Anonym bruker Skrevet 31. juli 2006 #1 Skrevet 31. juli 2006 Jeg har termin i desember, midt i eksamenstiden. Hva skjer hvis jeg tar opp eksamnene senere og stryker? Eller hvis jg aldri fullfører studiet? Må man betale tilbake fødselsstipendet hvis man avbryter utdanning når permisjonen er over, eller hvis man stryker? Ser ikke for meg at noen kan bli straffet fordi de stryker? Jeg mener, er jo ikke alle som vil greie å bestå en eksamen, samme hvor hadt de studerer? Noen som forsto hva jeg mente og som kan reglene for dette?
solstråle :) Skrevet 31. juli 2006 #2 Skrevet 31. juli 2006 Fødselsstipendet får du beholde uansett om du stryker eller ikke på de eksamene som er i permisjonstiden. Du trenger heller ikke fullføre den utdanningen du tar permisjon fra.
Kine --- lille Matilde! Skrevet 31. juli 2006 #3 Skrevet 31. juli 2006 Slik reglene vanligvis er, får man i normalt studie utbetalt et visst beløp penger per semester. Stryker man i en eksamen, blir relative mengder stipend omgjort til lån. Jeg tviler på dette vil gå utover fødselsstipendet ditt (det håper jeg hvertfall ikke, for jeg er i samme situasjon =P), men stryker du går det jo utover det totale antall studiepoeng du har. For å få fullt stipend må man ha 30 studiepoeng per semester. Har man mindre enn det, blir deler omgjort til lån. Dette regnes ut når man er ferdig med å studere, og da må jo fødselsstipendet komme utenom. Om man stryker, har man per deres definisjon ikke studert godt nok, og får ikke stipend for det arbeidet man dermed ikke har gjort skikkelig. Det er for å unngå at folk gjør som en del studenter har en tendens til - å regne studietid som 'friår'.. =P Jeg for min del syns det er en rimelig rettferdig ordning, man må betale tilbake penger man har fått hvis man ikke faktisk har gjort det arbeidet man blir betalt for. Jeg tror man evt kan slippe unna litt billigere hvis man er sykemeldt til eksamen (f.eks. pga fødsel) istedenfor å stryke, men det er jeg svært usikker på. Sjekk lanekassen.no! Håper det var litt til hjelp. =)
solstråle :) Skrevet 31. juli 2006 #4 Skrevet 31. juli 2006 Vanlig stipend blir omgjort til lån dersom en stryker, men dette gjelder ikke for fødselsstipendet. Det eneste som gjelder er at en er oppmeldt til et studie, og så vil en få fødselsstipendet uavhengig om en tar eksamen eller ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå