Gå til innhold

Hvilken uke er det man kan ta ul for å utelukke Downs?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ring og hør imorgen da.

Men hvis det ikke er noe fare for det...at det er noen i familien din som har det så hadde jeg ikke ville gjøre det,det er jo litt risikabelt. Og ikke vet jeg om de gjør det uten noen grunn heller.

Lykke til:=)

Neida, ingen i familien som har det, bare bekymret mor =) trodde man kunne måle panne målet eller noe på ul i en spesiell uke og man da ikke trengte å ta fostervannsprøve.

Jeg er bare hysterisk, =)

Annonse

Takk for svar jenter, har ingen grunn til bekymring egentlig, er heller ikke i risiko gruppen, men har vært mye syk dette sv skapet, så ble jeg litt nysjerrig på å sjekke det bare.

Så det går nok bra =)

Gjest leelu23 m/ jente 25.11

Det er i uke 11-12.

jeg var på privat ul i uke 14+3 og da var det allerede for sent å måle nakkefolden som de gjør på ul for å utelukke downs.

De kan også se om babyen har neseben. Barn med downs har sjelden neseben som friske barn har.

Så det er flere som går å uroer seg for at ikke alt står bra til med den lille der inne... Skulle ønseke jeg kunne bare slappe av og kose meg med å være gravid når formen er så bra! Men overalt står det jo om alt som er skadelig for fosteret..men prøver å tenke at de fikk barn før i tiden når ikke de visste så mye om sånne ting også. Det har i alle fall hjulpet meg litt.. Tror ting er en smule overdrevet.. Eller vil i alle fall tro på det.. Er du gravid med din første? Hvor gammel er du?

Hei prinsesse!

Din alder + nakkefold i uke 13 (+ intill 6 dager) samt blodprøve av deg for å måle hormonbalansen din, gir en veldig god indikasjon. I tillegg sjekker de etter neseben. Dersom du er i risikogruppen får du tilbud om fostervanns eller morkakeprøve. Har nettopp testet... lykke til!

Annonse

Som lillefrk sier ovenfor, man kan ikke utelukke downs ved hjelp av tidlig ultralyd og duotest (blodprøve)!!!! Testene sier bare noe om du er i risikogruppen eller ikke..............Tidlig ultralyd for å måle nakkefold kan tas fra uke 10-13+3, men også barn som ikke har downs kan ha en bred nakkefold- derfor er ikke testen sikker.

heisann! I uke 11 kan man ta ultralyd og se på nakkefolden. Men det er veldig FÅ gynekologer/leger som er spesialiserte nok til å se dette. Som regel må man til riksen!.Jeg spurte nemlig gynekologen min om dette.. og hun sa at dette er veldig spesielt og kun noen få spesialister som kan se.. så man kan ikke bare bestille time hos volvat..

Jeg var på UL i uke 12, og da målte de nakkefolden til 4 mm. Legen var da bekymret for at babyen min hadde Downs. Skikkelig slag i trynet. Fikk beskjed om at dette kun kunne sees på UL mellom uke 11 og 13.

Ny UL målte samme str. på folden i tillegg kunne ikke nesebenet sees..... Vi valgte å ta morkakeprøve - Babyen min viste seg å være helt frisk!!!! Var godt å få dette svaret etter to uker i helvete rett å slett. Utrolig mange tanker i hodet i den perioden ja.....

Er nå 23+5, og lille jenta mi er superaktiv inni magen!!!

Masse lykke til videre med din graviditet!

Klem

Vi var på Ul 12+6. Og legen målte da folden til 1 mm. Dermed var alt flott sa han til oss. Det var visstnok siste uka han kunne se det da sa han til oss. Vi kom ikke på det en gang vi, han sjekka det av seg selv. noe vi self var glad for etterpå :-)

du får ikke ul for å sjekke dette sånn helt uten videre..

Og de ser det best mellom uke 11 og 13.

Downs kan ikke utelukkes helt ved hjelp av ul.

Vi fikk etter duotest (ul + blodprøve) svar om at det er 1 til ca45000 sjans for downs.

For å få dette i Norge må du ha noen med downs i familien eller være over 38 ved termin.

Hvor gammel er du?

Min alder - 28 år - tilsier at jeg har 1 til ca1200 sjans for å få downs

Oi Oi Oi!

Her var det mye svar gitt, til dere som lurte ovenfor, jeg er 2 gangsfødende og er IKKE i risiko gruppen for Downs, men jeg var litt nysjerrig på om det gikk an å sjekke dette, da jeg har vært MYE syk dette sv skapet. Og jeg har lest om andre her inne som har sjekket.

Dette innlegget var ikke ment for å provosere noen eller virke overhysterisk =)

Folk bruker jo babywatcher hver dag her inne, så det finnes sikkert folk som er urolige av og til som meg og og vil sjekke at alt er i orden =)

Takk for svar jenter !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...