Gå til innhold

MME til melke allergiker.forslag?

Anbefalte innlegg

Mistenker at min sønn er allergisk mot melk og muligens egg.jeg ammer men vil gjerne ha noe i bakhånd til barnevakt osv...hvilke merker kan man få kjøpt? skal bestille legetime,men trenger noe til helgen så....noen typer er jo veldg dyre.

Han er 5 mnd og jeg skal begynne med grøt etterhvert,forslag til grøt som ikke er melkeavhengig?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5755760-mme-til-melke-allergikerforslag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å ha noe i bakhånd v barnevakt, er det kanskje lurt å pumpe mm. Det tar litt tid å venne seg til smaken på erstatningene. De smaker ikke spesielt godt. Selv bruker vi nutramigen, den koster i underkant av 200 kr.

I forhold til grøt bør en jo bruke grøt som en tilsetter melk for at barnet skal få i seg nok næringstoffer. Vi bruker samme melk til det. Kjøper det meste av grøten på helsekost. Den vi bruker er av merket Holle og skal bare tilsettes varm melk. Eller en kan bruke den som fruktgrøt. De har ulike sorter som ris, hirse, spelt og fullkorn.

Annonse

Kan anbefale å lese litt på sidene til Astma og allergiforbundet - www.naaf.no - gå inn på sidene som heter Allergiviten. Kan hjelpe til å forstå ting rundt allergi. Hva du bør tenke på siden barnet viser tegn på allergi. Viktig at også du holder deg unna produktene siden proteiner av matvarer blir overført til melken. Om du bør gjøre det hele perioden du ammer er jeg usikker på men du kan observere hvor sensitiv han er for matvarene. Jeg må bare anbefale at du ammer så lenge som mulig. Jeg hadde planer om å amme til jenta mi var 1,5 år, men hun nektet plent da hun ble 9 1/2mnd. Håper du har masse melk!! Det beskytter så utrolig bra!!!

Ang pulverjungelen - kan jeg anbefale Nutramigen 1 (uten LGG - som ikke anbefales av NAAF før barnet er over året - pga tarmsystemet). Det er ett kumelksprodukt, men protinene er fullstendig brutt ned slik at de ikke skal trigge allergi. (Soyamelk kan også gi allergi, mener det står noe om det på allergiviten). En boks koster ca 270 kr mener jeg. Hvis du bor i nærheten av svenskegrense lønner det seg å kjøpe det der, koster ca 160 nkr per boks - mye å spare! Men jeg mener at du får det på blå resept om sønnen din får påvist allergi - tror det bare er en blodprøve. Mener at en barnelege må se på han, få henvisning fra fastlege.

Datteren min har ikke allergi, men jeg har holdt henne unna egg, melk, fisk, nøtter, skalldyr, jorbær og sitrus - også jeg da jeg ammet (minus melk). Jeg er selv veldig allergisk, med astma og eksem. Mye av dette i min famile både på far/mor siden. Så jeg har kjørt dette regimet får å håpe at jeg kan forebygge utviklingen - so far so good! Er ikke noe pes, bare ganske dyrere, men det spiller liten rolle.

Videre har jeg valgt å bruke ferdiggrøt fra Småfolk. Den som skal blandes med morsmelkerstatning el morsmelk. Fra 6 mnd er det Havre og bygg grøt, og Fra 10mnd Juniorgrøt. Obs at de kan innholde spor av melk om barnet ditt er veldig sensitivt. Går raskt å lage.

Dette var ett veldig langt svar, men sånn har vi gjort det. Håper du får hjelp ang utredning av sønnen din, og kjempe masse lykke til!!!

Hei!

Jeg bruker Nutramigen LGG til vesla på 6 mnd. Hudspesialisten vi går til understreket at LGG var spesielt gunstig for å hindre utvikling av bla atopisk eksem. Vet du hvorfor NAAF ikke anbefaler denne til barn under 1 år? Trodde dette var en gunstig og snill tarmbakterie......

Takk for råd!Har vært hos lege med han, så nå blir jeg henvist til barnelege. Han får Nutramigen LGG nå i grøt og på flaske dersom mamman må ut...Så håper eg at eg slipper å betale dette selv framover..da blir det litt av en utgift gitt :)

Hvis han får en allergi diagnose fra barnelegen så har du krav på å få Nutramigen på blå resept.Barnelegen søker da TK for deg. For oss tok det bare en uke fra spesialisten sendte søknaden, til vi fikk brev fra TK om at det var innvilget!!! Spar på kvitteringene intill videre, så får du refundert dem hvis/ når dere får innvilget Nutramigen på blå resept. Har du utgifter til fuktighetskremer i forb med eksem, så kan barnelegen også søke om at du får refundert de utgiftene deres som overstiger 1600 i året.

Lykke til!

Hei - dette lange innlegget er om LGG i Nutramigen. Svarer på ett spørsmål ovenfor. Det er dette jeg har basert min uttalelse på.

Dette er sakset ut fra en artikkel - hentet fra Allergiviten på NAAF sine sider. Den er hentet fra British Medical Journal 30 april 2004.

Probiotika

Probiotika er gresk og betyr "for livet". Dette er fellesbetegnelsen for bakterier som har en gunstig virkning på helsen. Det dreier seg (kanskje) mest om melkesyrebakterier (laktobasiller) som normalt finnes i stort antall i tarmen og som ellers er ufarlige. De probiotiske melkesyrebakteriene har en naturlig plass i fordøyelsessystemet, hvor de gjør godt for kroppen. Disse bakteriene ødelegges ofte av antibiotika som svelges , men det har lenge vært kjent at ny tilførsel av slike bakterier fremskynder helbredelsen av diaré både etter antibiotikabruk og infeksjoner. Levende melkesyrebakterier kan tilsettes mat og drikke. De overlever i magesaftens syre og kan slå seg til og formere seg raskt i tarmen.

Forsøk 6/ har vist at rikelig tilførsel av slike probiotika til mødre i slutten av graviditeten og under ammingen de første månedene reduserte forekomst av atopisk eksem hos barna. Virkning på allergiutvikling var ikke så tydelig.

For foreldre med betydelig atopisk arvelighet bør også dette kunne prøves i tillegg til andre tiltak for å forsøke å forebygge sykdom hos de barna de venter.

Vi vet ikke om tilførsel av probiotika til nyfødte og spedbarn kan føre til at andre ønskede tarmbakterier blir fortrengt. Det er ikke godt nok utforsket. Tilbakeholdenhet hos forskere skyldes forsiktighet overfor forhold som ikke er utforsket tilstrekkelig. Hittil er det ikke noe som tyder på at slik tidlig tilførsel er skadelig på noe vis. Barn som fødes på normal måte vil få med seg normale tarmbakterier fra moren fra starten av og tar neppe skade av tilførsel av probiotika når de må få tillegg til morens melk. Unntak bør nok gjøres for barn som fødes med keisersnitt.

Det er vel dette som sykepleieren i NAAF bygde sine argumenter på i en artikkel i VG/Aftenposten?? som er fra 2005. Finner ikke det i farten. Det at det nyfødte barnets tarm er steril når barnet er født og at den sakte bygger opp en normal tarmflora. Som artikkel sier er det usikkerhet rundt hvordan LGG påvirker tarmen hos så små barn. Det er kun gjennom erfaring vi kan finne ut om det er uheldig for tarmfloraen eller om det har en positiv helseeffekt. Siden det i mange sammenhenger er veldig vanskelig å forske spesifikt på barn tar det lang tid før man er helt sikker på effekten.

Men denne artikkelen er også fra 2004, ting kan ha skjedd på dette området som gjør at legen mener det er fordelaktig å gi det. Har egentlig tenkt lenge at jeg skulle ringt sykepleieren i NAAF, men det har bare blitt en sånn ting som jeg utsatt og utsatt...og for sikkert ikke gjort det. Hvis noen har noen andre referanser hadde jeg vært kjempegla for å få lest det!

Han testet positivt på både melkeallergi og laktoseintoleranse...jeg fikk blå resept av barnelegen med en gang...må eg levere søknad til trygdekontoret i tillegg( fikk nemlig et skriv for å få refundert det eg har lagt ut)????

Annonse

Hvis du har fått et skriv fra TK på vedtaket, så trenger du ikke legge ut for mme. Skrivet leverer du på apoteket som kan arkivere det sammen med den blå resepten. Da henter du den mengden Nutramigen som du trenger intill reseptperioden er utgått. Lettvint og greit!

Hvis du "bare" har den blå resepten, må du legge ut det som Nutramigenen koster, og så kan du levere kvitteringene til TK senere når vedtaket er fattet, slik at du får tilbakebetalt.

Ok..for eg fikk et brev av legen som eg leverte trygdekontoret, der han søkte om refusjon...håper det også var søknad om blå resept da( den fikk jeg, men som dere sa så måtte apoteket ha det brevet også..får vente å se hva som skjer)Det var på legevakten på barneklinikken dette så det gikk veldig fort, han hadde ikke så god tid!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...