Gå til innhold

Sushi, igjen.... :)


lillegull80

Anbefalte innlegg

Jeg vet at dette tema har vært oppe mange ganger men det er noe jeg lurer på som jeg håper noen her inne kan hjelpe meg med.

Jeg spiser sushi (fra bra/kjente restauranter), og jeg lurte på hvilke biter/fisk jeg bør holde meg unna. Har lest at tunfisk kan inneholde skadelige stoffer i mengder men med et par biter får man jo ikke i seg mye fisk da. Hva tror dere? Og hva med rå laks, spiser dere det dere som er sushispisere? Har jo også lest at ferskvannsfisk over 1 kilo ikke skal spises eller gjelder ikke det laksen bare ørret? Og så skal man jo holde seg unna eksotiske fisker som sverdfisk, hai og hval, men hva med yellowtail/hamachi, kan den spises mon tro? På matportalen står det jo at gravide trygt kan spise sushi men ikke hvilke biter man bør holde seg unna. Og hva med lakserogn?

Dette ble langt og detaljert men jeg er så veldig glad i sushi og håper noen andre sushi-elskere kan hjelpe meg så jeg kan spise dette videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Statens Næringsmiddeltilsyn skriver:

 

"Gravide kan spise alle typer fisk og skalldyr, bortsett fra…

… ferskvannsfisk, av typen: gjedde, abbor over 25 cm, ørret over én kilo, røye over én kilo.

… fiskelever.

… krabbeinnmat fra skallet (hvitt krabbekjøtt i klør og skallhus kan trygt spises).

… eksotisk fisk: hai, sverdfisk, skater, fersk tunfisk (tunfisk på boks er derimot helt trygt).

 

Fisk som ikke skal varmebehandles kan også spises av gravide, men unngå raket fisk. Gravet eller røkt fisk, for eksempel røkelaks, bør inntas ferskest mulig."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...