Gå til innhold

hjelp! bortskjemt baby på 5 mnd!

Anbefalte innlegg

Vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg har sausa det til for oss her gitt. Ungen min sutrer hele dagen hvis hun ikke får konstant oppmerksomhet! Hun kan ikke ligge alene I DET HELE TATT!!! Jeg har i hele hennes korte liv på 5 mnd og to uker vært alt for kosete med henne. Jeg har pleid å få vondt så fort hun gråter litt og alt for kjapp til å plukke henne opp. Nå krever hun å bli underholdt i ett sett. Hun gråter ikke så mye, men hun sutrer hele tiden hvis jeg legger henne fra meg. Blir gæærn snart! jeg syntes ikke synd på henne lenger når hun sutrer og har i 2 dager nå bare latt henne ligge der og sutre en stund. til jeg ikke orker mer og tar henne opp...er det noen som har ett godt råd?? holder det med å prøve å overhøre henne, eventuelt hvor lenge kan jeg la henne ligge sånn? Syntes liksom det blir ille å la henne ligge sånn i mer enn 10 minutter...

vi blir så utrolig slitne...hun har begynt å sutre om natta også nå da..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5766960-hjelp-bortskjemt-baby-p%C3%A5-5-mnd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg har det på akkurat samme måte med min gutt på 4,5 mnd....Holder på å bli gal! Han er så oppmerksomhetssyk at det er helt vilt! Han begynner å sutre med en gang jeg legger ham ned, (skal helst bæres hele tiden men han veier nesten 9 kg så det er ikke aktuelt!) og nå prøver jeg å prate til han, gi ham en leke etc til han har roet seg på teppet sitt. Funker ikke alltid, men gjør det hver gang, og så håper jeg han skjønner greia etter hvert....Jeg kan desverre ikke gi deg annet enn medfølelse...

Babyen har vel behov for mye kos og nærhet og oppmerksomhet, da, siden den ber om det? Ingen babyer er bortskjemt med oppmerksomhet, det tror jeg ikke noe på. Som du skriver har jenta til nå levd veldig kort og hva er sjansene for at hun da ønsker å klare seg alene?

Læringskurven det første året er så utrolig bratt - barnet vil være med, se, lære og kose for så *i neste omgang* å klare seg selv. Mitt råd, det jeg selv prøver å gjøre med min 6 mnd.er gamle veldig oppmerksomhetsfriske jente, er å holde ut de gangene det går meg på nervene og så kose meg resten av tiden. Det er så kort tid de trenger og ønsker oss til alt mellom himmel og jord, så vi får bare nyte det og høste den erfaringen nå som det er tiden for det.

Hilsen

jeg tror selv 5 mnd gamle babyer har godt av å klare å underholde seg selv litt jeg da...og når det sliter ut meg er det ikke bra for noen av oss at hun skal bæres rundt hele sin våkne tilstand! Jeg trenger heller råd om hvordan jeg skal få henne til å godta å ligge litt for seg selv en gang i blant!

Annonse

hei hei!

hvor legger du henne da? her har vi brukt lekegrind siden fødselen, men innimellom blir den altfor kjedelig for henne... da her jeg en matte på gulvet og så får hun ligge der i stede, gjerne på magen med noen spennende leker rundt seg. favoritten er for tiden en stor sommerfugel lingnende sak fra Lamaze,og en bite ring, ellers liker hun å ligge litt under babygymmen sin, har byttet ut det meste som fulgte med babygymmen jeg da, for hun syns det som var der var kjedelig;) så nå er det en lamaze (hun digger de lamaze lekene) figur på den og en fisher prise sak som spiller når hun kommer borti en knapp på den. inni mellom får hun til og med sitte i vippestolen å titte litt på en tegnefilm:)

vet ikke om det hjalp noe, men men lykke til med jenta di! :)

Hei igjen.

Jeg mener slett ikke å være spydig mot deg, vil bare si min mening og erfaring angående det spørsmålet du stiller. Og min erfaring er at babyer er utrolig forskjellige. Min venninnes baby elsker leker og kan underholde seg selv i halvtimer av gangen. Hvis jenta mi er underholdt i 5 minutter er jeg heldig. Jeg har prøvd alle rådene (ha henne på gulvet, kjøpt forskjellige leker, tatt henne med og lagt henne på gulvet mens jeg gjør noe i samme rom etc) men det hjelper ikke. Og hvis jeg lar henne ligge å sutre får jeg ikke slappet av noe likevel når jeg vet at hun ikke trives. Derfor har jeg funnet ut at slik er mitt barn og det må jeg forholde meg til. Hun ligger ikke lengre å leker alene etter hvert, selv om jeg legger henne ofte ned, det blir bare korte perioder og det kommer veldig an på humøret hennes. Dette å leke alene er ikke noe jeg kan lære henne akkurat nå, det er rett og slett ikke det som passer for henne nå. Jeg er naturligvis også sliten av å være sammen med henne og finne på noe 24 timer i døgnet, men det er det som trengs nå, og da må det gå. (Skal nevnes at mannen min også gjør mye når han er hjemme så jeg skal ikke late som jeg gjør dette alene) Her tror jeg det vil endre seg litt når hun kan røre på seg selv.,

Dette ble langt, men det er jo noe jeg har tenkt mye over fordi jeg har det slik selv, derfor svarer jeg deg selv om det kanskje ikke er dette du er ute etter. Ellers: legg henne ned god og mett og etter at du nettopp har skiftet! Det har funket her mens jeg har skrevet hele innlegget! Lykke til med ligge litt alene-prosjektet.

Mitt barn (nå åtte måneder) var også veldig sutrete i den alderen. Var usikker på om det var tenner, økt matbehov eller om han rett og slett hadde veldig stort behov for nærhet. Jeg kan trøste deg med at det sannsynligvis blir bedre når hun begynner å sitte selv og bevege seg rundt. Her har det vært en enorm forskjell etter gutten begynte å krabbe, han kan nå underholde seg selv i lange perioder og er stort sett bare blid! Og tenner har ennå ikke kommet...

Hei

Min sønn har vært sutrete og krevende siden han ble født. Skal bare koses med og bæres, da er han ofte veldig blid og fornøyd. KJEMPE slitsomt å bære så mye!!! Folk rundt oss har i 3 mnd nå sagt at det sikkert er fordi han får tenner.... men jeg ser ikke en eneste tann :) Ikke har jeg noen gode råd heller :), men vi er ihvertfall flere som har det på samme måte.

En dag forandrer det seg, uten at jeg vet når...

Det er jo veldig greit med en mellomting synes jeg. At de kan ligge litt for seg selv, så man får gjort noe. Men samtidig er det veldig herlig med en kosete baby!

Hva med å prøve å sette han i vippestol så han ser deg når du holder på med noe. Snakk og syng til han når han sitter der, så føler han seg litt med. Gi noen leker, kanskje ei kjøkkensleiv hvis du står å vasker opp.

Og så kan du prøve å gjøre det samme med matta/teppet/ - dra den bort til der du holder på med noe.

Du kan jo også prøve å ligge litt sammen med han på matta, sånn at han assosierer det med noe koselig og gøy, og ikke bare det at "mamma legger meg her og går ifra meg"

og av og til er det jo greit at de ligger å sutrer litt.......

Bare noen tanker :)

Og forresten, tenner var jo et godt tips. De kan plages med det lenge før de bryter igjennom.

babyer kan faktisk bli bortskjemt...blir de tatt opp med en gang lærer de at ved å sutre litt,blir de tatt opp og får kos.

vi har ikke tatt henne opp med en gang hun lager en lyd og latt henne leke litt alene.

når hun våkner om morgenen kan hun ligge lenge å prate å kose seg før hun vil opp.

hun kan ligge flere timer på gulvet,alene og leke og hun sovner av seg selv på kvelden.

Annonse

tviler på at bebiser blir bortskjemt..

Gutten vår på fem mnd har også en sutreperiode nå. tror det et tenner fordi han sikler mye i tillegg, og det ser ut som det er noe på vei!:)

Vi tar han opp og nikoser. Eller snur han tilbake på ryggen, gir noen nye leker osv. Likevel kan han ligge i senga å kose seg og snakke med seg selv om morgenen. Pleier å ligge en halvtime. Andre ganger kan han ligge alene å leke på dagen. I går lå han en og en halv time mens jeg limte inn bilder. Dagen før skulle han ha kos hele tiden. Tror det kommer an på dagsformen deres jeg.

hei...

datteren min er snart 3 mnd...jeg har heletiden vært veldig tll å løfte og bære på henne heletiden..tok laaaang tid før jeg la henne på gulvet f.eks....da jeg begynte å ligge henne fra meg på gulvet litt..begynte hun å gråte....jeg kjøpte en baby gym...i begynnelsen var 2-3 min nok for henne.... men nå går det veldig greit..kan ligge leeeeeeeenge alene....hun driver å slår på lekene i baby gymmen og smiler....inninmellom ligger jeg meg ned sammen med henne....

det jeg mener er iallefall at du må gjøre det interessant for babyen å ligge på gulvet...alle babyer har godt av å ligge på gulvet. f.eks trenger de å trene nakken.... og det er godt for dem å ligge sånn helt strak.... jeg bytter på å legge henne på ryggen og magen...

forresten, datteren min ELSKER når hun får ligge naken på gulvet...kanskje du kan begynne med det???

Jeg er litt enig med rotthild egentlig...

Jeg har kost lillegutt masse og plukket han opphvis han har grått masse og intenst. Og hvis han sparker ivrig og ''roper'' etter selskap på lekematta så kommer jeg... Men han har ikke blitt bortskjemt for det tror jeg? For han kan underholde seg selv lenge, og skriker ikke selv om jeg legger han ned for å gå og gjøre noe annet.

Tror de må bli litt større før man kan kalle de bortskjemt, for de er ikke så utspekulerte enda. De blir kanskje uttrygg når de ser vi ikke er der eller kommer når de roper, og da blir det sutring og gråt. Og det bekymrer meg ikke, for de er jo bare små babyer... Vi er den eneste trygge grunnen de har å være på.

Han kan også ligge og pludre og le med seg selv i senga om morgenen, og de gangene han sutrer er det som regel at han er overtrøtt eller sulten, alt som kan bidra til at han blir i dårlig humør.

Men at han er bortskjemt, det er han ikke. Han er bare en trygg og glad liten baby:)

Det er sikkert bare en periode som går over, som sagt her, kanskje det er tenner på vei?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...