Gå til innhold

Noen som har katt?


gutt 07 + baby 09

Anbefalte innlegg

Jeg har inne katter, rasekatter Maine Coon. Hvordan gjør dere det i forhold til å bytte sand, da det kan være fare for å få toxoplasmose. Hvordan løser dere dette?

Hos oss er det slik at nå er det blitt samboers jobb.

 

Fant dette på www.babyverden.no

 

Svar:Det er riktig at avføringen til en katt som er syk kan smitte deg med toxoplasmose. Syk, vil si at den har diare. Vi råder gravide til å holde seg unna kattesanden, og la andre i familien rydde der. Er katten din sunn og frisk kan du hygge deg med den så mye du ønsker. Kanskje kan det være en god regel å vaske hendene etter at du har kost med katten din. Da er du i alle fall på den trygge siden. God håndhygiene er en fin vane å få inn uansett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er oppdretter av Norsk Skogkatt og har 3 stk. (skal kjøpe ei ny avls jente snart). Men bedrehalvdel fikser dokassene nå, synes det er kjempe greit :-D ...Ellers så er det ikke værre en å bruke feks oppvask hansker osv for de som ikke er så heldig som oss.

 

En bør også ta en toxoplasmose test for å sjekke om en kansje allerede har vært smittet, så fall er det ikke no fare for da har en antistoffer som beskytter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har katter som bruker kasse. Har informert min mann om at skifting av kattesand blir hovedsaklig hans ansvar fremover, men skulle det være praktiske årsaker som tilsier at du må ta stellet iblant, så får du heller bare være ekstra forsiktig og vaske deg godt etterpå. Forøvrig er det mulig å teste om du har antistoffer i kroppen - det gjorde legen da jeg var i mitt forrige svangerskap som en del av rutinekontroll. Fikk da vite at jeg hadde antistoffer mot toxoplasmose IgG som talte for tidligere gjennomgått infeksjon, og da var fosteret også beskyttet mot infeksjon. Det er imidlertid to typer tror jeg, den andre heter IgM, og den var jeg ikke beskyttet mot. Så å være forsiktig er nok uansett en god idé for oss begge. Men kose med kattene har jeg ikke tenkt til å slutte med! Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å ta en test hos legen altså. Fort gjort det. Jeg har allerede vært smittet, antagelig fordi jeg har katter og iom antistoffer er påvist osv osv kan jeg visstnok ta det helt med ro med dette her. Ta bare en test da vel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kjempesøt kattepus. Hun bruker mitt nye opparbeidede blomsterbed som do, så når jeg gjør hagearbeid bruker jeg hansker og er nøye og vaske hendene etterpå.

 

Jeg orker ikke å være hysterisk, så jeg tar heller noen forhåndsregler og vasker heller hendene litt oftere spesielt etter kattekos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har og to innepuser.

Samboer tar kassene,men innimellom gjør jeg det selv og, passer bare på å bruke hansker og vaske henda godt etterpå.

 

Jeg gidder ikke være hysterisk, de er familiemedlemmer på lik linje med andre her i huset og vi har dem i senga å koser med dem som vi alltid har gjort.

 

Den ene er omplassert fra noen som ikke kunne ha henne pga graviditet,men denne ganger blir hun!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har JEG fått svar ifra legen, jeg har Ikke antistoffer mot tox. synes nesten det er utrolig etter 6 år med katte oppdrett og over 9 katter i huset på det meste (med kattunger) ;-) ... Men jeg er forsiktig nå ikke hysterisk, mannen tar kassene og klager ikke.

Hehehe gleder meg til å vise de 4bente magen min når den litte begynner å sparke... hehe det blir gøy.. tror jeg skal ta klørne på dem først.. kansje god jente mi på ca 8 kg ikke skal få trampe oppå *lol*

Hun er så j. tung....

 

Er 11+1 nå dette går som det suser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg har Norsk Skogkatt med oppdrett (N)Poten's

på www.poten.org skal oppdatere hjemmesiden men er så dårlig for tiden spyr og spyr gått ned 5 kg(ikke at det skader noe) men har ikke krefter :-D

Er 11+1 på vei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...