Gå til innhold

små blemmer i ansiktet\på hodet-hva er dette??

Anbefalte innlegg

Min lille gullklump på fem uker har fått noen små blemmer på kinnet og oppover mot tinningen, samt i hodebunnen. Ikke så store, men det ser ut som væskefylte blemmer.

Hun har til nå hatt "plettfri" hud, dvs uten disse småkvisene o.l som spebarn ofte har.

Hun virker fornøyd, skriker ikke og spiser bra (morsmelk).

Noen som har det samme? Lurer på hva det kan være...

Fortsetter under...

Annonse

Jenta mi på 6 uker har også slikt utslett og det er ikke brennkopper.

Enten er det varmeutslett eller så er det melkeutslett. Jeg har funnet ut at det mest sannsynlig er en reaksjon på varmen det jenta mi har, for hun blir bedre dersom vi er ute i dagslys og hun ikke har så mye klær på seg nå når det er varmt.

Veslefrøkna vår har (i følge helsestasjonen) fått varmeutslett. Det er bittesmå væskefylte blemmer som har dukket opp de siste dagene når det har vært så varmt. Men disse blemmene er helst på steder hvor det ikke kommer til så mye luft, som under haka, bak knærne, under armene, og faktisk bak det ene øret - for hun liker best å sove med hodet til den ene siden. Om det er vanlig å få varmeutslett på kinnet og i hodebunnen har jeg ingen formening om, men du kan jo høre med helsestasjonen din du også.

På innlegget ditt så høres det ut som disse ser forskjellig ut fra de hormonkvisene spebarn ofte får, stemmer det? Siden du nevner begge deler, mener jeg.

Vår lille jente hadde masse små kviser/blemmer rundt 5-6 ukers alderen. Dette er hormonutslett som hun får fordi hun spiser morsmelk. Det kommer altså fra deg. Mange hormoner i sving etter fødselen hos deg, vet du - og de går i melka. Jeg fikk tips om å smøre morsmelk på dem, og det gjorde jeg. Vips så var de vekk. Det tok ca. 3 dager. Smurte litt hver gang jeg ammet. Etterpå tok jeg en ny smørerunde hver gang jeg så antydning til en blemme. Nå er hun 2 1/2 mnd, og dette er ikke noe "problem" lenger.

Det gjør ikke vondt for dem - klør ikke en gang. Men det ser jo ikke så pent ut, da ((:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...