det er veldig lite sunt å tenke på å få barn i en alder av 15 år, planlegge det og virkelig ønske det. (uhell er noe annet, ansvar står det respekt av)

Så til deg Rosa, innleggene dine forteller meg at du er ung og uerfaren, skrivemåten din forteller meg det samme men ordene du bruker forsøker å overbevise dette forumet om noe annet. Jeg er faktisk av den mening at dersom du hadde vært moden nok, ansvarlig nok og virkelig skjønt hva du gikk til (jeg har forøvrig fått med meg at du nå er 18, synes fremdeles du er for ung...) så hadde du for det første holdt deg unna akkurat dette forumet her (ung&gravid) fordi du ville skjønt hva som befant seg her inne, du ville også vært moden nok til å skjønne at svarene du alene gir når du blir provosert holder til en hel kveld med underholdning over hvor dum det går ann å være når man er ung på en av mine venninners jentekvelder... Og ikke minst burde du ha vært i stand til å skjønne at du provoserer utrolig mange mennesker ved å fortelle hvor lenge du har prøvd å bli gravid. Hadde du vært en smule voksen hadde du vært her inne som en vettug 18åring og ikke nevnt den delen. Da hadde du nok blitt oppfattet på en adskillig bedre måte...

Annonse

Gjest Riga19 - jente 22.10?

For det første var spørsmålet mitt rettet mot tillab, så jeg skjønner ikke at du som anonym skal bry deg om det. Og for det andre så kom du med et nokså uforståelig svar, så jeg vet ikke helt hva jeg skal svare på det.

Gjest Riga19 - jente 22.10?

Jeg spurte fordi jeg visste ikke helt åssen jeg skulle reagere på det. Gråt første gangen jeg leste det, for jeg synes du rett og slett var slem mot Rosamor. Er veldig glad for at ingen har kommentert dette innlegget, dvs. at de har ignorert spydige uttalelser. Vil ikke bli hykler nå, så jeg skal ikke kommentere mer, men jeg måtte altså bare få vite om dette var ironisk ment eller ikke.

Modnere? Er det ett ord i det hele tatt?

Men samme det,om du henger med folk i 20 års alderen som oppfører seg som drittunger så vil jo det si at du liker dem og har noe til felles med dem. Så kanksje det bare er vennene dine som henger litt bak i tiden,og ikke du som er så voksen som du tror?

Argh. Hele mitt 17 minutters foredrag om hvorfor jeg ikke liker gamlinger som syter og klager forsvant (kanskje like godt).

Poenget mitt var i allefall: pell dere vekk, gleden over å bli foreldre er like stor enten man er 17 eller 37.

Jeg har fortsatt tilgode å se en ung uansvarlig mor, type drikker. Jeg kjenner flere "modne" mødre som tar seg et glass vin nå og da.

Nei det er helt sikkert ikke et ord, snakket med Mami19 litt over om en viss rettskriving fra min side.. ;)

Men når det er sagt... sa ingenting om at de jeg går med oppfører seg som drittunger, men at jeg vet om eldre som jeg tenker det om...

IKKE de jeg går med, men folk jeg vet om... Forstod du det nå?

Om de henger tilbake i tid kan godt være... haha! gode foreldre er de hvertfall.. :P Så da håper jeg bare at jeg blir like god da, siden vi visstnok er like barnslige i følge deg ;)

Annonse

Tillab: jeg skal kanskje ikke blande meg, men allikevel.

La oss si f.eks mannen din har en affære og dere bestemmer dere for å gå fram hverandre, og du sliter med et sammenbrudd. Er du da kompetabel til å være mor ? Hvis Rosa har et inderlig ønske om å bli mor, så la henne beholde den delen da! Hvis du lar deg provosere av disse innholdene til en hel lørdagskveld, da er det faktisk deg det er noe feil med. Som "ansvarlig og moden voksen" regnet jeg virkelig med at du ville se sånt gjennom fingrene, hvem har sagt du blir noen bedre mor enn Rosamor ?! Ja, hun burde kanskje latt være å si at hun har vært prøver i tre år når hun er 18, men herregud, folk er forskjellige.

Jeg ØNSKET meg barn da jeg var 13, men la det heldigvis fra meg. Tror det kom av at jeg ikke fikk se lillesøsteren min da pappa og hans nye gikk fra hverandre. Jeg ble gravid (ikke planlagt, jeg er 16 i dag) men står for det. Beklager hvis det provoserer deg.

Kanskje jeg sporet litt av, eller tråkket deg på tærne (isåfall beklager jeg), men jeg er realist. Du burde åpne øynene, det er mye sprø folk ute å går. Uansett hvordan du velger å gjøre det.

Ha en fin kveld.

"Kjenner og går med en hel del i 20 års alderen, og jeg kan ikke si at jeg noen gang har følt at de er så fryktelig mer modnere.. Dette gjelder faktisk alle litt "eldre" som jeg vet om... Om noe så har jeg sett på et par av dem å lurt på hvor gamle de egentlig er fordi de oppfører seg som drittunger..." (legg spesielt merke til ALLE.....)

Direkte sitat.... Om du skal bli tatt alvorlig så må du klare å formulere deg korrekt,om ikke blir det missforståelser og feilvurderinger av ditt vesen. Eller det kan virke som om du faller tilbake på ting du har sagt før,og gjør det om til din egen fordel. Med andre ord bare ytrer dine meninger uten egentlig å ha ett fast standpunkt.

Så,lille frøken,om du vil bli tatt seriøst må du nok lære deg hva det vil si å kunne formulere seg og lese igjennom dine egne innlegg før du poster dem...

Jeg forstår ikke hva du missforstår....

Jeg har aldri følt at noen er så mye mer modne en meg av de som er rundt 20, som jeg både går med og kjenner... DETTE gjelder "alle" som du så veldig ville ha det til var feil...

ETTERPÅ sier jeg, at om noe (altså at jeg vet ikke noen foreløbig som jeg ikke kan prate med fordi de synes jeg er for liten) MEN noen (Altså visse) 20 åringer (som jeg vet om altså, ikke går med) synes jeg faktisk er drittunger... (Fikk du med deg,... altså dette jeg sa ETTER den kommentaren om "alle")

Så lille frøken anonym, om du vi ta meg seriøst er opp til deg...

Men om jeg noen gang skal lære å ta Anonyme seriøst må de lære seg å kutte ut å fornærme andre, kanskje lese gjennom eller formulere seg litt annerledes før de poster innleggene sine... (hmm?)

Ingen tær er blitt tråkket på her Jessie... Jeg vet hva som kommer når jeg legger inn et innlegg som det jeg har gjort;)

Jeg svarer deg punkt for punkt;

-Ja, jeg vil fremdeles være i stand til å være mor, men jeg må nok ha hjelp dersom jeg får et sammenbrudd, det vil jeg få av både familie venner og kvalifisert personell. Muligens ogs¨økonomisk om nødvendig. Det vil forøvrig også enhver annen mor få, ingen forskjell der.

-Klart Rosa skal få beholde det, ikke noe stress, jenta BEGYNNER jo å bli voksen nå. Men det som er provoserende er hvordan hun legger seg til for hugg om man skal kalle det det, for så å påta seg offerrollen og stakkars meg som blir angrepet her inne bare fordi jeg er ung. Hun hevder seg voksen nok til å skjønne konsekvenser etc men det fremgår som hun ikke gjør det. Det er poenget jeg forsøker å fremlegge.

-Jeg blir ikke provosert nok for en hel lørdagskveld, men jeg har fortalt mine venninner om denne siden og disse type innlegg, hvorpå vi endte opp med en hel kveld med diskusjon rundt temaet. Noe som er sunt mener jeg.

Men vi var vel alle enige om at det å PLANLEGGE barn når man er 15 er helt feil. Og jentene vet hva de snakker om, førstemann som fikk i gjengen fikk når hun var 16, men det var ikke planlagt. Hun vet deet ikke er noen dans på roser å være mor i så ung alder. Men det har da gått helt fint.

-Jeg har ALDRI på noe tidspunkt sagt at noen blir bedre mødre enn andre, vet veldig godt at det ikke er fakta uansett alder, så det kommer jeg ei heller noengang til å si. Jeg har heller aldri hevdet meg selv som en bedre kommende mor enn noen andre på dette forumet. Sånt sier man nemlig ikke.

-At du har blitt gravid, er ung og tar ansvar, har jeg ingenting å utsette på, det har jeg også gjort helt klart at det er en ENORM forskjell der. Det er det å planlegge jeg reagerer på. Ansvar står det respekt av har jeg skrevet tydelig og klart.

OG så Riga19, ingenting å ta til tårene for, jeg er ikke UFIN på noen måte, dette er min ærlige mening og det er et diskusjonsforum. Jeg forventet ingen svar på mitt innlegg, ville bare lufte MINE tanker. Svarene jeg får blir behandlet på en sakelig og ordentlig måte, det samme gjelder dere jentene inne på dette forumet. Jeg skal ikke sitte her og dømme de av dere som blir unge mødre i tiden som kommer, men det å PRØVE å få barn før man i det heletatt er myndig selv har jeg mine meninger om.

Jeg har forøvrig lest en del av dine innlegg og har skjønt at den i din mage er planlagt og velkommen, men så er også du myndig!

Nei du var ikke ufin tillab, du ville bare si din ærlige mening, og det er selvfølgelig lov. Det er bare det at du har misforstådt meg og min situasjon. Men nå kommer vel du gjerne til å mene at dette som du skriver er rett, at det er slik situasjonen min er, men det er greit, jeg gidder ikke å krangle eller forsvare meg så du får i så fall heller bare mene det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...