Nicita73 Skrevet 29. juli 2006 #1 Skrevet 29. juli 2006 Jeg har vært inne å lest meg grønn på trygdeetatens sider, men syntes de er vanskelige å forstå, tror jeg må be om en time på trygdekontoret, for plutselig har jeg hodet full av spørsmål.Jeg har valgt å gå hjemme 1 år, da får jeg 80% ubetalt i forhold til min vanlige lønn? Pappaen skal ha 4 uker hjemme med gutten når jeg begynner å jobbe igjen, men har da forstått at de 2 ukene han har igjen mister vi da, de går ikke over på meg? Jeg har da 48 uker permisjon, stemmer det? Så til slutt, man tar gjerne sine opptjente ferieuker i forbindelse med permisjon, men jeg regner ikke med at jeg kommer til å fortsette i jobben min etter endt permisjon, da jeg har flyttet og fått lang reisevei, ønsker å finne meg noe annet, får man da disse ferieukene utbetalt tro? Mange spørsmål på en gang dette gitt, men kanskje det er noen som kan svare meg:)
1dag igjen, og da kom hun ;) Skrevet 29. juli 2006 #2 Skrevet 29. juli 2006 Skal gjøre et forsøk her Feriepenger er jo oppspart fra dette året og de får du utbetalt neste år som avtalt. Det er vel 12uker fra permisjonen (ved 52ukers permisjon) man får feriepenger fra og de kommer utbetalt i juni året etter, og når du får utbetalt feriepenger fra din nåværende arbeidsgiver må dere diskutere sammen (om du sier opp er det flere arbeidsgivere som ønsker å betale alt de skylder deg i et sluttoppgjør men husk at du må betale skatt fra feriepengene om du får de utbetalt samme året de er opptjent) Såvidt jeg vet er 52ukers permisjon fordelt slik: 3uker før termin, 4uker til far og de resterende 44uker til mor. I tillegg kommer jo ferieukene om man bruker de... (Da bare gir man beskjed til trygdekontoret når man skal ha ferie og så stopper de utbetaling av permisjon de ukene.) Hvorfor du skriver at dere "mister" 2uker skjønner jeg ikke helt?? Vet det er noe nytt om at far kan ha 6uker i steden for 4uker men man får jo uansett da betalt for alle 6ukene, da kan vel far bare ha de 6ukene??? I steden for å miste de mener jeg... Håper du ble litt klokere, he-he!!! Håper du har husket å søke om fødselspenger til Trygdekontoret for det kan gå noen måneder før man får det i orden, da kan du jo og spørre om det du lurer på
moelak _og_Hanna Kristine!! Skrevet 29. juli 2006 #3 Skrevet 29. juli 2006 Fra 1. juli 2006 ble det gjort slik at far kan ta ut inntil 6 uker permisjon. Om han ikke tar ut fullt ut 6 uker skal det resterende overføres til mors permisjon. Man avtaler seg i mellom, når man søker om fødselspenger fra trygdeetaten, om hvor lange perioder man vil ha og hvordan fordelingen skal være for mor og far. Jeg har lest meg ihjel på dette for å forstå det. ;-)
Nicita73 Skrevet 29. juli 2006 Forfatter #4 Skrevet 29. juli 2006 Så man kan overføre noen av fars uker til mor? noen mener at om far ikke har mulighet til å ta 6 uker, blir de resterende ukene bare "borte". Men om du har lest om det, stoler jeg på deg moelak:)
Nicita73 Skrevet 29. juli 2006 Forfatter #5 Skrevet 29. juli 2006 Min samboer har bare mulighet til å ta 4 uker, derfor skrev jeg "mister" de resterende ukene. Nei, det er jammen ikke godt å sette seg inn i alt dette. Jeg skulle nok spurt om litt mer når jeg ringte trygdekontoret for å be de sende meg sjemaene, men hun sa det sto så bra forklart i skjemaene hun skulle sende meg, så da stolte jeg på det, men det var ikke så godt å forst¨å alt der heller syntes jeg. Hun sa det ikke var nødvendig å sende inn skjemaene før det nærmet seg permisjonstid, men jeg stoler ikke helt på det, sender de om et par uker jeg tenker jeg:)
Gjest Skrevet 29. juli 2006 #6 Skrevet 29. juli 2006 6 uker av permisjonen er forbeholdt faren, og moren kan ikke få overført noen av disse dagene dersom faren velger å ikke ta ut fulle seks uker. Dette står klart i forlketrygdloven: § 14-10. Fedrekvote (873) Dersom morens yrkesaktivitet i opptjeningstiden har svart til minst halv stilling og faren fyller vilkårene for rett til fødselspenger, er 30 stønadsdager (6 uker) av stønadsperioden forbeholdt faren (fedrekvote). Hvis faren helt eller delvis lar være å ta ut fedrekvoten, blir stønadsperioden tilsvarende kortere
Merete71 Skrevet 30. juli 2006 #7 Skrevet 30. juli 2006 Hei Jeg har ikke vært inne og lest meg opp nå, men jeg er ganske sikker på at det i alle fall går an å søke om å få overført noe av fedrekvoten til mor (ei venninne av meg fikk det). Så gjenstår det å se om man får det innvilget...
Meg og mini med ny spire :) Skrevet 30. juli 2006 #8 Skrevet 30. juli 2006 man kan søke om å få flyttet over fars uker til mor, men de sier det er veldig vanskelig å få dette innvilget. må visst ha en veldig god grunn..
Tøvsjura *1 stor og 1 liten* Skrevet 30. juli 2006 #9 Skrevet 30. juli 2006 Omtrent eneste gangene de godtar å overføre fars uker til mor er hvis far ikke har opparbeidet seg rett til permisjon eller hvis mor er alene om omsorgen
Nicita73 Skrevet 30. juli 2006 Forfatter #10 Skrevet 30. juli 2006 Ok, tror jeg skal ta en telefon til trygdekontoret...takk for alle svar:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå