Gå til innhold

Spr.mål til andre som jobber i helsevesenet

Anbefalte innlegg

Andre som jobber på sykehus, sykehjem?

Hvordan synes dere det å følge de tøffe/travle dagene på jobb, etter dere ble gravid?

Jeg har vært kvalm de første 3mnd, og er egentlig bedre nå.. men på jobb er det et høyt tempo, og mye "rare" lukter. Går mye å brekker meg, og blir fort sliten.

Hvor lenge tror dere dere holder ut?

Fortsetter under...

jeg jobber bare hver 3.helg på omsorgssenter, og har egentlig aldri reagert på luktene der. JA, det stinker;) , men brakk meg aldri etc. nå klarer jeg ikke de luktene...det er grusomt på jobb når jeg er der. er aldri kvalm ellers, har egentlig ikke merket så veldig til at jeg er gravid, men på jobb er luktesansene mine forsterket. men jeg vil prøve å holde ut det lille jeg jobber der så lenge jeg kan (til magen blir for stor og tung til å løpe rundt der). men jeg hadde aldri holdt ut i en 80-100% stilling på en slik plass. det er sinnsykt tungt, og man løper beina av seg. det stresset kan ikke være bra for alle...

Sånn jeg ser det, har vi to valg. Vi må be om noe tilrettelegging av arbeidet eller sykemelde oss når vi kjenner på kroppen at det blir for mye. Under graviditeten er det viktig at vi setter barnet i magen høyest og ikke jobben. Jeg er i uke 20 og kjenner at jeg bruker nesten alt det jeg har av energi på jobben. Det har gått greit fra uke 13 til nå, men kjenner at det blir mer slitsomt nå. Heldigvis er vi i en jobb hvor noen kan erstatte oss. Det er mange andre som kan vår jobb.

Egentlik ikke like lett. Sykepleiere er ikke lett å få tak i ved sykehjem. Jeg jobber nesten hundre prosent, og har mega dårlig samvittighet når jeg ikke kan komme på jobb. Jeg vet det går utover de få andre sykepleierene ved posten. Som må inn ekstra.

Føler og all energi går til jobben, ikke mye igjen til fam. hjemme som også trenger en.

Jeg jobber i hjemmesykepleien, å føler at det går greit. Men sjefen min er veldig bekymret, at jeg ikke må løfte for tungt å slik. Til nå har det gått greit, er mer følsom for lukter å slik.. Å fisj å fisj!!!

Men energien min blir brukt opp på jobb, har ikke NOE overskudd når jeg kommer hjem. Rett på sofaen å få tak i fjernkontrollen!! Hihi...

Vi er heldigvis tre hj.pleiere på jobb på dagen (+1 spl) hvor vi har 5 pasienter hver..Jeg sa tidlig ifra at enten så må jeg få slippe de tyngste pasientene (som vi som regel har 3 stk av) eller så blir det sykemelding.. Så jeg er heldig som slipper å ta de tyngste, så jeg kan være på jobb =) hadde blitt gal av å gå hjemme nemlig

Annonse

Jeg har vært sykemeldt i 4 uker, og har hatt to uker ferie nå (enda to uker igjen). Hos oss er det også vanskelig å erstatte sykepleiere, men jeg vurderte det som at jeg måtte tenke på meg selv og barnet, og ikke minst på dem hjemme i første omgang. Jeg er forferdelig kvalm og sliten, og klarer nesten ikke å gjøre noen ting. Det ble litt bedre når jeg fikk være hjemme, og nå i uke 13 kjenner jeg at det begynner å slippe taket litt.

Forrie svangerskap holdt jeg ut til uke 35, får se hvor lenge det blir denne gangen, da:)

Heisann!

Jeg er sykepleier jobber på sykehus. Skulle egentlig begynne i nattstilling nå.. men det skal man jo ikke når man er gravid. Så jobben må tilrettelegge for meg til dag/kveld. Men det har de ikke mulighet til å gjøre for hele stillingen min. Så de skal tilrettelegge det de klarer ( si ca 30-40%) så blir resten svangerskaps permisjon. Altså jeg får full lønn.. Det er ikke så lurt å være sykemeldt fordi man kan "bruke opp" sykemeldinga si.. Hvis det skjer noe i bareselpermisjon.. si hvis man f.eks brekker beinet eller ett eller annet, så skal man jo gå å sykemelde seg og da vil barsel permisjonen bli forlenget. Men har man brukt opp all sykemeldinga før barselpermisjon så har man ikke denne muligheten. Og selv om man går i svangerskaps permisjon får man feriepenger neste år. ( dette er nytt fra i år) Så dette er en fin løsning for de som har en jobb der det er vanskelig å tilrettelegge.

Jeg har dessuten vært sykemeldt i to uker nå pga kvalme og tretthet, regner med å få ny sykemld i morra.. Avdelingen jeg jobber på passer dårlig med kvalme og lite energi...

Men populært at man blir gravid i helsevesenet..... NEI , det var det iallefall ikke! Merket godt det!

Jeg får også dårlig samvittighet ovenfor de andre på jobben. Da jeg vet det er ferietid og masse vikarer og nye sykepleierere + at det er fult på medisinske avdelinger for tiden.. Men jeg synes det er viktig og tenke på meg selv og babyen ... Og det er en jo en relativ kort periode i livet en går gravid.. så jeg prøver å tenke på meg selv.. selv om det ikke er like lett..... :/

Hei, dette var et bra innlegg. Jeg mener at det er ekstra viktig å tenke alternative løsninger når man er i et så stresset og fysisk hardt yrke som blant annet oss helsearbeidere,,,,

Selv er jeg avdelingsleder på et sykehjem hvor jeg alltid er den eneste sykepleier på dagvakt. I tilleggg til å skulle følge opp personalsaker, timelister og div administrative oppgaver må jeg stelle minst 3 pasienter hver dag og dele alle medisiner, PUH!! Vi har masse dyktige hjelpepleiere, men det blir desverre ingen å dele mine oppgaver med.

Jeg er glad i å jobbe i et travelt tempo og trives godt på jobb både sosialt og med oppgavene mine. Etter jeg ble gravid ble det mye tøffere. Greide å holde ut kvalmeperioden men begynte raskt å få ryggsmerter og store søvnproblemer. Blodtrykket som alltid har vært normalt hadde gått ned til 90/60 ; (

Begynte med redusert sykemelding, 50 %, da jeg ellers er i full stilling. Dette ble mer kaotisk enn noen gang fordi arbeidsgiveren ikke satt inn vikar for meg,,,,Det gikk i noen uker men nå er jeg desverre 100 % syk. Har vært det siden uke 22.

Kjiipt å gå hjemme og stress med dårlig samvittighet for de andre på jobb. MEN når ikke arbeidsplassen kan tilrettelegge og når det nesten ikke er folk igjen på jobb pga innsparing så må vi ta vår egen helse og babyens sikkerhet i første rekke,,,mener i allefall jeg ; )

Dette ble langt,,,men godt å få ut noe av de samme erfaringene. Stol på dine egne avgjørelser og lytt til kroppen.

Velger å være anonym pga jobben,,,,

Bare lurer på en ting, du sier at man ikke skal gå nattevakter når du er gravid!!!!????? Hvor står d skrevet? jeg går nå 15 netter i strekk jeg pga manko på folk....går kjempefint! Vet også om andre som går nattevakter som er gravide!!!

He, jeg er også nattevakt og gravid. Har gått fint til nå, og også i mitt forrige svangerskap. Men jeg har hørt at det er en økt risiko for abort for nattarbeidende gravide. Men nå er jo alle her forbi den første tre månedene, så vi får satse på at det går greit:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...