Gå til innhold

Om vekt og takhøyde og litt personlig om meg selv....

Anbefalte innlegg

Nå ser det ut som vekttråden til desemberbebis laget litt bølger her inne, og jeg følte behov for å forklare hvorfor jeg reagerte som jeg gjorde i tråden hennes.. For at flere av dere skal skjønne reaksjonen min så skriver jeg om dette i en ny tråd.

For det første så synes jeg at vi skal ha en rimelig stor takhøyde her inne....og som flere av dere sier, så er vekten en veldig stor greie for de fleste av oss her inne, og dermed en like naturlig ting å prate om som andre gravideting.

Når det er sagt, så ser jeg på bl.a skravlesiden og 2. sem. at vektdiskusjoner har tatt kraftig av noen ganger. Her inne er det foreløpig en koselig stemning, og jeg har ikke lyst at den skal bli ødelagt. I og med at dette med vekt og sånn er et sårt tema for mange, så blir det lett ødeleggende for stemningen på et forum.

Jeg har selv store problemer med å takle at jeg legger på meg. Jeg veide mellom 58 og 59 kg da jeg ble gravid. Jeg trente rimelig hardt, med å løpe 10-15 km flere ganger i uken, kombinert med sykkeltrening, fjellklatring, styrke, padling etc. Jeg fikk store blødninger og morkaketrøbbel i starten av svangerskapet og måtte kutte all trening i ca en mnd. I tillegg har sterk kvalme ført til at jeg ikke har klart å kjøre like harde økter som før.

Men nå er formen ok igjen.... Denne helgen har jeg ca 40 km. bak meg på raceren. Det er lite i forhold til hva jeg normalt sett presterer, men nå er målet bare å prøve å holde meg litt i form, ikke å trene til OL... Sykkelen er blitt en god venn, for bekkenet klarer ikke jogging lenger.

Tross ok aktivitet begynner jeg nå å nærme meg 66 kg. Jeg har til og med hatt dager hvor jeg ikke har spist i håp om å bremse vektøkningen. (selv om den fornuftige siden av meg selvsagt vet at dette ikke er smart.) Men det har ikke funket, jeg legger på meg litt etter litt likevel.

Det er tungt å lese ting av typen: "jeg er så og så langt på vei og tatt av XX kg", "Jeg har kun lagt på meg X kg, hva har dere lagt på dere" etc, etc.

Jeg er en tynn person, og den fornuftige delen av hjernen min vet at det er naturlig å legge på seg under en graviditet. Men jeg orker ikke at perfekthet skal måles i hvor mange kilo man har lagt på seg. - eller at det skal være om å gjøre å ta mest mulig av.

Det virker skrytete og blærete å starte tråder om hvor lite man har lagt på seg, for deretter å oppfordre andre til å fortelle om egne kilo. Er man derimot oppriktig bekymret over hvor mye/lite man legger på seg, så er det selvsagt lov å starte tråder om dette for å be om råd og sånn. Jeg har selv startet en vekttråd for et par uker siden, etter å ha blitt paff etter en veiing!

Beste hilsen

Fortsetter under...

Jeg er helt enig i at dette skal være et åpent forum der det er rom for alle våre store og små bekymringer og tanker!

Selv om vi er i samme situasjon her og er sånn omtrent like langt på vei i svangerskapet, så er det vel også slik at alle er forskjellige, både fysisk og psykisk. Derfor er det viktig å ha takhøyde for ulike diskusjoner og toleranse for hverandres tanker og følelser.

Og så er det vel egentlig slik at man ikke skal sammenligne seg selv med andre fordi vi er forskjellige og kroppen min fungerer annerledes enn kroppen din.

Selv veier jeg nok en del kilo for mye, sånn i utgangspunktet. Selv legen min var litt overrasket når jeg gikk på vekta første gang, for hun syntes ikke jeg så ut som jeg veide "så mye". Jeg har valgt å ikke ha badevekt, for jeg orker ikke og ønsker ikke å fokusere på det. Håper å kunne ta opp igjen litt svømming og spinning etter sommeren da det heeeelt ble lagt på is med kvalme og eksamenslesing i vår!! : )

Det bør være viktigere å være sunn og i form enn å være slank!

Jeg synes også desemberklubben er et koselig sted å være, og håper vi kan beholde det slik!!

Morgenklem fra meg

God morgen Mensana vennen og alle andre fantastiske desember jenter!

Nå har jeg ikke helt skjønt hvor det har tatt av her. Jeg svarte vel på en vekttråd i går fra en anonym hvor jeg spurte hvorfor hun var anonym. Er det denne tråden det siktes til eller er det den beklager at jeg lagde et vektinnlegg tråden?? Uansett, jeg skjønner at folk ønsker å sammenligne seg selv med andre også når det gjelder kilo. Til nå har desember klubben vært et unikum hvor dette ikke har vært det største fokuset i forhold til skravlesiden og 2.tri hvor det til tider har vært skikkelig drittslenging fordi folk omtrent har lagt på seg 1 kilo i uke 30.

For å komme med alt for mye personlig info om meg selv også (siden vi er igang....)

For 6 år siden hadde jeg et alvorlig vektproblem i feil retning. Jeg gikk ned over 40 kilo og har holdt meg der siden. Jeg er fortsatt ikke TYNN men normal med kraftig benbygning. Men som fotballspiller er det greit med skikkelig leggmuskler ;-)

Uansett, å takle at jeg legger på meg er psykisk vanskelig. Jeg har vært hos legen kun pga av dette. Jeg kan med hjertet på hånda si at jeg HATER det og har derfor også litt problemer med innleggene: Jeg har gått ned eller jeg har lagt på meg kun 2 kg....... bla bla bla da jeg som mensana føler at dette er skryteinnlegg.

Jeg har nå siden jeg ble gravid telt kalorier......... bortsett fra sommerferien hvor jeg har kost meg mer. Alikevel har jeg siden jeg oppdaget graviditeten lagt på meg 10 kg!!!! Å vite dette er psykisk jævlig. Enda jeg vet at premien som kommer i desember er fantastisk!!!

På helseskjemaet mitt ser det ut som om jeg har lagt på meg 6 kg siden jeg gikk fort opp i begynnelsen. Skjønner jo at noen av disse kiloene er fordi jeg også sluttet å røyke når jeg ble gravid men det er ikke moro!!!!!!!

Syns desember klubben er kjempe koslig og håper vi kan fortsette å ha det sånn (det tror jeg også) Er også enig i at hvis man er bekymret for vekt så skal man selvfølgelig ta det opp! Det er jo viktig i hht svangerskapsforgiftning ol.

Ellers må jeg si at cm målinga er mer moro. (Nå har jeg målt cm på meg selv de siste 5 - 6 åra alikevel over hele kroppen)

Dette ble fryktelig rotete men håper dere skjønner hva jeg mener (prøver å si)

Stor mandagsklem

God morgen, Lucia.... :-))

- og takk for laaangt og (som vanlig) klokt innlegg!

Det var tråden "Hvordan er det med vekten" jeg svarte litt sånn unnvikende på i går. (du også, tror jeg, hihi). Dette ble trådstarter desemberbebis litt lei seg for og derfra ballet det på seg med beklagelsestråd og nå altså denne tråden fra meg...

Jeg ser at vi er i veldig like situasjoner, Lucia! De siste tre årene har jeg gått ned ganske nøyaktig 30 kg. Jeg rakk aldri gå ned i vekt etter den første graviditeten og klarte å legge på meg under ammingen med nummer to. Jeg har gått ned i vekt ved å veie maten min, tenke kalorier hele veien, samt å trene hardt.

Før denne graviditeten hadde jeg en livsstil og en vekt som jeg trivdes godt med. Det er (som du skriver) knallhardt psykisk å se at jeg legger på meg. Den morgenen vekten viste at jeg var gått opp til 60 kg satte jeg meg rett ned på badegulvet og gråt. Nå ser jeg det at det går med hurtigtogsfart mot 70 kg, selv om jeg fortsatt teller kalorier og trener.

Dette kan kanskje høres arrogant og blærete ut i ørene på dem veier noen kilo for mye. Det er ikke meningen å tråkke noen på tærne eller noe.... Bare sånn at det er sagt. :-)

Ja, premien vi får i november/desember er fantastisk! Men jeg vil ikke "ofre" kroppen min på det... jeg ønsker å ha kontroll over kiloene, og opplever nå at jeg faktisk ikke har det, og det er jeg ikke særlig flink til å takle.

Enig med Lucia at målingen er kjekkere! Da blir fokuset mer på babymagen, liksom.. Ikke på "hvor flink er du til å ikke legge på deg".

Desemberklubben er et fredelig og rolig sted med fantastiske jenter. Det blir trist hvis vi begynner å dømme hverandre etter kiloene, slik det gjøres på andre forum..

Ha en superfin mandag, jenter! Jeg er så glad i dere, atte!!

*stor klem*

Takk, Hermelina, for godt og fornuftig innlegg!

- selv om jeg er veldig opptatt av vekt selv (min egen, ikke andres!!), så er jeg heeeelt enig i det du sier om at det bør være viktigere å være sunn og i god form enn å være slank!

*stor klem*

Du skulle sett meg på Jamaica, det var en søt dame som gikk rundt og tok bilder av lykkelige forelskede par som man kunne kjøpe. Vi ble tatt bilde av i bassenget. Riktignok bare hodene over vann. Utpå kvelden skulle vi gå å se på bildene og når jeg så det bilde av meg selv løp jeg tilbake på hotellrommet med en undrende mann etter meg. Det var akkurat som å se meg selv når jeg var på mitt største og det var IKKE moro. Satt meg rett ned og gråt leeeeeenge. (skjønner godt hvordan du har det)

Jeg er en av dem som i antall kilo veier ganske mye selv om jeg i f.eks bukser ikke bruker så store størrelser. (eneste jeg ikke ble kvitt når jeg gikk ned så mye var puppa gitt) Derfor er det alltid en indre kamp for meg å ikke tenke antall kilo men heller cm og form.

Som deg har aktivitetsnivået også endret seg betraktelig. Spiller jo ikke akkurat fotball nå! :-)

PS: Tusen takk for at du sier jeg er fornuftig!

Nå ble jeg glad!! Takk takk

Annonse

Hva man velger å skrive om på denne siden må da være opp til hver enkelt og bestemme. Vekt også. Om dette temaet er et problem for noen kan man vel bare velge og ikke lese det og la vær å svare på innlegget. Man trenger ikke skrive innlegg hele tiden....

Helt utorlig hva folk bryr seg med. Det må da være andre ting i denne verden som betyr mer enn hva som blir skrevet her inne. At noen kaller det å "skryte at man bare har lagt på seg to kg" hva er da forskjellen med å skryte av at man har "2000 innlegg" på disse sidene. For andre kan dette virke uinterresant. Man må få velge selv hva man vil ta opp, og så får det være opp til hver enkelt om man gidd å lese det/involvere seg i det.

Jeg må bare kommentere at det blir litt "lite slagkrftig" å komme med sånne innlegg og signere med anonym...... mitt synspunkt bare!!!! og forresten synes jeg innlegget er utrolig frekt formulert, man kan vel skrive sine meninger på en mer høflig måte også stå for det man skriver ved å signere med nick vel?

Helt enig med t-79.

Hadde tenkt å overse disse innleggene nå, men kjente at jeg ble provosert av dette idiotiske innlegget. Også signere med anonym da.....

jaja, skulle vel bare mangle om det ikke var noen kranglefanter blandt oss også :-)

Annonse

Til anonym: (selv om det egentlig er helt teit å gidde å respondere på innlegg som vedkommende ikke tørr stå for ved eget nick..)

Jeg har vært her inne på desemberklubben siden 22.mars i år, og har enda til gode å se noen skryte av å ha skrevet 2000 innlegg.

Ærlig talt. La vær å svare på innlegg selv når du så tydelig ikke liker det jeg skriver! Snakk om å møte seg selv i døren; du skiver at "om temaet er et problem for noen så kan man vel velge å ikke lese det og la være å svare på innlegget". Du lever jo ikke akkurat opp til dette selv!!

huff, alltid når folk begynner å skrive anonyme innlegg i en debatt faller sakligheten betraktelig..... så lenge man diskuterer (som jo selvfølgelig er helt greit) og alle signerer med nick synes jeg diskusjonen holder seg på et "voksent nivå" uten spydigheter og frekkheter- her er det et godt eksempel på det synes jeg! ( anonym innlegget over)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...