Tibra Skrevet 30. juli 2006 #1 Del Skrevet 30. juli 2006 Vårt 9 uker gamle gull sliter med å sovne på dagtid. Det har nesten aldri hendt at han rett og slett bare har sovnet av seg selv på fanget eller i senga si, han må alltid ammes i søvn og kan da sove på magen min etterpå. Legges han ned på rygg så våkner han etter 5 min...Sovner av og til hvis vi triller tur, men oftest ender det i grining. Må helst sove før han legges ned i vogna (men våkner gjerne med en gang han legges på rygg). Voggende byssing hjelper en sjelden gang. Bil og babybjørn er prøvd. Mistenkte at det var luftplager som gjorde at han våkner så lett og har problemer med å sovne inn av seg selv, men har prøvd minifom, ammete og kiropraktor uten nevneverdig suksess. Tror egentlig det bare er en ond sirkel der han blir overtrøtt, grinete, småspiser og ihvertfall ikke får sove.. Har hendt at han har vært våken 12 timer i strekk (dette helt siden han var 4 uker...). Det hele ender med at vi sitter med han på magen store deler av dagen for at han i det hele tatt skal få sove, og det er jo selvfølgelig kjempekoselig det, men man får jo ikke gjort noe som helst annet når man har lille nurket på kroppen hele dagen, og aldri kan legge ham ned for å sove (Hjelper litt å legge han på magen i vogna, men får litt angst av det og må sjekke at han puster annethvert min). Noen som har gode sovetips?? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5765655-noen-gode-sovetips-for-9-uker-gammel-baby/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
*tobarnsmamma* Skrevet 30. juli 2006 #2 Del Skrevet 30. juli 2006 huff huff.. må si jeg kjenner igjen denne rutinen.. hadde det med vår første vi. Det oppsto pga kolikk og etter 3 mnd da han var fin igjen hadde det nok blitt satt endel uvaner.. blant annet måtte trilles og ammes i søvn. og ville bare sove på maven han her også. Ble endel trilling ja.. men med engang vogna stoppa så våkna han. Desverre har jeg ikke noen tips.. men kommer til å følge med linken her tilfelle noen kommer med noe lurt..skjønner jeg har nettopp fått nr to og henne er også sånn..:-( har luft og sliter med søvn og innsovning.. ikke lett dette her alså..hehe lykke til uansett mvh Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5765655-noen-gode-sovetips-for-9-uker-gammel-baby/#findComment-5766138 Del på andre sider Flere delingsvalg…
3tettesmå Skrevet 30. juli 2006 #3 Del Skrevet 30. juli 2006 Hva med å amme han i senga og så "snike" deg vekk fra han når han har sovnet? Babyene ligger jo oftest på siden når du ammer i senga, men mot slutten av måltidet kan du jo tippe han over på ryggen... Ellers kan du jo la han ligge på siden og følge med at han ikke tipper over på magen så lenge dette er på dagtid. Evt. legge et teppe eller pute mot magen så han ikke velter over. Jeg hørte et sted at babyer helst ikke skal være våkne i mer enn to til to og en halv time i strekkk (jeg har også slitt veldig med søvnen til babyen min som også er 9 uker) og da jeg hørte dette begynte jeg konsekvent å forsøke å legge han når han hadde vært våken så lenge. Da tar jeg han med inn i senga og ammer han der og selv om han kan virke lysvåken når jeg tar han med inn, kan det ofte gå veldig kort tid før han glipper med øynene og til sist sovner. Noen ganger våkner han kjapt igjen, men da gir jeg meg ikke og legger meg ned ved siden av han og ammer på nytt. I det siste syns jeg han har begynt å sove lengre og i det siste har jeg fått han til å sove 2-3 timer i strekk i hvert fall en gang på dagen. Og jeg får tid til å gjøre masse andre ting, bl.a. sitte på nettet... hihi.. Deilig! Helsesøsteren min sier man ikke bør venne barna til å ammes i søvn, men jeg har bestemt meg for at det tross alt er bedre at babyen sover!! Så inntil videre brukes amming til både mat og søvn her i huset;-) Når det gjelder trilling så har jeg funnet ut at hvis vi går tur og han ikke vil sove så hjelper det å ta han opp og amme litt på en benk (hvis været tillater det selvfølgelig) og så legge han oppi vogna på nytt og trille videre. Dette pleier å hjelpe. (Ikke alltid selvfølgelig...) Jeg har også hørt at bæreslynge kan være en god ide. Dette har jeg ikke forsøkt selv. Så ei i barselsgruppa mi som brukte denne, hun har også slitt med å få datteren til å sove. Man kan jo amme babyen i denne og så la han sove videre i den og du kan bevege deg litt mer fritt. Hun i barselsgruppa mi klarte å liste av seg både bæreslynga og baby ned i baggen på vogna og da fortsatte hun å sove. Det er jo verdt et forsøk?? Tror jeg skal forsøke dette selv:-) Det er utrolig synd at det skal være så vanskelig å få de stakkars små babyene til å sove. Blir veldig misunnelig når jeg hører om folk som bare legger babyen ned i senga og vips så sovner de av seg selv.... jaja, slik er ikke min baby i hvert fall. Håper du kan bruke dette til noe. Ellers er jeg også interessert i andre gode søvntips:-) Hadde jo f.eks vært fint med noen tips til hvordan pappaen kan få baby til å sove!! lykke til videre med søvnen - tror jeg skal forsøke å få meg litt søvn selv! god natt Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5765655-noen-gode-sovetips-for-9-uker-gammel-baby/#findComment-5766323 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Plopp Abbelnana Skrevet 30. juli 2006 #4 Del Skrevet 30. juli 2006 Min datter er også veldig vanskelig å legge på dagen, men jeg har funnet ut at hun roer seg ganske ofte dersom jeg triller vognen inn på kjøkkenet og setter på kjøkkenviften på fullt. Babyer roer seg ofte av støvsuger, føner og lignende bråk. Det er i hvertfall verdt et forsøk. Lykke til :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5765655-noen-gode-sovetips-for-9-uker-gammel-baby/#findComment-5766347 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mathilde70 Skrevet 31. juli 2006 #5 Del Skrevet 31. juli 2006 Da snuppa mi var 8 uker begynte jeg bevisst med faste leggerutiner på kvelden. Nå er hun 12 uker og skjønner når det er leggetid. En gang mellom 19.30 og 20.30 har vi en lang "kosestund" med bad, massasje og på med pysj. Deretter kveldspuppen og så i seng. Synger en fast nattasang for henne, sier god natt og går ut av rommet. Som regel sovner hun da i løpet av noen minutter. Noen ganger må jeg inn og synge en sang til hvis hun ikke har roet seg helt. Er klar over at det blir noe anderledes hvis babyen ligger og hyler og overhodet ikke får sove... Vil likevel råde deg til å prøve å lage en kveldsrutine som babyen etterhvert kjenner igjen og roer seg med. På dagen lar jeg henne sove en del på magen for å variere stillingene litt. Sjekker henne da ofte, men lar henne ligge på en gymmatte i nærheten av der jeg er, slik at jeg ikke trenger å gå bort til senga hennes hele tiden. Håper det ordner seg snart!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5765655-noen-gode-sovetips-for-9-uker-gammel-baby/#findComment-5769452 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mathilde70 Skrevet 31. juli 2006 #6 Del Skrevet 31. juli 2006 Uff da, det gikk litt fort her... Ser at dere etterspør tips om soving på dagen.... Så kjekt av meg å komme med tips til kvelds- og nattsoving... Sorry! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5765655-noen-gode-sovetips-for-9-uker-gammel-baby/#findComment-5769456 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2006 #7 Del Skrevet 31. juli 2006 Sånn hadde vi det også med lillegutt rundt den tiden. Det viste seg at jeg var så sliten (pappaen var sykemeldt og hadde til hans store sorg ikke mulighet til å bidra nesten med noe, og jeg måtte hjelpe han i tillegg) at melka tydeligvis ikke var næringsrik nok. Det er jo ikke så lett å skjønne. Han sov omtrent ikke på dagtid. Og det gjorde jo meg enda mer sliten, noe som også gikk ut over melka. Etterhvert skjønte vi dette, og ga et måltid m mme om dagen. I tillegg lot vi han gråte litt mer enn 10 sek, ikke skrike da, bare gråte. Han må gråte litt før han sovner. Da begynte han å sove et par timer om gangen og sånn. Jeg fikk gjort alt jeg skulle, i tillegg til å slappe av. Og dermed ble melka mi bedre igjen tror jeg. Vet jo ikke om dette funker for dere, men jeg skulle hvertfall ønska at noen hadde tipsa meg. Nå er han 15 uker og sovner etter en liten melketår når han er tydelig trøtt på dagtid, med smokken og filledokka. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5765655-noen-gode-sovetips-for-9-uker-gammel-baby/#findComment-5769836 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 31. juli 2006 #8 Del Skrevet 31. juli 2006 Dette problemet har jeg også hatt med begge mine. Minstemann er nå 12uker, og sover bra. MEN, han sover kun på magen. Det ser ut til at de fleste barn med luftplager sover mye bedre på magen. Jeg legger han i vogna på magen, triller på hompete underlag (plenen eller på tvers av verandabordene). Han tar smokk, i motsetning til storesøstera. Mye lettere å sovne med smokk! Ser at andre har hell med kjøkkenvifte ol. Her fungerer det strålende med tørketrommel eller kjøkkenmaskin, hvis han skriker seg bort og er vanskelig å roe. Odin er ikke så glad i pupp, og sovner nesten aldri ved puppen, ikke siden han var 2-3uker gammel. Jeg synes det virker som han sover ekstra godt på lammeskinn. Dessuten ser jeg at de dagene han sliter med å bæsje, og trykker mye, sover han dårlig og våkner raskt. Så jeg hjelper ham litt med å tømme tarmene ved å massere magen, punmpe knærne mot magen og ved å presse litt på endetarmsåpningen med en finger med salve. Jeg har diskutert mageleie-problematikken med lege og helsesøster, og de mente begge at jeg kunne la ham sove på magen, når han ikke klarte å sove skikkelig på rygg. Så sant jeg eliminerer andre krybbedøds-faktorer og passer på at han har det luftig rundt nesa. Og husk at det gjør ingen ting om han skriker litt før han sovner. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5765655-noen-gode-sovetips-for-9-uker-gammel-baby/#findComment-5770643 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå