Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Prøvd på skravle, men dær va det jo ingen hjælp og få.

Vi har ei jenta på 4 mnd som må vogges i søvn både dag og natt.

Nu har eg tenkt og vænn ho av mæ det, men træng nån gode råd.

Vill ikkje bruk skrikemetoden så eg vill vær kjæmpetaknemlig for alle råd og svar :) Bynn og bli rimelig sliten i føttern av og vogg ho på fanget heile tia.

Fortsetter under...

Vet ikke om dette er noe godt råd, men kan det hende dere legger henne før hun egentlig er trøtt? Var det eneste jeg kom til å tenke på når jeg leste innlegget ditt.. Men kan jo bare sammenligne med egne erfaringer med datteren min.

Vi prøver å legge henne ganske rett etter siste måltid for dagen (kan variere veldig til hvilket klokkeslett det er), da er hun omtrent sovnet, men akkurat ikke - om du skjønner. Da er hun stuuuptrøtt når vi legger henne, men har akkurat ikke sovnet, og så sovner hun selv i sengen. Det har vært sånn siden hun var 6 uker (mer eller mindre) så jeg vet ikke hvordan det er å innføre leggerutiner på litt større.

Ser du ikke vil bruke "skrikemetode", men det er ingenting i veien for at hun kan ligge og sutre i noen minutter altså (uten at jeg vet hva du definerer skrikemetode som). Så gå inn til henne og stryke henne på pannen, litt sånn over øynene, snakke rolig, gi henne smokken om hun bruker dette. La henne se at du er der, men ikke ta henne opp. Hun MÅ skjønne at sengen er til for å sove i, samt at hun ikke kan gråte seg til å bli tatt opp. De skjønner det veldig fort! Kan hende du får et par litt vonde kvelder (mest vondt for mamma...) med litt gråting, men så bør det bedre seg! Vært konsekvent.

Vet ikke om dette var til noe særlig hjelp men... Lykke til i hvertfall.

hei høres ut som jenta mi det, men hun hadde kolikk fra hun var 8 uker til hun var ca 5 mnd...etter det var det et mareritt uten like å få hun til og sove...ville ikke sove uten å bli vugget, bysset eller kjørt i vognen...men vi måtte faktisk lære henne og sovne selv i sengen for hun var ikke vant til og sove der, hun var vant til at vi bysset henne eller kjørte henne i vognen... vi har faste rutiner på alt slik at hun vet hva som skjer...vi måtte sette av ei uke til å venne hun til å sove i sengen og ikke i armene eller vognen..satt på en stol ved siden av sengen og sang når hun skulle ha dubbene sine og etter uken så sov hun faktisk i sengen, hun er mye roligere om vi sitter til hun har sovnet da...vet ikke om dette kan være til noe hjelp men kanksje vært et forsøk? eller lese de bøkene du finner om søvn hos baby får mange gode tips i noen av de :)

Ja jenta vorres ha kolikk de 2 første mnd, så det va sånn uvanen starta.

Og ho e stuptrøtt når vi legg ho som regel så det har ikkje no mæ dæ og gjør. Prøvd og latt ho skrik litt, men ho blir som regel bere overtrøtt då og hyla tel ho møsta pusten nesten så dæ blei mæ det eine forsøket.

Har bynt mæ litt rutina nu så vi kan prøv og bere sett på sia ho i morra kveld. takk før svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...