Juli-mor Skrevet 30. juli 2006 #1 Skrevet 30. juli 2006 Jeg fødte en nydelig datter for en uke siden. Desverre har vi store problemer med å få til ammingen og dette gjør med veldig deprimert. I går ga jeg nesten opp, gråter nesten hele tiden og gruer meg skikkelig til jenta våkner og vil ha mat. Jeg har fått blødende sår på begge brystvortene og det gjør så vondt at jeg omtrent hyler når hun suger. Jeg vet ikke om hun får ordentlig sugetak selv om jeg prøver å gjøre alt "etter boka". Brystvortene er deformert når hun har sugd litt, den delen som er øverst mot meg er utstående men den nederste omtrent blir flat. Det er den øverste delen som har blitt sår. Dette skjer uavhengig om ammestilling er sittende eller liggende. Det er verst på det ene brystet, der har jeg også begynende sår på areola. Jenta suger helst rundt en time ved hver mating. Tar små pauser og virker som hun nesten sovner inneimellom. Fikk beskjed om max 20 minutter på helsestasjonen (og bytte bryst etter 10 minutter) men da bare hyler hun til hun får bryst igjen. Har prøvd med skjold, men hun får ikke i seg nok og det er fremdeles vedig vondt. Etter bare tre måltider med skjold fikk hun problemer med å ta brystet uten så det har jeg kuttet ut. Smører med morsmelk etter hver amming og forsøker å la det tørke men er vanskelig da jeg omtrendt lekker ustanselig. Prøver å ha bare bryst så mye som mulig (som fører til at vi har melkeflekker over alt og etter bleieskift er det store dammer på gulvet). Klarer ikke å gi henne det verste brystet så det pumper jeg for å holde produksjonen oppe. Noen som har noen gode råd?
-pixie- Skrevet 30. juli 2006 #2 Skrevet 30. juli 2006 Gratulerer med tulla! Først vil jeg si, ikke gi opp - dette kan ordnes! Og det virker som om du gjør mye riktig! Er det barselpoliklinikk på sykehuset der du bor? Hvis det er det ville jeg tatt kontakt med dem i morgen sånn at du kan komme dit en tur. Der vil de kunne se på ammeteknikken deres, det virker som om dere kan trenge en justering. Jeg fikk selv god hjelp av dem der jeg bor. Hvis du ikke kan gå på en barselpoliklinikk ville jeg ikke nølt med å ringe til en ammehjelper, se www.ammehjelpen.no De er veldig hyggelige og veldig flinke med amming - kanskje en til og med har anledning til å komme og se hvordan hun suger. Hvis ikke du får tak i den første du ringer, bare fortsetter du nedover på listen - ikke gi deg! Lykke til!
(-;) Skrevet 30. juli 2006 #3 Skrevet 30. juli 2006 Det er ikke sikkert barnet suger riktig sjøl om DU gjør det riktig. Det er ikke lett å veilede et barn når man ikke har ammet før! (Er veldig glad for at det var min nr.2 som hadde problemer med å få riktig sugetak, for da hadde jeg et års erfaring og visste hvordan jeg skulle "veilede" han til å ta godt tak). Kanskje har hun for liten munn enda, for stramt tungebånd e.l. Eller kanskje du har sånn spreng at hun ikke får tak på de store brystene (melk i så fall ut til det blir mykt). Hun skal i hvert fall ikke suge på brystvorten, men på huden under den. Til du får hjelp, kan du være ekstra nøye på at hun gaper godt opp, og at tungen er nede. Hold henne godt inntil deg, mage mot mage. Det er viktigst at underkjeven er langt fra brystvorten, for det er tungen som gjør skaden hvis hun suger feil. Men jeg ville så snart som mulig oppsøkt kyndig hjelp; ammepoliklinikk, ammehjelper eller helsesøster.
Babykilo Skrevet 30. juli 2006 #4 Skrevet 30. juli 2006 Min gutt er 8 uker, og jeg hadde mye problemer med sår. Jeg vet veldig godt hvordan du har det, all sympati, det er så vondt! Men - jeg tror det fort bli bedre. For det første ordner det seg mer når ungen blir littegrann eldre, men jeg vil anbefale å tvinge dere selv til ikke å amme så lenge av gangen. Ungen drikker ikke hele tida når hun ligger der, mye kos. Etter en liten stund vil det bli rutine på at ungen må drikke når sjansen til mat er der, la henne bli skikkelig sulten. Vet at det er fælt med skriking... Kanskje du kan prøve noen dager og se om det går an å venne henne til det. Ha noen hos deg så mye du kan, moralsk støtte og noen til å ta over bæring. Mine sår helet overraskende fort når vi først fikk orden på det. Melken er antibakteriell. :-)Lykke til.
Juli-mor Skrevet 31. juli 2006 Forfatter #5 Skrevet 31. juli 2006 Takk for svar! Føler nå at jeg har forsøkt alt uten at det går noe bedre. Fått time på barselpoliklinikk i dag så da håper jeg at jeg får litt hjelp.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2006 #6 Skrevet 31. juli 2006 Jeg hadde det på nøyaktig samme måte da jeg fikk min jente..hun drakk blodig melk fra grusomme sår, og jeg gråt å gråt da hun ammet. Var fælt! prøvde alt kremer, teknikker osv.men ingenting hjalp..avlastet med å hele tiden bytte stilling, men det som tilslutt hjalp var albueskjell. Vet at mange ikke liker bruk av disse, pga.fare for sopp o.l.men for meg reddet de stort sett hele ammingen og vettet mitt! vet at menge får sår uansett om barnet dier riktig..det er det som er så rart..er ikke alltid det er det som er problemet..jenta mi har hele tiden gjort det riktig, men jeg ble jo uansett veldig sår!
sommerbarn Skrevet 31. juli 2006 #7 Skrevet 31. juli 2006 Hei! Jeg føler slik med deg. Jeg fikk min gutt for 6 uker siden og slett veldig med såre brystvorter. Slik som deg gråt jeg gjennom ammingen og til slutt gikk det ikke lenger.Redningen min ble amme oppsamlingskopper og Simplex øyesalve. Når du går med disse oppsamlingskoppene får brystvortene kontinuelig luft og det er ingenting som presses mot brystvortene. Simplex salven, som egentlig er steril vaselin, gjorde skorpene myke og tilhelingen gikk raskere. Den ene puppen ble ikke ammet på 2 døgn for den var full av store sår. Men etter det var den helt fin. Jeg var nesten sjokkert at den kunne bli så fort fin og det gjorde ikke vondt å amme heller. Jeg var ganske stresset da jeg ikke kunne amme på det ene brystet i over 2 døgn. Jeg var sikker på at jeg ville miste melken da brystet ikke ble stimulert, men det var ikke noe problem. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2006 #8 Skrevet 31. juli 2006 Vil bare si at jeg opplevde det samme selv, men det var mye bedre etter en tre ukers tid. Ikke gi opp. Kan på det varmeste anbefale Brystvortecrem fra Lanacare. Smør på etter hver amming. Lykke til. Selv om det er trøblete nå så er det utrolig fint med pupp når det har gått seg til. Veldig lettvint, og selvfølgelig det beste for babyen.
petiteM's Skrevet 1. august 2006 #9 Skrevet 1. august 2006 Stakkar, jeg føler så med deg. Ser at mange har hatt samme problemet, og jeg er også en av dem. Alt fikset seg etter en tur på ammepoliklinikken der vi fikset på teknikken. Her er noen tips: -bruk tvillingstilling; barnet under armen din, min jente fikk hvertfall bedre tak da. -"tilby" brystknoppen; lag en liten C med hånden din slik at brystknoppen blir lettere å få tak på inkl området rundt. -støtt barnets nakke og rygg, og hekt henne (litt brutalt) på puppen slik at hun får mye i munnen. -stryk brystknoppen noen ganger over barnets nese og munn- da gaper hun høyere og får et bedre tak -jeg hadde god effekt av albueskjell, og mener de er verd et forsøk -iflg. min "ammeguru" på poliklinikken skal man ikke smøre med alskens salver og kremer. Til nød kan simplex øyesalve brukes, ellers er det lufttørking og mm som gjelder:-) Håndmelking i noen dager, og å gi henne med kopp kan være et alternativ for at du skal få litt ro til å bli bra. Jeg har prøvd ALT, og med rett teknikk, ble jeg faktisk fin etter noen dager:-) Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå