Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og mannen flytter til Tromsø om to uker. Er helt nygravid, og har ikke vært til første kontroll enda.

Og derfor lurer jeg på om noen har noen gode tips! Hvor bør jeg gå? Hvem har dere gode erfaringer med? Lege? Jordmor? Kom gjerne med navn og adressser.

Er helt blank, men jeg gleder meg!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5771873-ny-troms%C3%B8v%C3%A6ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei og velkommen til Tromsø!

I utgangspunktet får du velge fastlege, men det er avhengig av at den du ønsker har ledig kapasitet. Vanskelig å anbefale noen, jeg kjenner hvertfall omtrent bare min egen lege siden jeg har begrenset erfaring med andre. Jeg har lege (Kirsti) på Sentrum Legekontor og er godt fornøyd med det.

Noen ønsker seg lege i nærheten av der de bor, spesielt siden man blir automatisk tildelt helsestasjon i rimelig nærhet til bostedet. Helsestasjonen er en plass man ferdes mye det første leveåret til babyen! Men det trenger ikke ha noen betydning. Jeg bor på Lunheim, vi har alle fastlege på Sentrum Legekontor og poden på nesten 2 + babyen i magen (termin 30. nov) har helsestasjon i Tromsdalen. Fungerer bra for oss.

Når det gjelder jordmor, så er det opprettet et jordmorsenter her i byen. Disse holder til på Sentrum helsestasjon, og så godt som alle gravide går her. Det finnes vel noen unntak med utstasjonerte jordmødre i "spredt bebyggelse", tror jeg.

Jeg har selv erfaring med to jordmødre (Gunnbjørg og Trine) på Jordmorsenteteret og kan anbefale begge! Men jeg tror at alle er like bra, kan ikke huske at noen har klaget på BIM-treffene vi har på Peppes hver 14. dag. Det har jo litt med personkjemi å gjøre. Det er dessuten lov til å be om å få bytte, dersom det ikke "fungerer".

Det kan væe greit å være klar over at det er ganske stort press på jordmorsenteret, slik at time må bestilles mange uker i forvegen. Jeg vil anbefale å ta kontakt så snart du har vært til din første legetime. Jeg ringte selv 4 uker før jeg skulle ha time (etter den oppsatte planen som du vil få hos legen), men fikk først 6 uker senere.

Lykke til! Jeg regner med at vi sees på et BIM-treff etterhvert?! Her utveksles mange erfaringer!

Wibecke

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...