Gå til innhold

Hallo vi er redde, vi trenger ikke skremmes videre!

Anbefalte innlegg

Denne debattsiden er helt meningsløs. Jeg kom inn hit for å se om noen hadde noen støttende ord å komme med, slik som stå på, alle har god forutsetning for å klare å føde, vi har gode fagfolk rundt oss og det vi trenger er god informasjon som kan gjøre oss med angst trygge - vi trenger ikke å adoptere andre kvinners angst eller fore vår angst noe videre med skremmende historier om vanskelige fødsler.

La oss prøve å holde oss positive slik at vi, de dagene angsten er på topp, kan vende tilbake hit og se at de fleste overlever en fødsel, med æren og kroppen i behold eller under god bedring og vi har fått det barnet vi ønsket oss.

Mitt råd er søk hjelp hos jordmor og lege og bli trygg på dem. Planlegg fødselen så langt det er mulig med dem. Det er de som vil hjelpe deg når fødselen er igang og de som har greie på dette - ikke dama i gata...

Fortsetter under...

dytter på denne.....

Hva er vitsen med å skulle skremme folk ang fødsler?

Jeg skal fortelle dere en liten hyggelig sak som faktisk få klarer å gjøre!

Jeg har født to ganger tidligere, og så klart det er en prosess alle gravide damer skal igjennom, "det som kommer inn skal ut" - greit nok.

poenget mitt er, at mine to foregående fødsler var veldig greie, jeg hadde hørt historier jeg også fra andre som måtte prøve å skremme meg... men mine fødsler gikk kjempe greit, jeg fikk mine på henholdsvis 1,5 og 2,5 time.... det var noen press og barna var ute. Jeg husker jordmor og barnepleier så rart på meg etter den første fødselen, for jeg spratt ut av sengen og sa: Dette gjør jeg engang til!!!! :o)

andregang visste jeg hva jeg gikk til, men det gjorde ikke at jeg var noe mer engstelig av den grunn. Jeg hadde en positiv innstilling til dette, så klart jeg skjønner at noen kan være redd for det som skal skje, men forsøk å ikke hør på disse personene som skal "skremme" dere, si til dem at dette er "deres opplevelse" - og du ønsker selv å erfare dette på din måte, dessuten så er det mer viktig å få støtte enn motgang.

Stå på jenter (og gutter), dette klarer dere kjempe fint:o) Tenk på det vakre dere skal få hilse på!!

jeg hadde bare gode opplevelser med svangerskap og fødsel......fødte i løpet av 4 timer, hadde det ikke spesielt vondt, venter nummer 2 i april og gleder meg enormt. Jeg tror at så lenge du klarer å ta det med ro og bare ta det som kommer, lese litt om fødsel, bli informert og følge de rådene som kommer du til å klare deg helt fint. Jeg tenker ofte at jeg er tross alt en av 6 milliarder som har født, så det kan ikke vare så veldig vanskelig =)

lykke til

"Gruer du deg så voldsomt til fødselen at det kan karakteriseres som angst? Her kan du lette på trykket."

Dette står øverst på denne siden. Man kan ha fødselsangst pga en fæl opplevelse under en tidligere fødsel. Her kan man lette på trykket, ergo man kan få det ut, bearbeide det.

Jeg har forståelse for at det kan skremme andre gravide, særlig førstegangsfødende, men det er en del av denne siden.

Jeg er DYPT uenig i at denne siden er meningsløs. Her får du sympati, oppmuntring, støtte og tidligere erfaringer på godt og vondt. Denne siden fungerer akkurat slik den skal.

helt enig!

nå lider jeg ikke av angst da jeg har født tidligere og vet hva jeg går til - det er helt greit å føde, man overlever og lever etterpå i beste velgåene. vet det er en fattig trøst, men jeg tenkte på min mor, bestemor og oldemor som alle klarte seg uten smertestillene og enda fikk barn etter barn - det måtte jo være en grunn til det!

MEN jeg må si jeg er mektig provosert av noen her - uten å nevne navn - men jeg må si at hadde jeg ikke visst hva en fødsel var hadde jeg blitt skremt vannet av her inne. Folk med "sykelige" tanker og ideer, blitt skremte som barn om "vonde fødsler" osv bærer det med seg og det smitter dere her inne - det er jeg helt sikker på.

Jeg vil bare avslutte med å ønske dere alle lykke til - jeg hadde en fantastisk fødsel og du ANER IKKE hvor sterk og modig du blir når det gjelder - det eneste man tenker på er det lille barnet som skal ut og som du endelig skal få treffe. Vi bor i et land med topp utstyr og fagfolk som er flinke, vi er i trygge hender!

Lykke til jenter!

Annonse

Urkvinnen!!

Da jeg venta nr to var jeg livredd for fødselen men fikk høre en historie om ei dame som ble "snytt" for en fødsel fordi hun måtte ta keisersnitt..

Dette syntes hun var fælt fordi hun hadde gledet seg til å finne frem urkvinnen i seg..

Dette satte litt mot i meg for jeg visste det hun sa faktisk var sant.. Når det står på og du tror du ikke kan klare mer kommer denne urkvinnen frem og du kan gi litt over til henne..

Denne kvinnen har klart mange fødsler fra tidenes begynnelse og stoler du på deg selv og slapper av så tar hun over kroppen din og gjør det rette..

'

Vet absolutt hvor rart dette høres ut.. men mange snakker om at når det blir for tøft går de ut av kroppen og bare er der på et vis.. Jeg gjør det motsatte. Jeg går inn i kroppen og finner krefter og mot som jeg ikke aner at jeg har og faktisk ikke tror at jeg har heller.. Urkrefter!!

Liten trøst, men stol på at du har det som trengs langt inni deg for det finnes der i en hver kvinne..

Jeg er fortsatt redd for å føde og nå kommer nr. tre om ca en mnd..

men jeg vet at når jeg er klar så går det bra og motet kommer..

BRAVO

kunne ikke ha forklart det bedre selv.

URKVINNEN lever i oss alle, det er jeg helt sikker på!

man må bare stole på seg selv og når du står i det så kommer hun og hjelper deg!

jeg hadde det akkurat som deg, det eneste som sto i hodet mitt var om den lille hadde det bra - hva meg angår brydde meg overhode ikke. Man blir så opptatt av å verne den som skal ut!

Lykke til jenter!

Takk for innleggene dine, Litagod!!! Det skulle vært flere som deg. Jeg er så hjertens enig med deg. Jeg har ikke født men ønsker meg barn en dag og det er utrolig så mange jeg-skal-skremme-vannet-av-deg-jeg-dumme-førstegangs-fødende historier det er som sirkulerer overalt.

Jeg er også enig ang. urkvinnen - i naturen er det fullt av naturenergier overalt - de finnes i oss også, vi har bare ikke så mye kontakt med dem i vår stressede effektive hverdag. Men en av de situasjonene hvor vi kommer i kntakt med dem er jo i en fødsel, det mest naturlige som finnes. Da kommer instinktene fram og vi må bare la kroppen gjøre det den skal og, som du sa, tenke på at vi samtidig bor i et land med topp utstyr og fagfolk. En fødsel skal jo være noe vakkert og gledesfylt EGENTLIG! Takk igjen, Litagod! :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...