Gå til innhold

Fryseforsøk - sette inn 1 eller 2 egg?

Anbefalte innlegg

Jeg skal i gang med mitt første fryseforsøk og lurer i den forbindelse på hva som er vanligst - sette inn ett eller to egg? De (klinikk) vil gjerne sette inn 2 dersom begge tiner opp greit, men er usikker på om jeg ønsker dette selv. Ønsker meg så sterkt barn (prøvd i snart 4 år) men tanken på å gå gravid med to skremmer meg....er jeg alene om disse tankene? grunnen til at det skremmer meg er fordi jeg er så lav (152 cm og tynn....-redd for kroppen min og eventuelle komplikasjoner. Jeg har hatt så mye komplikasjoner i denne prossessen at jeg er redd for flere.

Fortsetter under...

Nå er jeg neste 180 cm. høy så jeg har ikke din problemstilling, men jeg vet at hvis jeg fikk mulighet til å sette inn 2 egg så ville jeg gjort det. Tanken på å kaste et flott og befrukta egg, som kunne blitt en baby, frister ikke... Sjansen for at begge fester seg er jo ikke såååå stor, og jeg vil så gjerne ble gravid nå at om jeg så måttet ligge i ro i 9 mnd. så hadde jeg gjort det.

Lykke til med fryseforsøket!

:-)

Hei :)

Jeg har selv hatt to fryseforsøk og satt inn to egg begge gangene, var ikke i tvil. Ble gravid siste gangen, men mistet etter noen uker. Det var bare ett egg som hadde festet seg da. Skal jeg ha fryseforøk igjen blir det to egg da og. Er du redd og usikker kan dere prøve med ett egg, men da burde du si fra til sykehuset slik at de tar opp ett egg og ikke to.Det er deres valg.

Lykke til

Det er jo et valg bare du/dere kan ta! Men hvis du ønsker kun et egg om gangen, bør du si fra til klinikken. Dumt om et egg -som kanskje var akkurat det egget- går til spille.

For min del hadde tvillinger vært drømmen. Da hadde vi fått to barn, og sluppet mer ivf og hormoner ;)

Men tvillinger er ikke bare-bare, hverken under svangerskapet eller de første årene. Så er det noe dere ikke ønsker, har dere full rett til å si fra om det :)

Heisann!

Jeg ligger og ruger på to stykk nå...håper selvfølgelig at begge skal klare å klamre seg fast. Og det er da andre før oss som har klart tvillinger...så da tenker jeg - dette skal vi også klare.

Men det kommer selvfølgelig veldig ann på hvilke komplikasjoner du har hatt...

Er du veldig usikker og absolutt ikke orker tanken på tvillinger - da ville jeg ha bedt om å få tint opp ett egg - og dersom det ikke skulle gå, så har du enda flere godsaker i frysen... Dette kommer veeeldig an på dere og ikke minst deg da :)

Lykke til med valget - støtte fra meg får du uansett :)

Takk for alle svar. Det som jeg synes er dumt/leit er at klinikken jeg går på hadde fryst ned to og to egg av gangen, slik at når de tar opp ampullen de er nedfrosset i så må de tine opp to stykker, selv om jeg bare ønsker ett....Er det vanlig? Synes de skulle ha spurt oss som eier eggene først....Tror ikke jeg tør to egg i starten...Tvilling tanken er så fersk og ny at den er litt skremmende....da mest met tanke på komplikasjoner og de første leveårene. Hver gang jeg har påbegynt IVF forsøk har jeg endt opp med krøll....tarmslyng pga lapraskopi....overstimulering som resulterte i 3 vonde uker på sykehus, og det er ikke så lenge siden det skjedde, så tanken på muligens måtte ligge i flere måneder med to små akkurat nå er lite fristende...selv om hele meg skriker etter vår lille spire....:)

Annonse

Jeg hadde et fryseforsøk for tre år siden. Jeg hadde to egg som skulle tines opp. Det ene egget "døde" ved opptining og det andre egget "døde" rett før det skulle settes inn ... Jeg hadde altså pumpet meg full av hormoner til ingen nytte. Hvis jeg var deg ville jeg satse på begge eggene, da det er en risiko ved opptiningsprosessen også. Sjansen for at det skal bli tvillinger er nok ganske liten. Jeg har nå en to år gammel prinsesse som ble til ved hjelp av IVF etter det mislykkede fryseforsøket. Jeg fikk satt inn tre egg (utlandet), og det ble "bare" en ut av det. I forbindelse med det vellykkede forsøket tok jeg akupunkturbehandling parallelt - anbefales på det varmeste! Jeg var nå igang med en ny runde IVF i utlandet (bor der), og mirakelet skjedde: i f m "down-regulation" ble jeg gravid på naturlig måte! Miraklenes tid er ikke forbi ... Nå håper jeg bare at vidunderbarn nr 2 klamrer seg fast. Lykke til med fryseforsøket!

Hei!

Vil bare si at der vi holder til fryser de og ned i ampuller på 2 og 2 (Haugesund).

Så hvis de først tar opp ein ampull, tines begge.

Vi skal inn til frys no i uke 34, og blir vel stillt overfor samme valget som dåkke. Regner med vi får bestemma sjølv om vi vil setta inn ett el. to (om vi er så heldige at de overlever tininga), for det ville jo vært tragisk om de sier at vi bare får setta inn ett, så går det andre til h...

Men som sagt, vanskelig valg, men trur nok vi velger begge om situasjonen byr seg!

Lykke til uansett!

Klem fra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...