Mikkemamma<3 Skrevet 30. juli 2006 #1 Del Skrevet 30. juli 2006 Har en gutt på snart 11mnd. Problemet vårt er matingen. Han har absolutt null interesse for mat. Skjønner rett og slett ikke at han må spise, men får i stedet vondt i magen og blir sur og grinete. Vi har prøvd å "sulte" han, men det hjalp heller ikke. Det er et mareritt å prøve å få i han maten. Han sitter ved bordet i høystol som han hele tiden prøver å komme seg ut av. For å få i han maten må han hele tiden få nye leker å holde på med, eller bli distrahert av noe annet. Han kaster ting, gråter og slår rundt seg. Noen ganger er han rolig og spiser relativt greit, men det er sjelden. Pga. dette får vi i han veldig lite fast føde. Klarer å få i han ett middagsglass og en porsjon grøt om dagen, resten er mme (nutramigen pga. melkeallergi). Han har sonde som vi kan gi han melk i hvis han ikke vil spise selv. Han har i tillegg reflux, og får losec pga. dette. Noen som kan hjelpe meg med tips om hvordan få han til å bli mer interessert i mat, eller hvordan få i han maten på en enklere måte? Ernæringsfysiologen på sykehuset sa han klarte seg på mme. til han er 1 år, men da har vi et problem. Blir gal snart. Gruer meg til hver dag pga. matingen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5764094-noen-som-kan-hjelpe-meg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 30. juli 2006 #2 Del Skrevet 30. juli 2006 Det høres ikke ut som om han helt trives i stolen sin...Hva om du prøver å ha ham på fanget og bare gi ham litt frukt.Kiwi, jordbær, most banan, fruktkompott eller noe annet som han liker? Etterhvert kan du sette ham i stolen og fortsette m matingen. Ta et skritt av gangen. Etter noen ganger kan du prøve litt middag eller grøt. Havregrøt kokt på vann og litt rismelk m/maltekstrakt, koktpotet og gulrot most m litt vann. Alle smakene må jo læres, det kan jo være at han ikke liker kraftig smak ennå. Jeg vet at reflux kan gjøre det vanskelig, men prøv med mindre porsoner flere gang om dagen. Det vitigste er nok at det ikke blir noen kamp, men en hyggelig setting:o) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5764094-noen-som-kan-hjelpe-meg/#findComment-5764497 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 30. juli 2006 #3 Del Skrevet 30. juli 2006 Jeg kjenner ikke til reflux-problemet, men håper jeg kan hjelpe til med noen tips. Min sønn har alltid vært glad i mat, MEN.........bare når han har fått spise selv. (Han nekter å åpne munnen når vi vil hjelpe.) Det blir myyyyye søl. Men han spiser godt. Noen ganger med hendene, andre ganger med skje. Noen ganger bare leker han med maten - og jeg mener at dette må han også få lov til. Noen foreldre liker ikke at barn leker med maten, men jeg mener at også lek er viktig under måltidet. Vi har selvsagt regler også. Min sønn kan godt få rive brødskiven sin i stykker, men han får ikke lov til å kaste den ned på gulvet. Det å kaste på maten er vel den eneste regelen vi har. Eller setter vi på musikk og synger, mens vi utforsker pølsebitene. Og jeg spiser gjerne sammen med ham. Noen ganger vil han først se hvordan jeg liker maten. Min sønn likte ikke middagsglass fra han ble 11mnd. Det var som om han sluttet å like det over natten. Kanskje du kan prøve med mer voksenmiddag- gjerne med spennende krydder. Barn liker gjerne litt sterk mat. Ellers er dette med å få i ham mat ved å gi han nye leker, noe barn vokser seg ganske raskt fra. Siste tips må være å slutte med stolen for en stund. Han har helt klart vonde "minner" ved å sitte der. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5764094-noen-som-kan-hjelpe-meg/#findComment-5764749 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå