Gå til innhold

Hva gjør jeg nå? (angående amming og medisin)

Anbefalte innlegg

Har en sykdom som tilsier at jeg må ta en somadril(muskelavslappende). Har ikke tatt det før, men nå er jeg nødt.

Legen sier at jeg burde, men kunne ikke gi meg noe råd angående ammingen. I pakningsvedlegget står det at barn som ammes kan bli påvirket virket. Han mente hun kunne få mme, men vil ikke det. Kan man ta det og amme eller burde jeg pumpe ut og kaste melken etter at jeg har tatt den? Noen som har prøvd eller vet?

Fortsetter under...

Jeg har selv tatt medisin som jeg måtte ha(ikke somadril), og jeg har ammet hele tiden for det gikk fint med det jeg har tatt. I felleskatalogen står det veldig ofte at man ikke skal amme når man tar en gitt medisin, men nasjonalt kompetansesenter for amming opererer med egne lister over ting som er "tillatt". Jeg ville bedt legen ta kontakt med dem, eller eventuelt en barnelege på sykehuset. Det er viktig at du får riktig informasjon av noen som kan både amming og medisiner.

Hvis du bare skal ta det sporadisk og du ikke kan amme med den medisinen, ville jeg pumpet og kastet melken. Du kan jo gi litt tillegg innimellom. Men da må du få klarhet i halveringstiden på den medisinen, da er det viktig å vente med å amme til det er helt ute av kroppen igjen.

(Ut fra det jeg vet om Somadril er jeg skeptisk, i og med at man blir så trøtt av det.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...